Evaluating Wansbrough's View on Prophetical Logia, in His Qur’anic Studies

Document Type : Research Paper

Authors

1 . PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Farabi Branch, University of Tehran, Iran

2 Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Farabi Branch, University of Tehran, Iran.

Abstract

According to Wansbrough, the Qur'anic canon is the result of the juxtaposition of “prophetical logias” that appeared due to the sectarian requirements in various communities and were organized following the socialization process using a limited number of rhetorical rules. The verses related to “Shoaib's mission”, “the description of the four gardens of Paradise” (Al-Rahmān: 46-76) and “the story of Ja’far and Najāshī” are examples of “prophetical logia”. Denying the historical authenticity of Shoaib's story, emphasizing the allegorical function of this story and adapting some of its themes from the Testaments, emphasizing the compilation of the verses 62-76 (description of the second two gardens) before verses 46-60 (description of the first two gardens), insisting the imaginary report of the emigration to Abyssinia and Ja’far's conversation with Najāshī, the fabrication of the verses related to this story and its adaptation from describing the necessities of the new religion in the words of Christian missionaries, are Wansbrough's claims about these three examples. Since he has studied the issue with the method of literary analysis, this article also uses the same method to evaluate his views.

Keywords


[۱]. قرآن کریم.
[۲].کتاب مقدس. ترجمه قدیم، انتشارات ایلام.
[۳]. آلتی قولاچ، طیار (۱۴۳۲). المصحف الشریف المنسوب الی علی بن ابی طالب. استانبول، (؟).
[۴]. آلوسی، محمود بن عبدالله‏ (۱۲۷۰). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[۵]. ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر (۱۴۱۹). تفسیر القرآن العظیم. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[۶]. ـــــــــــــ (1965).  الکامل فی التاریخ. بیروت، دار صادر.
[۷]. ازهری، محمد بن احمد (۱۴۲۱). تهذیب اللغه. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[۸]. بیهقی، ابوبکر احمد بن الحسین (1405). دلائل النبوه و معرفه أحوال صاحب الشریعه. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[۹]. ثقفی، ابو اسحاق ابراهیم بن محمد (۱۳۵۳). الغارات. تهران، انجمن آثار ملى.
[۱۰]. زمخشری، محمود بن عمر(1407). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت، دار الکتاب العربی.
[۱۱]. سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر  (۱۴۰۴).  الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. قم، (؟).
[۱۲]. طباطبائی، محمدحسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
[۱۳]. طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. (؟).
[۱۴]. طبری، محمد بن جریر (۱967). تاریخ الأمم و الملوک. بیروت، دار التراث.
[۱۵].طبری، محمد بن جریر (۱۴۱۲). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت، دار المعرفه.
[۱۶]. طوسی، محمد بن حسن (؟). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[۱۷]. فخررازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰).  التفسیر الکبیر. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[۱۸]. قمی، علی بن ابراهیم‏ (1363). تفسیر القمی. قم، دار الکتاب.
[۱۹]. نویورت، آنجلیکا (۱۳۹۸). مطالعات قرآنی امروزین. مترجمان: علی شریفی؛ سید محمد موسوی مقدم، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
[۲۰]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب (؟). تاریخ یعقوبی. بیروت، دار صاد.
[21].  Graham, William(1980) Review of Quranic Studies, Journal of the American Oriental Society,   137-141.
[22]. Kara, Seyfeddin, (2018) Western Scholarship and the Early History of the Qur’ān: A Short History  of Qur’anic Studies in the West, Gerlach Press.
[23]. Rippin, Andrew, (1985) “literary Analysis of Quran, tafsir, and sira: the Metodologies of John Wansbrough”, In Approaches to Islam in Religious Studies, edited by Richard c. Martin, Tuscon: The University of Arizona Press, 151-163.
[24]. Ullendorff, Edward, (1977) Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation by John Wansbrough, Source, Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 612-609.
[25]. Wansbrough, John (1997), Quranic studies: sources and methods of scriptural interpretation, oxford, Oxford University press.