پیشینۀ مفرداتپژوهی قرآن کریم به سالها و دهههای آغازین صدر اسلام بازمیگردد. در میان صحابۀ رسول خدا(ص) پس از امام علی(ع)، عبداللهبنعباس را باید مشهورترین و برجستهترین مفسّر قرآن برشمرد. با وجود شواهد و قرائن روشن و استوار در تبیین جایگاه و نقش ارزندۀ ابنعباس در تفسیر مفردات قرآن و اتکای او به منابع اصیل عربی از جمله اشعار و ضربالمثلها، برخی همچون ایگناس گولدزیهر با طرح برخی توهّمات، اصالت میراث تفسیری ابنعباس در شرح واژگان قرآن را زیر سؤال برده و بیشتر آن را نتیجۀ پرسشهای او از شخصی به نام ابوجلد، جیلانبنفروه، دانستهاند. این پژوهش بر آن است تا ضمن طرح این ادّعا، بر پایۀ پارهای شواهد و گزارشهای روایی و تاریخی، نادرستی آن را اثبات نماید.
اصغرپور, حسن, غروی نائینی, نهله, & معارف, مجید. (1392). بررسی و نقد نظر گولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابنعباس از جیلانبنفروه در فهم مفردات قرآن. پژوهش های قرآن و حدیث, 46(2), 1-26. doi: 10.22059/jqst.2014.50094
MLA
حسن اصغرپور; نهله غروی نائینی; مجید معارف. "بررسی و نقد نظر گولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابنعباس از جیلانبنفروه در فهم مفردات قرآن", پژوهش های قرآن و حدیث, 46, 2, 1392, 1-26. doi: 10.22059/jqst.2014.50094
HARVARD
اصغرپور, حسن, غروی نائینی, نهله, معارف, مجید. (1392). 'بررسی و نقد نظر گولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابنعباس از جیلانبنفروه در فهم مفردات قرآن', پژوهش های قرآن و حدیث, 46(2), pp. 1-26. doi: 10.22059/jqst.2014.50094
VANCOUVER
اصغرپور, حسن, غروی نائینی, نهله, معارف, مجید. بررسی و نقد نظر گولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابنعباس از جیلانبنفروه در فهم مفردات قرآن. پژوهش های قرآن و حدیث, 1392; 46(2): 1-26. doi: 10.22059/jqst.2014.50094