Analysis of Cultural Semantics, Narrative or Its Inappropriate Application to Qur’anic Studies

Document Type : Research Paper

Author

associate professor of Research Institute for Hawzah and University

Abstract

Cultural semantics is a method based on the social role of language. This theory was formed on the basis of language relativity. This pattern originated from the context of historical linguistics and constructionism and appeared in the framework of role-oriented semantics. According to this theory, linguistic meaning has a deep connection with the culture of each society and is the intellectual representation and worldview of that society. Ethno-linguistic theory had a serious effect on European and American semantics. This research aims to review and evaluate the foundations and methods of cultural semantics, as well as the validity or invalidity of its application to the semantics of the Qur’an. The method of this research is to analyze the findings based on consolidated sources. This investigation reveals that the ethno-cultural method lacks validity in terms of theoretical foundations, and in terms of comprehensiveness, it does not cover all the semantic elements of a text, especially the revelation of the Qur’an. Therefore, it cannot be a valid model for understanding whole semantic levels and purposes of the Qur’an.

Keywords


  1.  

    1. قرآن کریم.
    2. اختیار، منصور، معنی­شناسی، تهران، دانشگاه تهران، 1348.
    3. ایزوتسو، توشیهیکو، مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن، ترجمه: فریدون بدره­ای، تهران، فرزان، 1398.
    4. ----------، خدا و انسان در قرآن، ترجمه: احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1368.
    5. بار بور، ایان، علم و دین، ترجمه: بهاءالدین خرمشاهی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1374.
    6. باقری، مهری، مقدمات زبان‌شناسی، تهران، نشر قطره، 1378.
    7. بی یرویش، مانفرد، زبان­شناسی جدید،‌ ترجمه: محمدرضا باطنی، تهران، انتشارات آگاه، 1363.
    8. پاکتچی، احمد، افراشی، آزیتا، رویکردهای معناشناختی در مطالعات قرآنی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی، 1399.
    9. پالمر، فرانک، نگاهی تازه به معنی‌شناسی، ترجمه: کورش صفوی، تهران، نشر مرکز، 1374.
    10. ترادگیل، پیتر، زبان­شناسی اجتماعی، ترجمه: محمد طباطبایی، تهران، آگه، 1376.
    11. حلی، حسن بن یوسف، نهایة الوصول إلی علم الأصول، تحقیق: ابراهیم ‏بهادری، قم،‏ مؤسسة امام صادق (ع)، 1425.
    12. روبینز، آر. اچ، تاریخ مختصر زبان‌شناسی، ترجمه: علی محمد حق‌شناس، تهران، نشرمرکز، 1383.
    13. ساپیر، ادوارد، زبان، درآمدی بر مطالعۀ سخن گفتن، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سروش، 1376.
    14. سعیدی روشن، محمدباقر، معنا، واقع و صدق در گزاره­های دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت،1397.
    15. سورن، پیتر آ. ام، مکاتب زبان­شناسی نوین در غرب، ترجمه: علی محمد حق شناس، تهران، سمت، 1388.
    16. شریفی، علی، نقد و بررسی آرای ایزوتسو در حوزۀ معناشناسی قرآن، حکمت معاصر، سال 4، شمارۀ 3، 1392.
    17. صدر، سید محمدباقر، دروس فی علم الأصول، بیروت، دار الکتاب اللبنانی، 1406.
    18. صفوی، کورش، در آمدی بر معنی­شناسی، پنجم، تهران، انتشارات سوره مهر، 1392.
    19. طیبیان­پور، فریال، ولی­پور،علیرضا، پژوهشی در نظریۀ میدان­های کاربردی معنایی و کاربرد آن در مطالعات مقایسه­ای و مقابله­ای زبانی، پژوهش­های زبان­شناختی در زبان­های خارجی، دورۀ 9، شمارۀ 3، 1398.
    20. عسکری سلیمانی امیری، دورنمایی از منطق، فرامنطق و فلسفه منطق، قبسات، شمارۀ 39-40، 1385 .
    21. فرانکنا، ویلیام کی، فلسفۀ اخلاق، ترجمه: هادی صادقی، قم، طه، 1376.
    22. گیررتس دیرک، نظریه­های معنی­شناسی واژگانی، ترجمه: کورش صفوی، تهران، انتشارات علمی، 1393.
    23. لاند، نیک، زبان و اندیشه، ترجمه: حبیب الله قاسم­زاده، تهران، انتشارات ارجمند، 1388.
    24. لاینز، جان، چومسکی، ترجمه: احمد سمیعی، تهران، خوارزمی، 1357.
    25. لطفی، مهدی، بررسی و نقد معناشناسی قرآنی ایزوتسو، پژوهش­های زبان­شناختی قرآن، دورۀ 3، شمارۀ 2، 1393.
    26. مختارعمر، احمد، علم الدلاله، بی­جا، عالم­الکتب، 1988.
    27. مشکوه­الدینی، مهدی، سیر زبان‌شناسی، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی، 1376.
    28. مصباح یزدی، محمدتقی، تعلیقه علی نهایه الحکمه، قم، مؤسسه فی طریق الحق، 1405.
    29. ----------، فلسفۀ اخلاق، تحقیق: احمدحسین شریفی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1394.‌‌
    30. مطهری، مرتضی، ‏مجموعۀ آثار استاد شهید مطهری‏، چاپ هشتم، قم، صدرا، 1372.
    31. نبوی، لطف اله و دیگران، متن­گرایی در مقابل حداقل­گرایی در سمانتیک، منطق­پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی، شمارۀ 2، 1396.
    32. Albayrak, Ismail, The Reception of Toshihiko Izutsu’s Qur’anic Studies in the Muslim World, Journal of Qur’anic Studies, Vol. 14. No.1, 2012.
    33. Bondarko A.V, Functional grammar issues. Field structures. St. Petersburg: Nauka Publications,2005.
    34. Bruner, J.S. Goodnow & G.A. Austin, A Study of Thinking, New York: Wiley, 1962.
    35. Leech, G. Semantics. Penguin Books, 1976.
    36. Lyons.john, Semantics, cambrridge University Press, 1977.
    37. Russell, Bertrand. An Intquiry into Meaning and Truth.Penguin Books. London, 1973.
    38. Tylor, Edward. Primitive Culture. Vol 1. New York: J.P. Putnam's Son, 1871.
    39. Wong, D. B. Moral Relativism, in: Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. Edward Craig, v.6,1998.