پدیدارشناسی تفسیر قرآن کریم‏ تحلیلِ مقولۀ تاریخمندی تفسیر قرآن با تأکید بر رویکرد هستی‌‌شناسی هایدگر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه علوم قرآن وحدیث، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

3 . استاد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ الهیات و معارف اهل بیت(ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/jqst.2025.384883.670400

چکیده

یکی از موضوعات بنیادین در حوزۀ تفسیر قرآن، بحث «تاریخمندیِ تفسیر» قرآن است. اندیشمندان اسلامی در سال‌های اخیر، مسألۀ «تاریخمندی قرآن» را مورد توجه قرار داده‌اند. وجه ناگفته‌ای که در کلام پیروان نظریۀ تاریخمندی قرآن قابل پی‌جویی است، دل‌ناگرانیِ ایشان درباره غفلت انسانِ مسلمان از مسائل نوپدید جهانِ خود، و فهمِ آیات قرآن، صرفاً از بستر نزول آیات است. مارتین هایدگر، فیلسوف پدیدارشناس، مسالۀ تاریخمندیِ تفسیر را از نظرگاهی ویژه و ذیل پرسش از مسالۀ «هستی»، مورد تأمل قرار داده‌است. «هستی»، چرخه‌ای همواره پویا و پیش ‌رونده‌است که از هرگونه سکون و ایستایی گریزان است. اما هستی را صرفاً به واسطۀ «انسان» می‌توان فهمید، زیرا او تنها پرسشگر هستی است و به‌ عنوان تنها موجودِ تاریخمند، در ذات خود هستنده‌ای پویا و تعالی‌ جوست. ازمنظر پدیدارشناسی، «تاریخمندی متن»، تنها در پرتو «تاریخمندی تفسیرِ متن» قابل تبیین است؛ زیرا متن، تنها به واسطۀ تفسیر، معنای خود را آشکار می‌نماید؛ اما از آن رو که تفسیر، فرآوردۀ فهم انسان است، فهم تاریخمندیِ تفسیر نیز پیشاپیش، معطوف به دریافتِ وجه «تاریخمندیِ مفسرِ متن» است. پژوهش حاضر، درصدد تبیین مسألۀ «تاریخمندیِ تفسیرِ قرآن» به سیاقی پدیدارشناسانه است. از این رو با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تأکید بر الگوی فکری-فلسفیِ هایدگر، نقشِ تاریخمندیِ مفسر را در تاریخمندیِ تفسیر مورد بررسی قرار می‌دهد. از نگاه هستی‌شناسی، مسالۀ مورد بحث هنگامی به نتیجه خواهد رسید که تاریخمندی تفسیر، هم‌ راستا با تبیین ساحت‌هایِ تاریخمندانۀ هستی مفسر، که شامل«واقع‌بودگی»، «هرروزگی» و«طرح‌افکنی و امکان» است، مورد بحث قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابوزید، نصر حامد (1398). معنای متن. چاپ نهم. ترجمهمرتضیکریمی‌نیا. تهران: طرح نو.
ــــــــــ (2004). دوائر الخوف. بیروت: المرکز الثقافی العربی.
احمدی، بابک (1397). هایدگر و پرسش بنیادین. چاپ نهم. تهران: نشر مرکز.
ایازی، محمد علی (1382). تاریخمندی در نصوص دینی. نشریه علوم حدیث، 4 (29)، 71-44.
جمادی، سیاوش (1399). زمینه و زمانه‌ی پدیدارشناسی. چاپ ششم. تهران: ققنوس.
حبیبی، طاهره؛ طالب‌زاده، سید حمید؛ رجبی، احمد (2022). تاریخمندی و نسبت آن با هستی‌شناسی بنیادین در وجودو زمان هایدگر. نشریه فلسفه دانشگاه تهران، 2 (2)، 72-57.
دشتی، محمد (1384). نهج البلاغه. قم: گلستان ادب.
زرنوشه فراهانی، حسن؛ صفره، حسین (1398). بررسی و نقد مبانی نصر حامد ابوزید در اثبات تاریخمندی قرآن کریم. دو فصلنامه علمی مطالعات قرآن و حدیث، 13 (25)
سروش، عبدالکریم (1378). بسط تجربه نبوی. تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
الطعان، احمد ادریس (1428ق). العلمانیون و القرآن الکریم. دمشق:‌دار ابن حزم للنشر والتوزیع.
عرب‌صالحی، خداخواست (1387). گادامر و تاریخمندی فهم. قبسات، 13 (49)، 162-137.
عرب‌صالحی، محمد (۱۳۹۵). مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبانی وحی‌شناختی آن. فلسفه دین. 13 (4)، 680-659.
عمید، حسن (1388). فرهنگ فارسی عمید. تهران: فرهنگ‌نما.
مسعودی، جهانگیر (1386). هرمنوتیک و نو‌اندیشی دینی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
مک کواری، جان (1376). مارتین هایدگر. ترجمه محمد سعیدحنایی کاشانی. تهران: انتشارات گروسی.
واعظی، احمد (1391). نقد تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخ‌مندی قرآن. قرآن شناخت. (2). 44-69.
هایدگر، مارتین (1398). هستی و زمان. چاپ هشتم. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: نشر ققنوس.
ــــــــــ (1399). هستی و زمان. چاپ نهم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.          
Heidegger, Martin (1988), Being and Tim, trans. J. macquarrie and E. Robinson, Black well. Oxford.
----- (1983), le concept de tests, in: M. Haared, cahier de l heme, Heidegger, Edition de l herne, Paris.
----- (2001), platon; le sophiste, trans, J. F. courtine and others, callimard Paris.