Cultural semantics is a method based on the social role of language. This theory was formed on the basis of language relativity. This pattern originated from the context of historical linguistics and constructionism and appeared in the framework of role-oriented semantics. According to this theory, linguistic meaning has a deep connection with the culture of each society and is the intellectual representation and worldview of that society. Ethno-linguistic theory had a serious effect on European and American semantics. This research aims to review and evaluate the foundations and methods of cultural semantics, as well as the validity or invalidity of its application to the semantics of the Qur’an. The method of this research is to analyze the findings based on consolidated sources. This investigation reveals that the ethno-cultural method lacks validity in terms of theoretical foundations, and in terms of comprehensiveness, it does not cover all the semantic elements of a text, especially the revelation of the Qur’an. Therefore, it cannot be a valid model for understanding whole semantic levels and purposes of the Qur’an.
پاکتچی، احمد، افراشی، آزیتا، رویکردهای معناشناختی در مطالعات قرآنی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی، 1399.
پالمر، فرانک، نگاهی تازه به معنیشناسی، ترجمه: کورش صفوی، تهران، نشر مرکز، 1374.
ترادگیل، پیتر، زبانشناسی اجتماعی، ترجمه: محمد طباطبایی، تهران، آگه، 1376.
حلی، حسن بن یوسف، نهایة الوصول إلی علم الأصول، تحقیق: ابراهیم بهادری، قم، مؤسسة امام صادق (ع)، 1425.
روبینز، آر. اچ، تاریخ مختصر زبانشناسی، ترجمه: علی محمد حقشناس، تهران، نشرمرکز، 1383.
ساپیر، ادوارد، زبان، درآمدی بر مطالعۀ سخن گفتن، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سروش، 1376.
سعیدی روشن، محمدباقر، معنا، واقع و صدق در گزارههای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت،1397.
سورن، پیتر آ. ام، مکاتب زبانشناسی نوین در غرب، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سمت، 1388.
شریفی، علی، نقد و بررسی آرای ایزوتسو در حوزۀ معناشناسی قرآن، حکمت معاصر، سال 4، شمارۀ 3، 1392.
صدر، سید محمدباقر، دروس فی علم الأصول، بیروت، دار الکتاب اللبنانی، 1406.
صفوی، کورش، در آمدی بر معنیشناسی، پنجم، تهران، انتشارات سوره مهر، 1392.
طیبیانپور، فریال، ولیپور،علیرضا، پژوهشی در نظریۀ میدانهای کاربردی معنایی و کاربرد آن در مطالعات مقایسهای و مقابلهای زبانی، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورۀ 9، شمارۀ 3، 1398.
عسکری سلیمانی امیری، دورنمایی از منطق، فرامنطق و فلسفه منطق، قبسات، شمارۀ 39-40، 1385 .
Saidi Rowshan, M. B. (2022). Analysis of Cultural Semantics, Narrative or Its Inappropriate Application to Qur’anic Studies. Quranic Sciences and Tradition, 55(1), 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
MLA
Muhammad Baqir Saidi Rowshan. "Analysis of Cultural Semantics, Narrative or Its Inappropriate Application to Qur’anic Studies", Quranic Sciences and Tradition, 55, 1, 2022, 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
HARVARD
Saidi Rowshan, M. B. (2022). 'Analysis of Cultural Semantics, Narrative or Its Inappropriate Application to Qur’anic Studies', Quranic Sciences and Tradition, 55(1), pp. 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960
VANCOUVER
Saidi Rowshan, M. B. Analysis of Cultural Semantics, Narrative or Its Inappropriate Application to Qur’anic Studies. Quranic Sciences and Tradition, 2022; 55(1): 105-81. doi: 10.22059/jqst.2022.339698.669960