بنابر تعالیم قرآن و اهلبیت، فهم قرآن با قرآن، راه دقیق فهم این کتاب است. روشن است که این روش از فهم معانی مفردات آغاز میشود. مقاله در پی تأکید بر این راه با تبیین ارتباطات میان مفردات و عبارات قرآنی با استفاده از روابط نهفته در اجزای زبان قرآن، و اقتراح تدوین «روشی برای آموزش مستقیم زبان قرآن» است. اغلب این نمونهها را میتوان همگام با آموزش روان خوانی در سنین ابتدایی از طریق تلقین و تکرار برای فعالسازی هوش قرآنی قرآنآموزان و توجه ایشان به «کُنتراستِ»های تفاوتها و استخراج نظم میان اجزای زبان قرآن به کار گرفت. برخی از این راهها عبارتاند از: عبارات تبیینگر، جایگزینی، نظام تقابل مفردات و مفاهیم، قبض و بسط، ترکیب و استیناف، ترادف، استعمالات گوناگون ریشه، تعیین مصداق، سیاق و موقعیت. تأکید مقاله با توجه به محدودیت مجال بر شش راه نخست است. بشر در تجربیات زبانآموزی خود به برخی از این راهها دست یافته که مقاله بر این موضوع نیز مروری فشرده دارد.
امید، مسعود، «نظریۀ «فطرت» سیر تاریخی در غرب از یونان تا دورۀ معاصر»، معرفت فلسفی، مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی، سال پنجم، شمارۀ چهارم، تابستان، 1387ش.
انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، سخن، 1381ش.
پلامناتز، جان، شرح و نقدی بر فلسفۀ اجتماعی و سیاسی هگل، حسین بشیریه، تهران، نی، 1367ش.
چامسکی، نوام، زبانشناسی دکارتی، فصلی از تاریخ تفکر عقلگرا، احمد طاهریان، تهران، هرمس، 1378ش.
حُر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت، 1409ق.
خندان، علیاصغر، «نگاهی به ابعاد نظریۀ فطرت و فطری بودن زبان»، قبسات، شمارۀ 36، 1384ش.
خوشمنش، ابوالفضل، دو پیشوای ملل، حضرت ابراهیم و حضرت رضا، مشهد، بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا، 1392ش.
خوشمنش، ابوالفضل، حمل قرآن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1397ش.
خوشمنش، ابوالفضل، زبان قرآن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1398ش.الف.
خوشمنش، ابوالفضل، تناسب سورهها، تهران، طبع و نشر قرآن کریم جمهموری اسلامی ایران، 1398ش.ب.
Arnauld, Antoine & Lancelot, Claude, (1966م), Grammaire générale et raisonnée, ou La Grammaire de Port-Royal, présentée par Herbert E. Brekle, Stuttgart-Bad Cannstatt, Frommann, 1966م.
Bronckart et les autres, La genèse de la parole, Symposium de l'Association de Psychologie scientifique de langue française (16è session, 1975). collection dirigée par Presse universitaire de France, Paris, 1977م.
Bussman, Hadumod, Routeldge dictionary of language and linguistics, Tranlated and edited by Gregory Trauth and Kerstin Kazzazi, Routeldge, Canada, 1966م.
Chauchard, Paul, Le langage et la pensée, Presse universitaire de France, Paris, 1979م.
Cotton, Gérard, Vocabulaire raisonné latin – français, H. Dessain Liège, Paris, 1961م.
Davies, Alan. & Elder, Catherine, The handbook of applied linguistics: Adamson, B. Fashions in language teaching methodology, Malden, Massachusettes, Blackwell, 2004م.
Descartes, René, Discours de la méthode: avec des aperçus sur le mouvement des idées avant Descartes, une biographie chronologique, une introduction à l’œuvre, une analyse méthodique du Discours, des notes, des questions, et des documents par J. M. Fataud, Paris, Bordas, 1980م.
Diller, Karl Conrad, The language teaching controversy, Rowleu, Massachusetts, Newbury House, 1978م.
Ducrot, Oswald et Tzvetan Todorov, Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Seuil, Paris, 1972م.
Foulquié, Paul, Dictionnaire de la langue philosophique. Presses Universitaires de France, Paris, 1992م.
Julia, Didier, Dictionnaire de la philosophie, Paris, Larousse, 2001م.
Lalande, André, Vocabulaire technique et critique de la philosophie. Paris, Presse Universitaire de France, 1985م.
Larsen-Freeman, Diane,Techniques and principles in language teaching, Russell N Campbell and William E Rutherford, 1986م.
Les Saintes Écritures, Traduction du monde nouveau, New world Bible translation committee. New York, 1984م.
Lasserre, L. et Grandjean, J, Étude du verbe, Enseignement pratique du français. Payot, Lausanne, 1955م.
Mitterand, Henri, Les mots fraçais. Presse universitaire de France, Paris, 1968م.
Piaget, Jean, La psychologie: les relations interdisciplinaires et le système des sciences. Moscou, Contibution du XVIIIe Congrès international des psychologies, le 4 - 11 août, 1966, p. 123-151 (Contient également le résumé du congrès par J. Piaget, p. 203 - 206);
Piatelli-Palmarin, Massimo (Organisé et recueilli par(, Théories de langage, Théories de l’apprentissage, Le débat entre Jean Piaget et Noam Chomsky. Centre Royaumont pour une science de l’Homme, Royaumont, 1979م.
Rey-Debove, Josette, Étude linguistique et sémiotique des dictionnaires français contemporains, Mouton, The Hague, Paris, 1971م.
The marked Bible, The King James or authorized version of the Old and New Testaments, by Gilchrist Lawson, Universal book and Bible house, Philadelphia, 1928م.
خوش منش, ابوالفضل. (1401). ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکلیابی و تجربۀ آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر. پژوهش های قرآن و حدیث, 55(1), 79-55. doi: 10.22059/jqst.2022.329520.669808
MLA
ابوالفضل خوش منش. "ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکلیابی و تجربۀ آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر", پژوهش های قرآن و حدیث, 55, 1, 1401, 79-55. doi: 10.22059/jqst.2022.329520.669808
HARVARD
خوش منش, ابوالفضل. (1401). 'ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکلیابی و تجربۀ آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر', پژوهش های قرآن و حدیث, 55(1), pp. 79-55. doi: 10.22059/jqst.2022.329520.669808
VANCOUVER
خوش منش, ابوالفضل. ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکلیابی و تجربۀ آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر. پژوهش های قرآن و حدیث, 1401; 55(1): 79-55. doi: 10.22059/jqst.2022.329520.669808