[1]. قرآنکریم.
[2]. آلوسی، محمود (1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت، دارالکتب العلمیة.
[3]. ابنابیشیبه، ابوبکر (1409). المصنف. تصحیح: سعید لحام، بیروت، دارالفکر.
[4]. ابناثیر، أبوالحسن علی (1385). الکامل فی التاریخ. بیروت، دارصادر ـ دار بیروت.
[5]. ابنجوزی، ابوالفرج (1412). المنتظم. تحقیق: محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[6]. ---------- (1422). زاد المسیر فی علم التفسیر. تحقیق: عبدالرزاق المهدی، بیروت، دارالکتاب العربی.
[7]. ابنحجر، احمد (؟). فتح الباری بشرح صحیح البخاری. بیروت، دارالمعرفه.
[8]. ابنحنبل، احمد (؟). مسند احمد. بیروت، دار صادر.
[9]. ابنخلدون، عبدالرحمن (1408). تاریخ ابنخلدون. تحقیق: خلیل شحاده، بیروت، دارالفکر.
[10]. ابنخلکان، احمد بن ابراهیم (؟). وفیات الاعیان. تحقیق: احسان عباس، بیروت، دارالثقافه.
[11]. ابنداود حلی، حسن بن علی (1392). رجال ابنداود. نجف، مطبعه الحیدریه.
[12]. ابنسعد، محمد (؟). الطبقات الکبری. بیروت، دار صادر.
[13]. ابنعماد حنبلی، عبدالحی (1406). شذرات الذهب. تحقیق: الأرنؤوط، دمشق ـ بیروت، دارابنکثیر.
[14]. ابنقتیبه دینوری، عبدالله بن مسلم (1992). المعارف. قاهره، الهیئه المصریه.
[15]. ابنقولویه، جعفر بن محمد (1356). کامل الزیارات. نجف الاشرف، دارالمرتضویه.
[16]. ابنکثیر، اسماعیل بن عمر (1407). البدایه و النهایه. بیروت، دارالفکر.
[17]. ---------- (1419). تفسیر القرآن العظیم. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[18]. ابوعزیز، سعد یوسف محمود (؟). الإسرائیلیات و الموضوعات فی کتب – التفاسیر. قاهره، مکتبه التوفیقیة.
[19]. اردبیلی، محمد بن علی (؟). جامع الرواة. (بیجا)، (بینا).
[20]. انجیل برنابا(1379). ترجمه: حیدرقلیخان قزلباس (سردار کابلی)، تهران، المعی.
[21]. اندلسی، ابوحیان محمد بن یوسف (1420). البحر المحیط. بیروت، دارالفکر.
[22]. ایمانی، محمدرسول (1389). «مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم در سنت اسلامی». معرفت ادیان، سال اول، شمارۀ دوم، صص5ـ21.
[23]. بحرانی، سید هاشم بن سلیمان (1374). البرهان فی تفسیر القرآن. قم، مؤسسه البعثه.
[24]. بخاری، محمد بن اسماعیل (1406). التاریخ الصغیر. تصحیح: محمود ابراهیم زاید، بیروت، دارالمعرفه.
[25]. بروجردی، علی (1410). طرائف المقال. تحقیق: مهدی رجائی، قم، کتابخانۀ مرعشی نجفی.
[26]. بزار، ابوبکر احمد بن عمرو (؟). مسند البزار. تحقیق: علی بن نایف الشهود، (بیجا)، (بینا).
[27]. بیومی مهران، محمد و سید محمد راستگو (1383). بررسی تاریخی قصص قرآن. تهران، علمی و فرهنگی.
[28]. بیهقی، احمد بن حسین (1410). شعب الایمان. تصحیح: محمدسعید زغلول، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[29]. ترجمۀ فارسی تورات بر اساس کتاب مقدس Unwin Brothers(1398). ترجمۀ سید ابوالفضل ساقی، (بیجا)، نشر سایت جامع پژوهشهای ادیان.
[30]. جدیدالإسلام، علیقلی (پدر آنتونیو دو ژزو پرتغالی)(1382). ترجمه، شرح و نقد سفر پیدایش تورات (سیف المؤمنین فی قتال المشرکین). تحقیق: رسول جعفریان، قم، انصاریان.
[31]. جزائری، نعمتالله(1404) النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین. قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی.
[32]. جواهری، محمد (1424). المفید من معجم رجال الحدیث. قم، محلاتی.
[33]. حاکم نیشابوری، ابوعبدالله (؟). المستدرک علی الصحیحین. تحقیق: یوسف مرعشلی، (بیجا)، (بینا).
[34]. حرانی، حسن بن علی بن شعبه (1404). تحف العقول. تحقیق: علیاکبر غفاری، قم، جامعۀ مدرسین.
[35]. حسینیزبیدی، محمدمرتضی (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت، دارالفکر.
[36]. حفنی، عبدالمنعم (2004). موسوعه القرآن العظیم. قاهره، مکتبه مدبولی.
[37]. حلّی، حسن بن یوسف (1417). خلاصه الأقوال. تحقیق: جواد قیومی، نشر الفقاهه.
[38]. حمیری، عبدالله بن جعفر (1413). قرب الإسناد، قم: مؤسسه آلالبیت.
[39].خطیب بغدادی، احمد بن علی (1417). تاریخ بغداد. تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[40]. خویی، سید ابوالقاسم (1413). معجم رجال الحدیث. (بیجا)، (بینا).
[41]. ذهبی، شمسالدین محمد بن احمد (؟). التفسیر و المفسرون. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[42]. ---------- (1382). میزان الاعتدال. تصحیح: علی محمد البجاوی، بیروت، دارالمعرفه.
[43]. ---------- (1410). تاریخ الإسلام. بیروت، دارالکتاب العربی.
[44]. رازی، ابنابیحاتم (1371). الجرح و التعدیل. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[46]. زحیلی، وهبه بن مصطفی (1418). التفسیر المنیر. بیروت، دار الفکر المعاصر.
[47]. زیعلی، جمالالدین (1414). تخریج الاحادیث و الآثار. تصحیح: عبدالله بن عبدالرحمن السعد، ریاض، دار ابنخزیمه.
[48]. سیوطی، جلالالدین و جلالالدین محلی (1416). تفسیر الجلالین. بیروت، مؤسسه النور.
[49]. شبّر، سیدعبدالله (1412). تفسیر القرآن الکریم. بیروت، دارالبلاغه.
[50]. شوکانی، محمد بن علی (1414). فتح القدیر. دمشق ـ بیروت، دار ابنکثیر و دارالکلم الطیب.
[51]. شهید اول، محمد (1410). المزار. تحقیق: مدرسۀ امام مهدی، قم، مدرسۀ امام مهدی(عج).
[52]. صادقی تهرانی، محمد (1365). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن. قم، فرهنگ اسلامی.
[53].صدوق، محمد بن علیبنبابویه(1379). معانی الاخبار، تصحیح: علیاکبر غفاری، قم: جامعه مدرسین.
[54]. ---------- (1385). من لا یحضره الفقیه. تحقیق و ترجمه: محمدجواد غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[55]. ---------- (1386). علل الشرایع. نجف، حیدریه.
[56]. ---------- (1403). الخصال. تحقیق: علیاکبر غفاری، قم، جامعۀ مدرسین.
[57]. ---------- (1404). عیون اخبار الرضا (علیه السلام). تصحیح: حسین اعلمی، بیروت، اعلمی.
[58]. ---------- (1413). من لا یحضره الفقیه. تحقیق: علیاکبر غفاری، قم، اسلامی.
[59]. طباطبایی، سید محمدحسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامی.
[60]. طبرانی، سلیمان بن احمد (؟). المعجم الکبیر. تصحیح: حمدی عبدالحمید السلفی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[61]. طبرسی، فضل بن حسن (1415). مجمع البیان لعلوم القرآن. بیروت، اعلمی.
[62]. طبری، أبوجعفر محمد بن جریر(1387). تاریخ الطبری. بیروت، دارالتراث.
[63]. ---------- (1415). جامع البیان. تحقیق: صدقی جمیل، بیروت، دارالفکر.
[64]. طبری آملی، محمد بن جریر (1413). دلائل الإمامه. قم، بعثت.
[65]. طوسی، محمد بن حسن (1409). التبیان. تحقیق: احمد حبیب قصیر العاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[66]. ---------- (1414). الأمالی. تحقیق: مؤسسه البعثه، قم، دارالثقافه.
[67]. ---------- (1415). رجال الطوسی. تحقیق: جواد قیومی اصفهانی، قم، مؤسسه النشر الإسلامی.
[68]. ---------- (1417). الفهرست. تحقیق: جواد قیومی، مؤسسة نشر الفقاهه.
[69]. عبدالکریم، خطیب (؟). التفسیر القرآنی للقرآن. (بیجا)، (بینا).
[70]. علمالهدی، علیبنحسین (1998). أمالی المرتضی. قاهره، دارالفکر العربی.
[71]. عیاشی، محمد بن مسعود (1380). تفسیر العیاشی. تهران، المطبعه العلمیه.
[72]. عینی، محمود بن احمد (؟). عمده القاری. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[73]. فخررازی، محمد(1420). مفاتیح الغیب. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[74]. فیض کاشانی، ملامحسن (1406). الوافی. اصفهان، کتابخانۀ امیرالمؤمنین.
[75]. قرشی، سید علیاکبر (1354). قاموس قرآن. تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[76]. قرطبی، محمد بن احمد (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران، ناصرخسرو.
[77]. قمی، علی بن ابراهیم (1404). تفسیر القمی. تحقیق: طیب موسوی جزائری، قم، دارالکتاب.
[78].کلینی، محمدبنیعقوب (1367). الکافی. تصحیح: علیاکبر غفاری، تهران، اسلامیه.
[79]. مازندرانی، محمدبناسماعیل (1416). منتهی الاقوال فی احوال الرجال. تصحیح: آلالبیت، قم، آلالبیت.
[80]. مازندرانی، محمدهادیبنمحمدصالح (1430). شرح فروع الکافی. قم، دارالحدیث.
[81]. مامقانی، عبدالله (1345). نهایه المقال. نجف، مرتضویه.
[82]. مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الأنوار. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[83]. مراغی، احمد بن مصطفی (؟). تفسیر المراغی. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[84]. مزی، یوسف (1413). تهذیب الکمال. تصحیح: بشار عواد معروف، بیروت، الرسالة.
[85]. مسعودی، علیبنحسین (1409). مروج الذهب. تحقیق: اسعد داغر، قم، دارالهجرة.
[86].مصطفوی، حسن (1417). التحقیق فی کلمات القرآن. تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[87]. معرفت، محمدهادی (1418). التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب. مشهد، الجامعه الرضویه للعلوم الاسلامیه.
[88]. ---------- (1423). شبهات و ردود حول القرآن. قم، التمهید.
[89]. مغنیه، محمدجواد (1424). الکاشف (تفسیر الکاشف). تهران، دارالکتب الإسلامیة.
[90]. مقدسی، مطهربنطاهر(؟). البدء و التاریخ. (بیجا)، مکتبه الثقافه الدینیة.
[91]. مقری، احمد و دیگران (1394). «مسئلهشناسی روایت ذبح فرزند ابراهیم در ادیان ابراهیمی». معرفت ادیان، سال ششم، شمارۀ سوم، صص49ـ68.
[92]. ملکلو، صدیقه و دیگران (1397). «تحلیل انتقادی دیدگاه برخی خاورشناسان دربارۀ تفاوت چهرۀ ابراهیم و اسماعیل در سور مکی و مدنی». مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال دوم، شمارۀ اول، صص97ـ118.
[93]. مودب، سیدرضا و کامران اویسی (1394). «بررسی منتقله بودن روایت ذبیح بودن اسحاق در تفسیر مجمع البیان». پژوهشنامۀ قرآن و حدیث، شمارۀ 16، صص1ـ23.
[94]. میرزایی، پوران (1389). «بازکاوی انتساب تفسیر القمی در خلال مقایسۀ مقدمه با متن کتاب». علوم حدیث، سال پانزدهم، شمارۀ اول، پیاپی 55، صص153ـ163.
[95]. نجاشی، احمدبنعلی(1416). رجال النجاشی. قم: مؤسسه النشرالإسلامی.
[96]. نمازی شاهرودی، علی (1405). مستدرکات علم رجال الحدیث. تهران، ابنالمؤلف، چاپخانۀ شفق.
[97]. وحید بهبهانی، محمدباقر (؟). تعلیقه علی منهج المقال، (بیجا)، (بینا).
[98]. هیثمی، نورالدین (1408). مجمع الزوائد. بیروت، دارالکتب العلمیة.
[99]. یعقوبی، احمد بن أبییعقوب (؟). تاریخ الیعقوبی. بیروت، دار صادر.
[100]. Afsar, Ayaz (2007), “A Comparative Study of the Intended Sacrifice of Isaac/Ishmael in the Bible and the Qur'ān,” Islamic Studies, Winter, 46(4): pp. 483-498. (Available at:
https://www.jstor.org/stable/20839091)
[101]. Fireston, Reuven (1998). “Merit, mimesis, and martyrdom: aspects of Shiite meta_historical exegesis on Abraham's sacrifice in light of Jewish, Christian, and Sunni muslim tradition”, Journal of the American Academy of Religi,
Volume 66, Issue 1, P93-116.
[102]. Ghauri, Abdus Sattar & Ghauri, Ihsanur Rahman (2007), The Only Son offered for Sacrifice Isaac or Ishmael [Second (Revised) Edition (Hardbound)], Lahore: Al-Mawrid.
[103]. Marlowe, Michael, (2006), The Only Begotten Son, Bible-researcher.com (Retrieved on 13.12.2021).
[104]. Moody, Dale (1953), “God's Only Son: The Translation of John 3:16 in the Revised Standard Version,” Journal of Biblical Literature Dec. 72(4), pp. 213-219.