• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش های قرآن و حدیث
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 51 (1397)
دوره دوره 50 (1396)
دوره دوره 49 (1395)
دوره دوره 48 (1394)
دوره دوره 47 (1393)
شماره شماره 2
پاییز و زمستان 1393، صفحه 175-346
شماره شماره 1
بهار و تابستان 1393، صفحه 1-173
دوره دوره 46 (1392)
دوره دوره 45 (1391)
دوره دوره 44 (1390)
دوره دوره 43 (1389)
دوره دوره 42 (1388)
شاه پسند, الهه. (1393). دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس». پژوهش های قرآن و حدیث, 47(2), 221-245. doi: 10.22059/jqst.2014.54279
الهه شاه پسند. "دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس»". پژوهش های قرآن و حدیث, 47, 2, 1393, 221-245. doi: 10.22059/jqst.2014.54279
شاه پسند, الهه. (1393). 'دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس»', پژوهش های قرآن و حدیث, 47(2), pp. 221-245. doi: 10.22059/jqst.2014.54279
شاه پسند, الهه. دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس». پژوهش های قرآن و حدیث, 1393; 47(2): 221-245. doi: 10.22059/jqst.2014.54279

دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس»

مقاله 4، دوره 47، شماره 2، پاییز و زمستان 1393، صفحه 221-245  XML اصل مقاله (273.72 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.54279
نویسنده
الهه شاه پسند email
استادیار گروه علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده
روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تأیید اختلاف اجمالی قرائت اهل‌بیت(ع) با قرائت‌های رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مأمور می‌کنند. برخی، وجود قرائت‌های هفت‌گانه را مصداق تجویز این روایات خوانده‌اند اما بعضی با نظر به زمان صدور، آن‌ها را ناظر به قرائت‌های رایج در عصر ائمه(ع) شمرده‌اند. بعضی نیز روایت حفص را تنها مصداق آن می‌دانند. این پژوهش، با توجه به قرائنی که برای شهرت دیگر قرائت‌های هفت‌گانه در ادوار گذشته وجود دارد و نیز کاربرد اصطلاحاتی مانند «قراءة الناس» و «قراءة العامة» در متون قرآنی و تاریخی، بر آن است که اثبات شهرت هر یک از قرائت‌ها بین عموم مردم هر زمان، می‌تواند مصداقی برای تجویز موجود در این روایات باشد. به این ترتیب در عصر حاضر که فقط قرائت عاصم به روایت حفص در مشرق اسلامی شهرت دارد، این قرائت به مقتضای دلالت این روایات،  تنها مصداق «قرائت مردم» است.
کلیدواژه‌ها
حفص؛ عاصم؛ قرائات سبع؛ قرائت عامه؛ قرائت مردم
مراجع

روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تأیید اختلاف اجمالی قرائت اهل‌بیت(ع) با قرائت‌های رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مأمور می‌کنند. برخی، وجود قرائت‌های هفت‌گانه را مصداق تجویز این روایات خوانده‌اند اما بعضی با نظر به زمان صدور، آن‌ها را ناظر به قرائت‌های رایج در عصر ائمه(ع) شمرده‌اند. بعضی نیز روایت حفص را تنها مصداق آن می‌دانند. این پژوهش، با توجه به قرائنی که برای شهرت دیگر قرائت‌های هفت‌گانه در ادوار گذشته وجود دارد و نیز کاربرد اصطلاحاتی مانند «قراءة الناس» و «قراءة العامة» در متون قرآنی و تاریخی، بر آن است که اثبات شهرت هر یک از قرائت‌ها بین عموم مردم هر زمان، می‌تواند مصداقی برای تجویز موجود در این روایات باشد. به این ترتیب در عصر حاضر که فقط قرائت عاصم به روایت حفص در مشرق اسلامی شهرت دارد، این قرائت به مقتضای دلالت این روایات،  تنها مصداق «قرائت مردم» است.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,242
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,317
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.