[1]. قرآن کریم، ترجمۀ فولادوند.
[2]. ابن ابی جامع، علی بن حسین (؟). الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز. قم، دارالقرآن الکریم.
[3]. ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم (1423). التفسیر. بیروت، دارالفکر.
[4]. ابن سعد، ابوعبدالله محمد (1405). طبقات الکبری. بیروت، دارالفکر.
[5]. ابن عاشور، محمدطاهر (1420). تفسیر التحریر و التنویر. بیروت، مؤسسة التاریخ العربی.
[6]. ابنعطیه اندلسی، عبدالحق (1422). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. بیروت، دارالکتب العلمیة.
[7]. ابن فارس، ابوالحسن (1404). معجم مقاییس اللغه. قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
[8]. ابن کثیر، اسماعیل (1986). البدایه و النهایه. ریاض، مکتبه النصرالحدیثه.
[9]. ابن منظور، محمد بن مکرم (1410). لسان العرب. بیروت، دارصادر.
[10]. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
[11]. احمد خان، سر سید (1334). تفسیر القرآن و هوالهدی و الفرقان. ترجمۀ سید محمد تقی فخر داعی گیلانی، تهران، نشر آفتاب.
[12]. اشکوری، محمدبن علی (؟). تفسیر شریف لاهیجی. تهران، دفتر نشر داد.
[13]. اصفهانی، عبدالله (1393). «تکامل برزخ از منظر عقل و نقل». دوفصلنامۀ الاهیات قرآنی، صص9-26.
[14]. آقایی، سید علی (1289ش). «قرآنبسندگی و انکار حجیت حدیث، بررسی خواستگاه و اندیشههای اهلقرآن/ قرآنیون». معرفت اسلامی، سال اول، شمارۀ سوم.
[15]. آلوسی، محمود (1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت، دار الکتب العلمیة.
[16]. الهیبخش، خادم حسین (2000). القرآنیون و شبهاتهم حول السنه. طائف، مکتبه الصدیق للنشر و التوزیع.
[17]. بحرانی، هاشم (1416). البرهان فی تفسیرالقرآن. تهران، بنیاد بعثت.
[18]. پرویز، غلام احمد (1965). قرآنی فیصلی. کراچی، مکتبه سعید ناظم آباد.
[19]. ---------- (؟). لغات القرآن. لاهور، ادارۀ طلوع اسلام گلبرگ.
[20]. پور داوود، ابراهیم (1384). گاتها. تهران، اساطیر.
[21]. تفتازانی، مسعودبن عمر (1412). شرح المقاصد. قم، الشریف الرضی.
[22]. ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علیاصغر حکمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
[23]. جرجانی، حسین بن حسن (1378). جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (تفسیر گازر). تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
[24]. جعفری، محمدتقی (1376). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[25]. جیراج پوری، محمد اسلم (1934). تعلیمات القرآن. دهلی، (بینا).
[26]. چکرالوی، عبدالله (؟). برهان الفرقان علی صلاة القرآن. سیالکوت، مطبعه پنجاب.
[27]. حسنزاده آملی، حسن (1375). اتحاد عاقل و معقول. قم، نشر قیام.
[28]. ---------- (1376). مجموعۀ مقالات. قم، دفتر تبلیغات.
[29]. حویزی، عبدعلی بن جمعه (1415). تفسیر نور الثقلین. قم، اسماعیلیان.
[30]. خرمدل، مصطفی (1383). تفسیر نور. تهران، احسان.
[31]. دانته، آلیگری (1378). کمدی الهی. تهران، نشر تیر.
[32]. دیلمی، حسن (1412). ارشاد القلوب الی الصواب. قم، شریف رضی.
[33]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت، دار القلم.
[34]. رضوانی، علی اصغر (1390). برزخ از دیدگاه وهابیت. تهران، نشر مشعر.
[35]. زحیلی، وهبة بن مصطفی (1411). التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج. دمشق، دارالفکر.
[36]. زمخشری، محمود بن عمر (1407). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت، دارالکتاب العربی.
[37]. سبحانی، جعفر (؟). الحیاه البرزخیه علی ضوء الکتاب و السنه و العقل. (بیجا)، مؤسسۀ امام صادق (ع).
[38]. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (1382). کتاب مقدس. قم. آیات عشق.
[39]. سیوطی، جلال الدین (1404). الدر المنثور فی التفسیر بالماثور. قم، کتابخانۀ عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
[40]. شاهد، رییس اعظم (1398). قرآن پژوهی در شبه قارۀ هند. قم، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی.
[41]. شاهعبدالعظیمی، حسین (1363). تفسیر اثنی عشری. تهران، میقات.
[42]. شبر، عبداله (1407). الجوهر ثمین. کویت، شرکة مکتبة الالفین.
[43]. صاحبی، محمدجواد (1381). «سرچشمههای نواندیشۀ دینی»، مجلۀ دینپژوهان، شمارۀ 7 و 8، فروردین.
[44]. صافی، محمود (1418). الجدول فی اعراب القرآن. دمشق، دارالرشید.
[45]. صالحی، عباسعلی (1394). «دیدگاههای مختلف تفسیری در بارۀ حیات برزخی». دو فصلنامۀ صحیفة مبین.
[46]. صدوق، محمد بن علی (1354). خصال. تهران، نشر صدوق.
[47]. طباطبایی، محمدحسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت، دارالتعارف.
[48]. طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان لعلوم القرآن. تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیة.
[49]. طبری، محمد بن جریر (1329). جامع البیان فی تفسیر القرآن. قاهره، دارالمعرفة.
[50]. طریحی، فخرالدین (1362). مجمع البحرین. تهران، مرتضوی.
[51]. طوسی، نصرالدین (1374) آغاز و انجام. تهران، وزارت ارشاد.
[52]. ---------- (1353). تجرید الاعتقاد. صیدا، مطبعه العرفان.
[53]. طوسی، محمد بن حسن (؟). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[54]. ---------- (1365). تهذیب الاحکام تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[55]. طیب، سید عبد الحسین (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران، انتشارات اسلام.
[56]. عالمی، محمد حسین (1384). «برزخ از دیدگاه قرآن، عترت و دیگر ادیان». آینة معرفت.
[57]. غزالی، ابوحامد (1409). الاربعین فی اصول الدین. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[58]. فخر رازی، محمد بن عمر (1420). التفسیر الکبیر. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[59]. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409). العین. قم، مؤسسة دارالجهره.
[60]. قاضی عبدالجبار، ابن احمد (1422). شرح الاصول خمسه. بیروت، داراحیاءالتراث العربی.
[61]. ---------- ابن احمد (؟). بی تنزیه القرآن عنالمطاعن. بیروت، دارالنهضه الحدیثه.
[62]. قرشی، علی اکبر (1377). تفسیر احسنالحدیث. تهران، بنیاد بعثت.
[63]. قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر القمی. قم، دارالکتاب.
[64]. کاشانی، ملا فتحالله (؟). منهج الصادقین فی إلزام المخالفین. تهران، کتابفروشی اسلامیه.
[65]. کهن، آبراهام (1350). گنجینهای از تلمود. ترجمۀ امیر فریدون گرگانی، تهران، چاپخانۀ زیبا.
[66]. مجلسی، محمّدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت، مؤسّسة الوفاء.
[67]. ---------- (؟). حق الیقین. تهران، علمیه اسلامیه.
[68]. مراغی، احمد بن مصطفی (؟). تفسیر المراغی. بیروت، داراحیاء التراث العربی.
[69]. مشکور، محمدجواد (؟). فرهنگ فرق اسلامی. آستان قدس رضوی، مؤسسة چاپ و انتشارات.
[70]. مشیر، حسن (1367). جنبشهای اسلامی و گرایشهای قومی در مستعمرة هند. ترجمۀ حسن لاهوتی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
[71]. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن. تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[72]. مقاتل، ابن سلیمان (1423). تفسیر مقاتل بن سلیمان. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[73]. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1374). تفسیر نمونه. تهران، دار الکتب الإسلامیة.
[74]. میبدی، رشیدالدین (1371). کشف الاسرار و عدة الابرار. تهران، امیرکبیر.
[75]. واحدی، علی بن احمد (1429). اسباب النزول. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[76]. هیثمی، علی بن ابی بکر (1922). مجمع الزوائد. بیروت، دارالفکر.
[77]. Brown, Daniel,(1996), Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought, Cambridge university press.