معناشناسی فرهنگی روشی است که بر نقش اجتماعی زبان استوار است. این نظریه بر پایۀ نسبیت زبان طرح شد. این الگو از بستر زبانشناسی تاریخی و شیوۀ ساختگرایی نشأت یافت و در چارچوب معناشناسی نقشگرا ظاهر شد. براساس این نظریه معنای زبانی، پیوندی ژرف با فرهنگ هر جامعه دارد و بازنمود فکری و جهانبینی آن جامعه است. نظریۀ قومی زبانی اثر جدی برمعناشناسی اروپا و آمریکا گذاشت. هدف این تحقیق بازخوانی و ارزیابی مبانی و روش معناشناسی فرهنگی، و همچنین روایی یا ناروایی تطبیق آن بر معناشناسی قرآن است. روش این پژوهش تحلیل یافتهها بر پایۀ منابع تلفیقی است. این بررسی آشکار میسازد که روش قومی فرهنگی، از حیث مبانی نظری فاقد اعتبار، و از لحاظ جامعیت پوشش دهندۀ همۀ عناصر معنایی یک متن، به ویژه وحی قرآن نیست و نمیتواند الگویی معتبر در شناخت همۀ سطوح معنایی و مقاصد قرآن باشد.
پاکتچی، احمد، افراشی، آزیتا، رویکردهای معناشناختی در مطالعات قرآنی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی، 1399.
پالمر، فرانک، نگاهی تازه به معنیشناسی، ترجمه: کورش صفوی، تهران، نشر مرکز، 1374.
ترادگیل، پیتر، زبانشناسی اجتماعی، ترجمه: محمد طباطبایی، تهران، آگه، 1376.
حلی، حسن بن یوسف، نهایة الوصول إلی علم الأصول، تحقیق: ابراهیم بهادری، قم، مؤسسة امام صادق (ع)، 1425.
روبینز، آر. اچ، تاریخ مختصر زبانشناسی، ترجمه: علی محمد حقشناس، تهران، نشرمرکز، 1383.
ساپیر، ادوارد، زبان، درآمدی بر مطالعۀ سخن گفتن، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سروش، 1376.
سعیدی روشن، محمدباقر، معنا، واقع و صدق در گزارههای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت،1397.
سورن، پیتر آ. ام، مکاتب زبانشناسی نوین در غرب، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سمت، 1388.
شریفی، علی، نقد و بررسی آرای ایزوتسو در حوزۀ معناشناسی قرآن، حکمت معاصر، سال 4، شمارۀ 3، 1392.
صدر، سید محمدباقر، دروس فی علم الأصول، بیروت، دار الکتاب اللبنانی، 1406.
صفوی، کورش، در آمدی بر معنیشناسی، پنجم، تهران، انتشارات سوره مهر، 1392.
طیبیانپور، فریال، ولیپور،علیرضا، پژوهشی در نظریۀ میدانهای کاربردی معنایی و کاربرد آن در مطالعات مقایسهای و مقابلهای زبانی، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورۀ 9، شمارۀ 3، 1398.
عسکری سلیمانی امیری، دورنمایی از منطق، فرامنطق و فلسفه منطق، قبسات، شمارۀ 39-40، 1385 .
سعیدی روشن, محمد باقر. (1401). تحلیل معناشناسی فرهنگی، رَوایی یا ناروایی تطبیق آن بر مطالعات قرآن. پژوهش های قرآن و حدیث, 55(1), 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
MLA
محمد باقر سعیدی روشن. "تحلیل معناشناسی فرهنگی، رَوایی یا ناروایی تطبیق آن بر مطالعات قرآن", پژوهش های قرآن و حدیث, 55, 1, 1401, 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
HARVARD
سعیدی روشن, محمد باقر. (1401). 'تحلیل معناشناسی فرهنگی، رَوایی یا ناروایی تطبیق آن بر مطالعات قرآن', پژوهش های قرآن و حدیث, 55(1), pp. 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
VANCOUVER
سعیدی روشن, محمد باقر. تحلیل معناشناسی فرهنگی، رَوایی یا ناروایی تطبیق آن بر مطالعات قرآن. پژوهش های قرآن و حدیث, 1401; 55(1): 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960