از شاخههای مسئله علم امام موضوع منابع علم امام است. شناخت منابع علم امام، میزان حساسیت نسبت به گفتار ایشان را معین کرده و ملاکی روشن برای گون? مواجهه با سخنان ایشان است. در روایات، از منابع علم امام، نوشتاری بنام الجامعه دانسته شده که گاه از آن به صحیفه تعبیر شده است. الجامعه یکی از دو کانون اصلی علم امام علی (علیه السلام) به احکام و حلال و حرام الهی، در کنار سرچشم? دانش زای الف باب(هزار در علم) است که فرآیند آن آگاهی سایر پیشوایان شیعه به احکام الهی است. نگارش این نوشته در زمان پیامبر توسط امیرالمومنین، بر روی قطعات متعددی از پوست صورت یافته است. دانش این صحیفه، آنگونه که عنوان آن نیز نمایانگر است، امام را از دیگران بی نیاز و مردم را برای دسترسی به حقایق احکام، نیازمند امام می نماید. این امر نشانهای بر تکمیل دین و عرض? کامل حلال وحرام توسط پیامبر اعظم(صل الله علیه وآله وسلم) است و نقشی موثر در تبیین معارفی از دین و استحکام بخشی از آن داشته است.
شاکر, محمد تقی, & برنجکار, رضا. (1391). کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزههای شیعی. پژوهش های قرآن و حدیث, 45(2), 89-116. doi: 10.22059/jqst.2013.29312
MLA
محمد تقی شاکر; رضا برنجکار. "کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزههای شیعی", پژوهش های قرآن و حدیث, 45, 2, 1391, 89-116. doi: 10.22059/jqst.2013.29312
HARVARD
شاکر, محمد تقی, برنجکار, رضا. (1391). 'کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزههای شیعی', پژوهش های قرآن و حدیث, 45(2), pp. 89-116. doi: 10.22059/jqst.2013.29312
VANCOUVER
شاکر, محمد تقی, برنجکار, رضا. کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزههای شیعی. پژوهش های قرآن و حدیث, 1391; 45(2): 89-116. doi: 10.22059/jqst.2013.29312