Applying Halliday and Hassan’s Theory in the Textual Cohesion of Nahj al-Balaghah (Case Study of Sermom 181)

Document Type : Research Paper

Author

PhD of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

Halliday and Hassan's theory of textual coherence is one of the important categories of contemporary linguistics, which, unlike purely constructivist theories, pays significant attention to linguistic structures in a situational context. In their opinion, text cohesion factors are placed in three categories: grammatical, lexical, and conjunctive. This research investigates three dimensions of coherence in the 181st sermon of Nahj al-Balagha. As a result, grammatical coherence with a frequency of 44% has the largest share of coherence in the sermon. Lexical coherence with a frequency of 43 and conjunctive coherence with a frequency of 13% are in the next place of importance, respectively. This abundance shows that the prominence of Imam Ali's words, in addition to their deep content, is due to the intelligent use of linking factors resulting from this conference and thinking about its meanings and themes, revealing the greatness of its position.

Keywords


  1. منابع

    1. نهج البلاغه.
    2. آذرنژاد، شکوه، «مطالعۀ مفهوم انسجام واژگانی در قرآن کریم»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما: عامر قیطوری، دانشگاه پیام نور، 1385‌.
    3. آرلاتو، آنتونی، درآمدی بر زبانشناسی تاریخی، ترجمه: یحیی مدرسی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1373.
    4. آقاگل‌زاده، فردوس، تحلیل گفتمان انتقادی، چاپ سوم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1394‌.
    5. ابراهیمی، ابراهیم و دیگران، «ابزارهای آفرینندۀ انسجام متنی در نهج البلاغه»، فصلنامۀ پژوهشنامۀ نهج‌البلاغه، سال 5، شمارۀ 18، 1396.
    6. ابن أبی الحدید، فخرالدین ابوحامد عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، تحقیق: محمد إبراهیم، بغداد، دارالکتاب العربی، 2007.
    7. 7. برامو، بوشعیب، «ظاهرة الحذف فی النحو العربی محاولة للفهم»، عالم الفکر، العدد3، المجلد 34، 2006.
    8. پالمر، فرانک، نگاهی تازه به معناشناختی، ترجمۀ: کورش صفوی، تهران، نشر نو، 1374‌.
    9. چامسکی، نوام، زبان و ذهن، ترجمه: کورش صفوی، چاپ 4، تهران، هرمس، 1387‌.
    10. خامه‌گر، محمد، «کارایی نظریۀ هلیدی در ترسیم انسجام متنی سوره‌های قرآن»، پژوهش‌های قرآنی، سال 23، شمارۀ 1، پیاپی، 86، 1397‌.
    11. دو سوسور، فردینان، دورۀ زبان‌شناسی عمومی، ترجمۀ: کورش صفوی، تهران، هرمس، 1389‌.
    12. ساسانی، فرهاد، معناکاوی؛ به سوی نشانه‌شناسی اجتماعی، تهران، علم، 1389‌.
    13. الشاوش، محمد، أصول تحلیل الخطاب فی النظریة النحویة، تونس، المؤسسة العربیة للتوزیع، 2001.
    14. شمیسا، سیروس، بیان و معانی، تهران، فردوس، 1383.
    15. عباس، إحسان، تاریخ النقد الأدبی عند العرب، عمان، دار الشروق، 1997‌.
    16. غریب، رز، نقد بر مبنای زیبایی‌شناسی و تأثیر آن در نقد عربی، ترجمۀ: نجمه رجایی، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1378‌.
    17. فاولر، راجر، سبک و زبان در نقد ادبی، ترجمۀ: مریم مشرف، تهران، سخن، 1395.
    18. الفقی، صبحی إبراهیم، علم اللغة النصّی بین النظریة والتطبیق، القاهرة: دار قباء للطباعة والنشر والتوزیع، 2000‌.
    19. گرین، کیت و جیل لبیهان، درس‌نامۀ نظریۀ نقد ادبی، تهران، روزگار نو، 1383‌.
    20. مسبوق، سید مهدی و دلشاد، شهرام، «انسجام پیوندی و کاربست آن در ابیات توصیف گرگ بحتری»، مجلۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ 16، دورۀ 9، 1396‌.
    21. نورسیده، علی اکبر و سلمانی حقیقی، مسعود، «تحلیل هم‌ارزی انسجام دستوری غیرساختاری در دعای دوازدهم صحیفۀ سجادیه و ترجمه‌های آن»، پژوهش‌های ترجمه در زبان و ادبیات عربی، سال 8، شمارۀ 19، 1397.
    22. الهاشمی، أحمد، جواهر البلاغة فی المعانی و البیان والبدیع، ضبط وتدقیق وتوثیق: یوسف الصمیلی، صیدا، المکتبة العصریة، د.ت.