The Effect of the "Interpretation of Hadith by Hadith" Approach and the "Presentation of Hadith by Hadith" in Understanding the Hadith of "’I’rifū Allāh bi Allāh"

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Hadith, Faculty of Hadith Sciences and Education, University of Quran and Hadith, Tehran, Iran.

Abstract

The tradition of “’Iʻrifū Allāh bi Allāh” is a difficult (mushkil) hadith that has been considered by philosophers, mystics, and hadith scholars. Some tried to draw the meaning and impact of this narration in the system of Islamic knowledge by using sanad criticisms, while some by explaining and interpreting hadith with different approaches. Accepting the apparent meaning of this hadith requires circle and chain, and as it appears from logical and philosophical findings, circle and chain are vicious and invalid. Therefore, this hadith is a difficult one. This study, using the library method of collecting data, extracting the narrative, and presenting it to other texts, concludes that the existence of the difference between the versions of Kulainī and Sadūq of Mahāsin, with the existing version of Mahāsin al-Barqī and the changes occurred in the sanads, shows the complexity of the sanad. It shows also the ambiguity of the content and makes scholars provide a solution to solve the content and sanad problems of this hadith. Unlike similar studies, this research does not explain the opinions of philosophers and mystics but tries to provide a solution from the perspective of hadith knowledge. Traditionists present six meanings of the hadith to reduce its difficulty. However, looking at the concept of hadith through traditions of the same family and the same topic and presenting the text of the hadith to other hadiths, are a key to better understanding the hadith, and the criticism and review of the views raised in the explanation of this narration. Presenting and preferring the theory of negative and retributive theology and knowing God according to the negation of attributes, is one of the other achievements of this study, with the approach of explaining hadiths by other hadiths.

Keywords


  1.  

    1. بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضره، تحقیق وتعلیق وإشراف: محمد تقی الإیروانی، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین، بی‌تا.
    2. برقی، احمد بن محمد بن خالد، الرجال، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، شمارۀ 857، بی‌تا.
    3. ----------، المحاسن، تصحیح وتعلیق: السید جلال الدین الحسینی، طهران، دار الکتب الإسلامیة، بی‌تا.
    4. بیابانی اسکویی، محمد، «مروری بر احادیث معرفت خدا»، سفینه، شماره‌های 8، 9 و 10، سال 1385 و 1386 ش.
    5. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، قم، اسراء، بی‌تا.
    6. جواهری، محمد، المفید من معجم رجال الحدیث، قم، مکتبه المحلاتی، 1424 ق.
    7. حسینی‌طهرانی، سیدمحمدحسین، کتاب الله شناسی، مشهد مقدس، علامه طباطبایی، 1385 ش.
    8. حلى، حسن بن یوسف، إیضاح الاشتباه، الشیخ محمد الحسون، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین، 1411 ق.
    9. خراسانى، ابو جعفر، هدایه الأمه إلى معارف الأئمه، قم، 1416 ق.
    10. خمینى، سید روح الله، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، بی‌تا.
    11. ‌----------، مصباح الهدایه إلى الخلافه والولایه، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، 1386 ش.
    12. ‌خوئی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، بی‌جا، 1413 ق.
    13. ‌رازى سهروردى، فخر الدین، شهاب الدین، ابهرى، اثیر الدین و...، چهارده رساله، تهران، 1383 ش.
    14. ‌رضوی، مرتضی، نقدهای علامه طباطبایی بر علامه مجلسی، کتابخانۀ مجازی سایت بینش نو، بی‌تا.
    15. ‌سبزوارى، ملاهادی، شرح الاسماء الحسنی، تصحیح نجفعلی حبیبی، تهران، دانشگاه تهران، 1413 ق.
    16. ‌صالح، سید محمد حسن و جعفری، محمد، «واکاوی استشهاد به حدیث اعرفوا الله بالله در برهان صدیقین»، معرفت کلامی، سال سوم، شمارۀ دوم، 1391 ش.
    17. ‌صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، شرح أصول الکافی، تهران، بی‌جا، 1366 ش.
    18. ‌صدوق، محمد بن علی، التوحید، تصحیح وتعلیق: السید‌هاشم الحسینی الطهرانی، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین، بی‌تا.
    19. ‌----------، من لا یحضره الفقیه، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین، 1404 ق.
    20. ‌----------، الهدایه، قم، مؤسسة الإمام الهادی (ع)، 1418 ق.
    21. ‌طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تهران، طراوت، 1362ش.
    22. ‌فیض کاشانی، محمد بن مرتضی، الشافی فی العقائد و الأخلاق و الأحکام، تهران، دار اللوح المحفوظ، 1383 ش.
    23. ‌----------، الوافی، تحقیق والتصحیح: ضیاء الدین الحسینی، أصفهان، مکتبة الامام أمیر المؤمنین علی (ع)، 1406 ق.
    24. ‌قبانجی، سید حسن، مسند الإمام علی (ع)، التحقیق: الشیخ طاهر السلامی، بیروت، الأعلمی، 1421 ق.
    25. ‌قمی، علی بن الحسین، الإمامه والتبصره، قم، مدرسه الإمام المهدی (ع)، 1404 ق.
    26. ‌قمی، قاضی سعید، التعلیقه على الفوائد الرضویه، بی‌جا، 1103 ق.
    27. ‌----------، شرح توحید الصدوق، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بی‌تا.
    28. ‌کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح وتعلیق: علی أکبر الغفاری، طهران، دار الکتب الإسلامه، 1363 ش.
    29. ‌----------، الکافی، قم، دار الحدیث، 1429 ق.
    30. ‌مازندرانی، مولی محمد صالح، شرح أصول الکافی، تعلیقات: المیرزا أبو الحسن الشعرانی، ضبط وتصحیح: السید علی عاشور، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1421 ق.
    31. ‌مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403 ق.
    32. ‌----------، مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول (ص)، تصحیح السید‌ هاشم الرسولی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1404 ق.
    33. ‌محمدى رى شهرى، محمد، دانشنامۀ عقاید اسلامى، قم، 1386 ش.
    34. ‌مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، قم، مؤسسۀ در راه حق، 1373 ش.
    35. ‌مفید، محمد بن نعمان، الامالی، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، 1413 ق.
    36. میراحمدی، عبدالله، میرجلیلی، معصومه سلطان، «بررسی تطبیقی آراء امامیه در فقه الحدیث "اعرفوا الله بالله"»، پژوهش‌نامۀ علوم حدیث تطبیقی، شمارۀ 12، بهار و تابستان، 1399 ش.
    37. میرداماد، محمدباقر، التعلیقه علی اصول الکلینی، قم، خیام، 1403 ق.
    38. میلانی، حسن، معرفه الله تعالی بالله لا بالاوهام الفلسفیه و العرفانیه، تهران، اعتقاد ما، 1394 ش.
    39. ‌نائینی، محمد بن حیدر، الحاشیه على أصول الکافی، قم، دار الحدیث، 1424 ق.
    40. ‌نجاشی، احمد بن علی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه، قم، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین، 1416 ق.
    41. ‌نراقی، ملا مهدی، اللمعات العرشیه، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.