[1]. ابن اثیر، عز الدین ابوالحسن (1385). الکامل فی التاریخ. بیروت، دار صادر.
[2]. ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی (1412). المنتظم فى تاریخ الأمم و الملوک. محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیة.
[3]. ابنحجر عسقلانی، احمد بن علی (1325). تهذیب التهذیب. بیروت، دار صادر.
[4]. ابن سعد، محمد (1410). الطبقات الکبرى. محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیة.
[5]. ابن عبدالبر، یوسف بن عبد الله (1412). الاستیعاب فی معرفة الأصحاب. علی محمد البجاوی، بیروت، دارالجیل.
[6]. ابن عساکر، علی بن حسن (1415). تاریخ مدینۀ دمشق. علی شیری، بیروت، دارالفکر.
[7]. ابن عطیه، عبدالحق بن غالب (1422). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[8]. ابن قتیبه، عبد الله بن مسلم، (؟). غریب القرآن. بیروت، دار و مکتبة الهلال.
[9]. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر (1407). البدایة و النهایة. بیروت، دارالفکر.
[10]. ابن ندیم، محمد بن اسحاق (؟). الفهرست. لبنان، دارالمعرفه.
[11]. ابن هشام، عبدالملک (؟). السیرة النبویة. مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبدالحفیظ شلبی، بیروت، دارالمعرفة.
[12]. اسماعیلی، مهران؛ نبی الهی، ربابه (1397). «بررسی تطبیقی تفسیر کلامی آیات امامت در تفاسیر اثنی عشریه و زیدیه تا پایان دورة آل بویه». فصلنامة آینۀ معرفت، شمارۀ 54.
[13]. برقی، احمد بن محمد (1342). طبقات برقی. شیخ طوسی و حسن مصطفوی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
[14]. بیضاوی، عبدالله بن عمر (1418). أنوار التنزیل و أسرار التأویل. محمد عبد الرحمن المرعشلی، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
[15]. ثعلبی، احمد بن ابراهیم (1422). الکشف و البیان عن تفسیر القرآن. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[16]. خرمی، مرتضی؛ ناوشکی، رسول (1390). «سیری در احوال مقاتل بن سلیمان و روش تفسیری وی». فصلنامۀ کاوشهای دینی، شمارۀ 6.
[17]. خوئی، سیدابوالقاسم (1413). معجم الرجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. تحقیق لجنة التحقیق، پنجم.
[18]. خطیب بغدادی، احمد بن علی (1417). تاریخ بغداد. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[19]. حسنزاده، مهدی؛ رئوف، سیدحمیدرضا (1396). «تجسیم مقاتل بن سلیمان در ترازوی نقد». پژوهشنامۀ کلام، شمارۀ 6.
[20]. دروزه، محمد عزة (1383). التفسیر الحدیث. چاپ دوم، قاهره، دار إحیاء الکتب العربیة.
[21]. ذهبی، محمدحسین (1382). میزان الاعتدال. تحقیق علی محمد الجباوی، بیروت، دارالمعرفه.
[22]. ذهبی، محمدحسین (1409). التفسیر و المفسرون. قاهره، مکتبة وهبة.
[23]. ذهبی، شمسالدین محمد (1413). تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام. عمر عبدالسلام تدمرى، چاپ دوم، بیروت، دارالکتاب العربى.
[24]. رشیدرضا، محمد عبده (1990). تفسیر القرآن الحکیم [المنار]. مصر، الهیئه المصریه العامه للکتاب.
[25]. زرکلی، خیر الدین (1989). الأعلام. بیروت، دار العلم للملایین.
[26]. زنجانی، ابوعبدالله (1404). تاریخ القرآن. تهران، منظمة الاعلام الاسلامى.
[27]. سزگین، فؤاد (1412). تاریخ التراث العربی. قم، کتابخانۀ آیۀ الله مرعشی.
[28]. سمعانی، عبدالکریم بن محمد (1382). الأنساب. عبدالرحمن بن یحیی المعلمی، حیدر آباد، مجلس دائرة المعارف العثمانیة.
[29]. سمرقندی، نصر بن محمد (؟). بحر العلوم. (بیجا)، (بینا)، (بیتا).
[30]. سیوطی، جلالالدین (1421). الاتقان فی علوم القرآن. چاپ دوم، بیروت، دارالکتب العربی.
[31]. شایسته نژاد، علیاکبر (1387). «تفسیر مقاتل بن سلیمان». مطالعات قرآن و حدیث، تهران، سال دوم، شمارۀ 1.
[32]. طباطبایی، سید محمدحسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
[33]. طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. محمد جواد بلاغی، چاپ سوم، تهران، انتشارات ناصرخسرو.
[34]. طبری، محمد بن جریر (1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت، دار المعرفه.
[35]. طوسی، محمدبنحسن (؟). التبیان فی تفسیر القرآن. احمد قیصر عاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[36]. طوسی، محمد بن حسن (1373). رجال طوسی. جواد قیومی اصفهانی، چاپ سوم، قم، النشر الاسلامی التابعة الجامعة المدرسین.
[37]. فائز، قاسم (1395). بررسی و نقد تداخل آیات مکی و مدنی. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
[38]. فائز، قاسم (1390). «بررسی نظریۀ آیات مستثنیات سور مکی و مدنی». فصلنامۀ مطالعات تفسیری، شمارۀ 8.
[39]. قرطبی، محمد بن احمد (1364). الجامع لاحکام القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو.
[40]. کلباسی، زهرا؛ احمدنژاد، امیر (1395). «تحلیل و بررسی روایات تفسیری دربارۀ عبد الله بن سلام». آموزههای قرآنی، شمارۀ 24 .
[41]. کلباسی، زهرا؛ احمدنژاد، امیر (1393). «نقد دیدگاه مفسران معاصر دربارۀ تعامل پیامبر با اهلکتاب در مکه». پژوهشهای قرآن و حدیث، شمارۀ 2 .
[42]. کلباسی، زهرا؛ احمدنژاد، امیر (1397). «خوانشی نو از آیات اذن قتال «أذن للذین یقاتلون...» با تکیه بر نزول مکی سورۀ حج». پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 12.
[43]. ماوردی، علی بن محمد، (؟). النکت و العیون. بیروت، دار الکتب العلمیة.
[44]. معرفت، محمدهادی (1415). التمهید فی علوم القرآن. چاپ دوم، قم، مؤسسة النشر الاسلامى.
[45]. معرفت، محمدهادی (1379). تفسیر و مفسران، قم، مؤسسة فرهنگی انتشاراتی التمهید.
[46]. مقاتل بن سلیمان بلخی (1423). تفسیر مقاتل بن سلیمان. عبد الله محمود شحاته، بیروت، داراحیاء تراث.
[47]. موسوی مقدم، سید محمد؛ خورشیدی سوار، علی (1396). «ارزیابی نظریۀ اختلاط آیات مکی و مدنی در سورههای قرآن». تهران. مجلۀ تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 4.
[48]. میرمحمدی زرندی، سید ابوالفضل (1420). بحوث فی تاریخ القرآن و علومه. قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
[49]. ناوشکی، رسول؛ خرمی، مرتضی (1390). «سیری در احوال مقاتل بن سلیمان و روش تفسیری وی»، دو فصلنامۀ کاوش های دینی، شمارۀ 6.
[50]. هواری، هود بن محکم (1426)، تفسیر کتاب الله العزیز. الجزایر، دار البصائر.
[51]. Mazuz. Haggai. )2016(. Possible Midrashic Sources in Muqatel b. sulaymanʾs Tafsir. Journal of semitic study. Vol. 61.
[52]. Nickel.Gordon. )2011(. Narrattives of Tampering in Earliest Commentaries on the Quran. History of Christian-Muslim Relations. Vol. XIII.
[53]. Sirry. Munʾim. )2012(. Muqātil b. Sulaymān and Anthropomorphism. Study Islamica. Brill. Vol 107.
[54]. Tohe. Achmad. )2015(. Muqatil Ibn Sulayman: a neglected figure in the early history of Quranic commentary. Boston University graduate school of arts and sciences.