Evaluating the Allameh Ṭabāṭabāī’s Critiques on the Indication of the Pact Verse to Dhar World

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Teachings, Arak University, Iran.

Abstract

This article aims to evaluate the critiques raised by Allameh Ṭabāṭabāī to the application of the pact (mīthāq) verse for Dhar world. Islamic thinkers have different views on the indication of the verses 172-173 of surah al-'A'rāf, known as "Pact Verse", to Dhar world. Some Islamic exegetes and thinkers denied the meaning of the Pact verse on the existence of Dhar world. The basis of their denial is a series of quotations concerning the use of this verse for Dhar world. Among them may be mentioned of Allameh Ṭabāṭabāī who has made various concerns to it. In his interpretation of Al-Mīzān, he criticized the existence of Dhar world based on the Pact verse. His comments are not seen in the works of other scholars. Allameh denied this theory about Dhar world that all human beings had been created before this world in a previous world and Allah the almighty has made a covenant with them to confess His Lordship, while having a material body and soul and consequently intellect and consciousness. He justified the Pact verse in another way. In this article, his critiques are discussed and answered in detail, and it is concluded that his comments cannot prevent the application of this verse for Dhar world.

Keywords


[1]. قرآن کریم.     
[2]. افضلی، علی، ( 1388). «پاسخ به اشکالات کلامی و فلسفی درباره عالم ذر»، فلسفه دین، تهران، سال6، ش4، زمستان، صص85-112.
[3]. امینی، عبدالحسین‏، (1434 ). المقاصد العلیه فی المطالب السنیه، قم، دار التفسیر.
[4]. برقی، احمد بن محمدبن خالد، (1371). المحاسن، قم، دارالکتب الاسلامیه.
[5]. ترابی، علی اکبر، (1424). الموسوعه الرجالیه المیسره، موسسه الامام الصادق ( ع ).
[6]. جوادی آملی، عبدالله، (1392). تسنیم. قم، اسراء.
[7]. حلی، حسن بن یوسف، (1411).کشف الیقین. تهران، انتشارات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد.
[8]. خویی، ابوالقاسم، (؟). معجم رجال الحدبث، قم، نشرآثار الشیعه.
[9]. زمخشری، محمودبن عمر، (1407). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی.
[10]. سیفی، محمدحسین، (1392). «بررسی و نقد عالم ذر از دید گاه متکلمان اولیه»، قم، دانشگاه قم.
[11]. شرف الدین، عبدالحسین، (؟). فلسفه المیثاق والولایه، قم، دار الکتاب.
[12]. صدرالمتألهین، محمد، (1361). العرشیه، تصحیح: غلامحسین آهنی. تهران، انتشارات مولی.
[13]. صدوق، محمدبن علی، التوحید، ( 1398). التوحید، قم، جامعه مدرسین.
[14]. صدوق، محمدبن علی، علل الشرایع، (1385). .قم، کتاب فروشی داوری.
[15]. صفار، محمدبن حسن، (1404). بصایر الدرجات، قم، مکتبه آیت الله نجفی.
[16]. طباطبائی، سیدمحمد حسین، (1390). المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت، موسسه الاعلمی.
[17]. طباطبائی، سیدمحمد حسین، (1360). نهایة الحکمه. مصحح: غلامرضا فیاضی. ج1، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره.
[18]. طوسی، محمد بن الحسن، (؟). التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی.
[19]. عبدالجبار، قاضی، (؟) . متشابه القرآن، قاهره، مکتبه دارالتراث.
[20]. علم‌الهدی، سید مرتضی( 1431). نفایس التاویل، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات.
[21]. فیاضی، غلامرضا، (1389). علم النفس فلسفی، قم، انتشارات مؤسسه امام خمینی.
[22]. قمی، علی بن ابراهیم، ( 1367). تفسیرالقمی، قم، دارالکتاب.
[23]. کلینی، محمد بن یعقوب، (1407). کافی، ج2، تهران، دارالکتب الاسلامیه .
[24]. مجلسی، محمدباقر، (1403). بحار الانوار، ج58، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی.
[25]. مروارید، میرزا حسنعلی، (1383). مبدء و معاد، ترجمه ابوالقاسم تجری، قم، دارالعلم .
[26]. مصباح، محمدتقی، (1371). معارف قرآن. قم، موسسه در راه حق.
[27]. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، (1414). المسایل السرویه، ص47، بیروت، دار المفید.
[28]. مکارم شیرازی، ناصر، ( 1374). تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
[29]. نجاشی، احمدبن علی، (1424). قم، موسسه نشر اسلامی.