[1]. آلوسی، سیدمحمود (1415ق). روح المعانی فیتفسیرالقرآن العظیم. بیروت، دارالکتبالعلمیه.
[2]. ابنأثیر، مبارکبنمحمد (1367ش). النهایة فیغریبالحدیث والأثر. چ۴، قم، مؤسسة اسماعیلیان.
[3]. ابندرید، محمدبنحسن (1988م). جمهرة اللغة. بیروت، دارالعلم للملایین.
[4]. ابنجوزی، أبوالفرج عبدالرحمنبنعلی. (1422ق). زادالمسیر فیعلمالتفسیر. بیروت، دارالکتاب العربی.
[5]. ابنعاشور، محمدبنطاهر (1984م). التحریر والتنویر. تونس، الدار التونسیة للنشر.
[6]. ابنفارس، أحمدبنفارس (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم، مکتب الأعلام الإسلامی.
[7]. ابنمنظور، محمدبنمکرم (1414ق). لسان العرب. چ3، بیروت، دارصادر.
[8]. أبوالفتوح رازی، حسینبنعلی (1408ق). روض الجنان وروح الجنان فیتفسیرالقرآن. مشهد، آستان قدس رضوی.
[9]. أزهری، محمدبنأحمد (1421ق). تهذیب اللغة. بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
[10]. برنجکار، رضا (1389ش). «نفس در قرآن و روایات». نقدونظر، ش59، صص4-28.
[11]. بلاغی نجفی، محمدجواد (1420ق). آلاء الرحمان فیتفسیرالقرآن. قم، بنیاد بعثت.
[12]. جوهری، إسماعیلبنحماد (1376ق). الصحاح. بیروت، دارالعلم للملایین.
[13]. حاجاسماعیلی، محمدرضا؛ فقیهی، زهرا (1389ش). «شناخت روح و نفس درقرآن و تأثیر آنها برشخصیت انسان». اندیشۀ نوین دینی، ش23، صص132-154.
[14]. حسینی خامنهای، سیدمحمد (1372ش). «روح و نفس در قرآن و حدیث». مجموعۀ مقالات کنگرۀ شیخ مفید، ش90، صص11-52.
[15]. حقانی زنجان، حسین (1379ش). «معنای روح از دیدگاه اهل لغت درآیات قرآن». درسهایی از مکتب اسلام، ش1، صص24-32.
[16]. راغب اصفهانی، حسینبنمحمد (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت، دارالقلم.
[17]. زمخشری، محمودبنعمر (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. چ۳، بیروت، دارالکتاب العربی.
[18]. سیدبن قطب، إبراهیمحسینشاذلی (1412ق). فیظلالالقرآن. چ17، بیروت، قاهره، دارالشروق.
[19]. سیوطی، جلالالدین (1404ق). الدرالمنثور. قم، کتابخانۀ آیت اللّه مرعشی.
[20]. شاکر، محمدتقی؛ سبحانی، محمدتقی (1394ش). «معناشناسی روح درقرآن کریم». مطالعات قرآن و حدیث، ش17، صص165-192.
[21]. شاکر، محمدکاظم (1378ش). «تفسیری از روح». پژوهشهای فلسفی-کلامی، ش2، صص6-21.
[22]. ---------- (1379ش). «وجوه معانی نفس درقرآن». پژوهشهای فلسفی-کلامی، ش4، صص6-19.
[23]. صاحب، اسماعیلبنعباد (1414ق). المحیط فیاللغة. بیروت، عالم الکتب.
[24]. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان فیتفسیرالقرآن. چ۵، قم، جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
[25]. طبرسی، فضلبنحسن (1372ش). مجمع البیان فیتفسیرالقرآن. چ۳، تهران، ناصرخسرو.
[26]. ---------- (1377ش). جوامعالجامع. تهران، دانشگاه تهران.
[27]. طریحی، فخرالدین (1375ش). مجمع البحرین. چ۳، تهران، مرتضوی.
[28]. طوسی، أبوجعفرمحمدبنحسن (؟). التبیان فیتفسیرالقرآن. بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
[29]. طیّب، سیدعبدالحسین (1378ش). أطیب البیان فیتفسیرالقرآن. چ۲، تهران، اسلام.
[30]. عسکری، حسنبنعبدالله (1400ق). الفروق فیاللغة. بیروت، دارالآفاق الجدیده.
[31]. غزالی، أبوحامدمحمدبنمحمد (؟)، کتاب الأربعین فیأصولالدین. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[32]. فخرالدینرازی، أبوعبداللّه (1420ق). مفاتیح الغیب. چ۳، بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
[33]. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409ق). کتاب العین. چ۲، قم، هجرت.
[34]. فعالی، محمدتقی (1380ش). دانشنامۀ امامعلی. تهران، مرکز نشر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
[35]. فیروزآبادی، محمدبنیعقوب (1415ق). القاموس المحیط. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[36]. فیّومی، أحمدبنمحمد (1414ق). المصباح المنیر فیغریب الشرح الکبیر للرافعی. چ2، قم، مؤسسۀ دارالهجره.
[37]. قرطبی، محمدبنأحمد (1364ش). الجامع لأحکام القرآن. تهران، ناصرخسرو.
[38]. قمی، علیبنابراهیم (1367ش). تفسیر قمی. چ۴، قم، دارالکتاب.
[39]. کریمزادهقراملکی، قربانعلی (1381ش). «خلود نفس از نظر قرآن». بینات، ش36، صص13-23.
[40]. مرتضیزبیدی، محمدبنمحمد (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت، دارالفکر.
[42]. مصطفوی، حسن (1430ق). التحقیق فیکلمات القرآن الکریم. چ3، بیروت، دارالکتب العلمیۀ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
[43]. معروف، یحیی (1388ش). «قلب درقرآن و ادبیات عرب». انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش13، صص129-154.
[44]. مهدیزاده، حسین (1382ش). «درآمدی برمعناشناسی عقل درتعبیر دینی». مجلۀ معرفت، ش74، صص28-38.
[45]. نوریافشان، مهدی؛ فتوت احمدی، حامد (1398ش). با قرآن تا رستاخیز. قم، دارالعلم.