روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تأیید اختلاف اجمالی قرائت اهلبیت(ع) با قرائتهای رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مأمور میکنند. برخی، وجود قرائتهای هفتگانه را مصداق تجویز این روایات خواندهاند اما بعضی با نظر به زمان صدور، آنها را ناظر به قرائتهای رایج در عصر ائمه(ع) شمردهاند. بعضی نیز روایت حفص را تنها مصداق آن میدانند. این پژوهش، با توجه به قرائنی که برای شهرت دیگر قرائتهای هفتگانه در ادوار گذشته وجود دارد و نیز کاربرد اصطلاحاتی مانند «قراءة الناس» و «قراءة العامة» در متون قرآنی و تاریخی، بر آن است که اثبات شهرت هر یک از قرائتها بین عموم مردم هر زمان، میتواند مصداقی برای تجویز موجود در این روایات باشد. به این ترتیب در عصر حاضر که فقط قرائت عاصم به روایت حفص در مشرق اسلامی شهرت دارد، این قرائت به مقتضای دلالت این روایات، تنها مصداق «قرائت مردم» است.
روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تأیید اختلاف اجمالی قرائت اهلبیت(ع) با قرائتهای رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مأمور میکنند. برخی، وجود قرائتهای هفتگانه را مصداق تجویز این روایات خواندهاند اما بعضی با نظر به زمان صدور، آنها را ناظر به قرائتهای رایج در عصر ائمه(ع) شمردهاند. بعضی نیز روایت حفص را تنها مصداق آن میدانند. این پژوهش، با توجه به قرائنی که برای شهرت دیگر قرائتهای هفتگانه در ادوار گذشته وجود دارد و نیز کاربرد اصطلاحاتی مانند «قراءة الناس» و «قراءة العامة» در متون قرآنی و تاریخی، بر آن است که اثبات شهرت هر یک از قرائتها بین عموم مردم هر زمان، میتواند مصداقی برای تجویز موجود در این روایات باشد. به این ترتیب در عصر حاضر که فقط قرائت عاصم به روایت حفص در مشرق اسلامی شهرت دارد، این قرائت به مقتضای دلالت این روایات، تنها مصداق «قرائت مردم» است.