[۱]. قرآن مجید
[۲]. آلوسی، محمود (1415ق). روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[۳]. ابنعاشور، محمدطاهر (1420). التحریر و التنویر. بیروت، موسسة التاریخ العربی.
[۴]. ابن فارس، احمد (1403). معجم مقاییساللغه. قم، مکتبة العالم الاسلامی.
[۵]. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر (1419). تفسیر القرآن العظیم. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[۶]. ابن منظور، محمدبنمکرم (1426). لسان العرب. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[۷]. ایزوتسو، توشیهیکو (1361). خدا و انسان در قرآن، ترجمۀ احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار.
[۸]. باربور، ایان (1392). دین و علم، ترجمۀ پیروز فطورچی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
[۹]. برومند، محمدحسین (1384).امیر جودوی، فاطمه حسینی علایی. پایاننامۀ نفس و روح در قرآن، تهران، دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران.
[۱۰]. چمران، مصطفی(1392). خدا و انسان در قرآن، تهران،بنیاد شهید چمران.
[۱۱]. رازی، فخرالدین عمربنمحمد(1420). مفاتیح الغیب: التفسیر الکبیر، چ3، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[۱۲]. رجبی، محمود(1383). روش تفسیر قرآن. قم، پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه.
[۱۳]. رضایی اصفهانی، محمدعلی(1392). منطق تفسیرقرآن(1): مبانی و قواعد تفسیر، چ2، قم، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی.
[۱۴]. زمخشری، محمود (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چ3، بیروت، دارالکتاب العربی.
[۱۵]. سبحانی، جعفر(؟) ، داروینیسم یا تکامل انواع، قم، نشر قیام.
[۱۶]. سحابی، یدالله (1387). قرآن مجید، تکامل و خلقت انسان. تهران، شرکت سهامی انتشار با همکاری بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان.
[۱۷]. سروش، عبدالکریم (1359). دانش و ارزش: پژوهشی در ارتباط علم و اخلاق. چ3، تهران، انتشارات باران.
[۱۸]. شاذلی، سیدقطب (1425). فی ظلال القرآن. بیروت، دارالشروق.
[۱۹]. صافی، محمود (1418). الجدول فی إعراب القرآن و صرفه و بیانه مع فوائد نحویة هامة. چ4، دمشق، دارالرشید.
[۲۰]. طالقانی، سیدمحمود (1362). پرتوی از قرآن. چ4، تهران، شرکت سهامی انتشار.
[۲۱]. طباطبائی، سیدمحمدحسین (1390). المیزان فی تفسیرالقرآن. چ2، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
[۲۲]. طبرسی، فضلبنحسن (1372). مجمعالبیان فیتفسیرالقرآن. چ3، تهران، انتشارات ناصرخسرو.
[۲۳]. طبری، محمدبنجریر (1412). جامعالبیان فی تفسیرالقرآن. بیروت، دارالمعرفه.
[۲۴]. طوسی، محمدبنحسن (بیتا). التبیان فی تفسیرالقرآن. دار احیاء التراث العربی، بیروت.
[۲۵]. عبدالرحمن، عایشه (1404). الاعجازالبیانیللقرآن. الطبعة الثانیة، قاهره، دارالمعارف.
[۲۶]. فرامرزقراملکی (1373). موضع علم و دین در خلقت انسان. تهران، موسسه فرهنگی آرایه.
[۲۷]. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409). کتاب العین. قم، انتشارات هجرت.
[۲۸]. قمی، علیبنابراهیم (1363). تفسیرالقمی. الطبعة الثالثة، قم، دارالکتاب.
[۲۹]. قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا (1368). تفسیر کنز الدقایق و بحرالغرایب. تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[۳۰].کلانتری، ابراهیم، حمراءعلوی (1392ش). «چیستی امر». پژوهشهای قرآن و حدیث.سال46. شماره1، ص145ـ161.
[۳۱]. کلینی، محمد بن یعقوب (1362). الکافی. چ2، تهران، انتشارات اسلامیه.
[۳۲]. مشکینی اردبیلی، علی (1366). تکامل درقرآن. چ8، تهران، دفترنشرفرهنگ اسلامی.
[۳۳]. مصباح یزدی، محمدتقی(؟). خلقت انسان در قرآن. به کوشش محمود محمدی عراقی، قم.
[۳۴]. مصباح یزدی، محمدتقی (1367). معارف قرآن. قم، انتشارات در راه حق.
[۳۵]. مطهری، مرتضی (1389). مجموعه آثار، چ17،تهران، انتشارات صدرا.
[۳۶]. مکارم، ناصر و جمعی از نویسندگان (1371). تفسیر نمونه. چ10، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[۳۷]. نجفیان، روحالله (1391). «بازخوانی تقابل قرآن با تئوری تکامل انواع»، اندیشۀ نوین دینی، ش28، ص173ـ192.
[۳۸]. نکونام، جعفر (1392). «حقانیت علم ظاهری در قرآن». مجموعه مقالات نخستین کنگرۀ بینالمللی قرآنکریم، انسان و جامعه، مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
[۳۹]. النیلی، عالم سبیط (1425). اصلالخلق و امرالسجود. بیروت، دار المحجة البیضاء.
[۴۰]. هوشنگی، حسین (1393). دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، تهران، بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
[41]. Chaudhary, Mohammad Akram (1987).ʻAbu Hilal Al-'Askari's views on synonymyʼ, Islamic Studies 26, 3, pp. 247-252.
[42]. Darwin, Charls (1859). On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life, New York: Appleton and Company.
[43]. Dobzhansky, Theodosius (1973). ‘Nothing in biology makes sense except in the light of evolution’, American Biology Teacher, n.35, 125-129.
[44]. Fisher, R.A. (2003). The Genetical Theory of Natural Selection: A Complete Variorum Edition, London, OXFORD University press.
[45]. Franklin, Natalie R; Habgood, Phillip J. (2007). ‘Modern Human Behaviour and Pleistocene Sahul in Review’, Australian Archaeology, 65, pp.1-16.
[46]. Jaffer, Tariq (2014).’Fakhr al-Dīn al-Rāzī on the Soul (al-nafs) and Spirit (al-rūḥ): An Investigation into the Eclectic Ideas of Mafātīḥ al-ghayb’, Journal of Qur’anic Studies, v.16, 1, pp.93–119.
[47]. McCollister, Betty (1989).Voices for evolution,United States of America, Berkeley, National Center for Science Education.
[48]. Mokhtar Umar, Ahmad (2000). ‘Complete and Near Synonymy in the Holy Qur’an’, Journal of Qur'anic Studies, v.2, 1, pp.182-198.
[49]. Rampino, Michael R., Stephen Self (1992). ‘Volcanic winter and accelerated glaciation following the Toba super-eruption’, Nature, v. 359, issue 6390, pp. 50-52.
[50]. Williams, Martin (2012). ‘The ~73 ka Toba super-eruption and its impact: History of a debate’, Quaternary International, v.258, pp. 19-29.
[51]. Zaral, ṢalahAl-Din (2012). ʻApplied Semantics and the Quar’an: Izutsu's methodology as a Case Studyʼ, Journal of Qur'anic Studies, v.14, 1, pp. 200-173.