Congruence in Surah al-An'ām and Its Role in the Cohesion of the Surah

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Razawi University of Islamic Sciences.

Abstract

The main characteristic of the text is consistency. Among the connections which link the elements of a text is lexical consistency, including "reiteration" and "collocation", which is based on the semantic relationship between words. “Congruence” or murā'āt al-naẓīr is an instance of collocation, in which a collection of words exists that all are within a set and one semantic field. There is also collocation in opposition (taḍād), for it forms the association of meanings. This paper, based on the literary analytical method, aims at presenting the semantic harmonies of the words of Surah al-An'ām. The significant point of the verses of al-An'ām is fighting idolatry and calling for Monotheism. The issue of creation is broadly described by this Surah and the images of nature are reflected in it. Various lexical collections are also found about man and his organs, physical functions and activities, and man’s social life. Attributes and actions of God allocate a considerable share as well. It is proved through examining this surah that examples of congruence are much and are intertwined with oppositions. They produce images in harmony with the aims and pivot of the surah and prove its thematic correlation.

Keywords


[1]. ابن­ابی­الاصبع مصری (1995). تحریرالتحبیر فی صناعه ­الشعر و النثر و بیان اعجاز القرآن. تحقیق: حفنی محمد شرف، قاهره، المجلس الاعلی للشؤن­الاسلامیه.
[2]. ابن­اثیر، ضیاءالدین (1995). المثل­السائر فی ادب ­الکاتب و الشاعر. بیروت، المکتبه­ العصریه.
[3]. ابن­درید، محمدبن­حسن (1988).‏ جمهره­اللغه. بیروت، دارالعلم للملایین‏.
[4]. ابن­منظور (1363). لسان ­العرب. قم، نشر ادب حوزه.
[5]. ابن‏جوزی، عبدالرحمن­بن­علی (1422). زاد المسیر فی علم ­التفسیر. بیروت، دارالکتب ­العربی.
[6]. ابن‏عطیه، عبدالحق­بن­غالب (1422). المحررالوجیز فی تفسیرالکتاب­العزیز. بیروت، دارالکتب­العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[7]. ابوزهره، محمد (؟). زهره­التفاسیر. بیروت، دارالفکر.
[8]. آذرنوش، آذرتاش (1381). فرهنگ معاصر عربی - فارسی. چاپ: دوم، تهران، نشر نی.
[9]. بازرگان، عبدالعلی (1372). نظم قرآن. تهران، انتشارات قلم.
[10]. بقاعی، برهان­الدین (1427). نظم­الدرر فی تناسب­الآیات و السور. چاپ: سوم، بیروت، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[11]. تجلیل، جلیل (1367). جناس در پهنۀ ادب پارسی. مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
[12]. تفتازانی، سعدالدین (1392). الاصباح فی شرح تلخیص­المفتاح المعروف بالمطول با حواشی ادیب دُرّه صوفی. قم، دارالحجه.
[13]. تهانوی، محمد­علی (1996). موسوعه کشاف اصطلاحات­الفنون و العلوم. بیروت، مکتبه لبنان ناشرون.
[14]. ثقفی تهرانی، محمد (1398). روان جاوید در تفسیر قرآن مجید. چاپ: دوم، تهران، برهان.
[15]. جعفری، یعقوب (1376). تفسیر کوثر. قم، موسسۀ انتشارات هجرت.
[16]. جمعه، حسین (2005). التقابل­الجمالی فی­النص­القرآنی. دمشق، دارالنمیر.
[17]. چاووشی، حسین (1381). بلاغت از دیدگاه روان شناسی. قم، انتشارات خوشرو.
[18]. حقی بروسوی، اسماعیل­بن­مصطفی (؟). تفسیر روح­البیان. بیروت‏، دارالفکر.
[19]. حموی، ابن­حجه (2006). خزانه­الأدب و غایه­الأرب. بیروت، المکتبه­العصریه.
[20]. خرقانی، حسن (1394). قرآن و زیبایی‌شناسی. چاپ: دوم، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
[21]. ــــــــ (1398). زیبا‌شناسی قرآن از نگاه بدیع. چاپ: دوم، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
[22]. خرم­دل، مصطفی (1384‏). تفسیر نور. چاپ: چهارم، تهران، احسان.  
[23]. خطابی، محمد (1991). لسانیات­النص: مدخل الی انسجام­الخطاب. بیروت، المرکزالثقافی­العربی.
[24]. خطیب قزوینی (2003). الإیضاح فی علوم­البلاغه: المعانی و البیان و البدیع. بیروت، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[25]. خوئی، میرزا حبیب­الله (؟). منهاج­البراعه فی شرح نهج­البلاغه. چاپ: چهارم، تهران، مکتبه­الاسلامیه.
[26]. داد، سیما (1383). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ: دوم، تهران، انتشارات مروارید.
[27]. دهخدا، علی‌اکبر (1377). لغتنامه. چاپ دوم از دورۀ جدید، مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
[28]. راغب، عبدالسلام احمد (2001). وظیفه­الصوره­الفنیه فی­القرآن­الکریم. حلب، فصلت.
[29]. زرکشی، بدرالدین (؟). البرهان فی علوم­القرآن. تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالمعرفه.
[30]. سکاکی، ابویعقوب یوسف­بن­محمد­بن­علی (2000). مفتاح­العلوم. دارالکتب­العلمیه.
[31]. سعدی (1383). کلیات سعدی. تصحیح: بهاءالدین خرمشاهی، تهران، دوستان.
[32]. شحاته، عبدالله محمود (1369). اهداف و مقاصد سوره­های قرآن کریم. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[33]. شمیسا، سیروس (1386). نگاهی تازه به بدیع. تهران، نشر میترا.
[34]. شیخ امین، بکری (1991). البلاغه­العربیه فی ثوبها الجدید: علم البدیع. چاپ: دوم، بیروت، دارالعلم للملایین.
[35]. صابونی، محمدعلی (1421)‏. صفوه­التفاسیر. بیروت، دارالفکر.
[36]. صباغ، توفیق (1385). پوشش­های گفتاری در قرآن. ترجمه: سیدمحمدحسین مرعشی، تهران، نگاه معاصر.                       
[37]. صفوی، کورش (1397). درآمدی بر معنی‌شناسی. تهران، سورۀ مهر.
[38]. طباطبایی، محمد حسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ: دوم، بیروت، مؤسسه اعلمی.
[39]. طبرسی، ابوعلی فضل­بن­حسن (1372). مجمع­البیان فی تفسیرالقرآن. چاپ: سوم، تهران، ناصرخسرو.
[40]. طریحی، فخرالدین­بن­محمد (1375). مجمع­البحرین. محقق: احمد حسینی اشکوری، چاپ: سوم، تهران‏، مرتضوی‏.
[41]. طنطاوی، سیدمحمد (1997‏). التفسیرالوسیط للقرآن­الکریم. قاهره، نهضه مصر.
[42]. عبدالمجید،جمال (2006). البدیع بین­البلاغه­العربیه و اللسانیات­النصیه. مصر، الهیئه­المصریه­العامه للکتاب.
[43]. غریب، رز (1378). نقد بر مبنای زیبایی‌شناسی و تأثیر آن در نقد عربی. ترجمه: نجمه رجائی، مشهد، دانشگاه فردوسی، مؤسسۀ چاپ و انتشارات.
[44]. فتوحی، محمود (1385). بلاغت تصویر. تهران، سخن.
[45]. فخررازی، محمدبن­عمر (1420). التفسیرالکبیر؛ مفاتیح­الغیب. چاپ: سوم، بیروت، دار إحیاء­التراث ­العربی.
[46]. فرج، حسام‌ احمد (2007). نظریه علم­النص. قاهره، مکتبه­الآداب. 
[47]. فضل­الله، محمدحسین (1419‏). من وحی­القرآن. بیروت، دارالملاک‏.
[48]. فیروزآبادی، محمدبن­یعقوب‏ (1415). القاموس­المحیط. بیروت‏، دارالکتب­العلمیه.
[49]. قرائتی، محسن‏ (1388). تفسیر نور. تهران، مرکز فرهنگی درس­هایی از قرآن‏.
[50]. قرشی، علی­اکبر (1371). قاموس قرآن. چاپ: ششم، تهران، دارالکتب­الاسلامیه‏.
[51]. قمی، حاج شیخ عباس (1396). مفاتیح­الجنان. تصحیح، تحقیق و ترجم: بنیاد پژوهش­های اسلامی.
[52]. قمی، علی­بن­ابراهیم‏ (1363). تفسیرالقمی. محقق: طیب موسوی جزایری، چاپ: سوم، ‏قم، دارالکتاب.
[53]. کزّازی، میرجلال­الدین (1373). زیباشناسی سخن پارسی: بدیع. تهران، کتاب ماد.
[54]. کلانتری، الیاس (1421). مختصرالمیزان فی تفسیرالقرآن‏. تهران، اسوه‏.
[55]. مدنی، علی­خان­بن­احمد (1384). الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغه­العرب­المعول. مشهد، موسسه آل­البیت(ع) لاحیاء­التراث‏.
[56]. مدنی، علی صدرالدین­بن­معصوم (1388). انوارالربیع فی انواع­البدیع. تحقیق: هادی شاکر شکر، نجف اشرف.
[57]. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1374). تفسیر نمونه. تهران، دارالکتب­الاسلامیه.
[58]. مطلوب، احمد (2000). معجم مصطلحات البلاغیه و تطورها. بیروت، مکتبه لبنان ناشرون.
[59]. میرزایی، نجفعلی (1376). فرهنگ اصطلاحات معاصر: عربی ـ فارسی. قم، دارالاعتصام.
[60]. نعّال، مختار فوزی (2003). موسوعه­ الألفاظ ­القرآنیه. حلب، مکتبه دارالتراث ـ دمشق، الیمامه.
[61]. نورگارد، نینا؛ بوسه، بئاتریکس؛ مونتورو، روسیو (1394). فرهنگ سبک‌شناسی. ترجمه: احمد رضا جمکرانی و مسعود فرهمندفر، تهران، مروارید.
[62]. هاشمی، احمد (1381). جواهر البلاغه. چاپ: پنجم، قم، مرکز مدیریت حوزۀ علمیۀ قم.