Review of the Concept of Wilāyah (Guardianship) in the Context of the Verse 5: 55, Emphasizing the Continuity of Verses

Document Type : Research Paper

Author

PhD in Qur’an and Hadith Sciences, University of Tehran, Iran

Abstract

The Verse 5: 55, i.e. wilāyah verse, has an undeniable position in the Shi'a belief discourse on the subject of Guardianship. Shiite theologians and commentators, based on the correct narrations under this verse, which are found in the hadith sources of both Shi'as and Sunnis, consider this verse to be dealt with the Imamate of Ali (as). But Sunni commentators deny it, relying on the unity of meaning and semantic continuity of the verses, and dismiss the claim of Shi'as as contrary to the appearance of the Qur'an. The disagreement has not been answered properly as well as Shias base their beliefs merely on hadiths. Confirming the semantic consistency in the context of the wilāyah verse, the present paper shows the incorrect meanings of wilāyah. Based on existing evidences then it proposes a new meaning for wilāyah, which is in accordance with the Shiite opinion. Accordingly, “tawallī” means climbing up the stairs towards the “walī” (guardian) who leads the people under his guardianship to the heights or depths in which he is located. God forbids the Arabs to take their thought and culture from Jews and Christians, and orders them to pay attention only to “the Prophet (PBUH)” and the “believers” mentioned in the verse. This meaning makes clear that these “believers” cannot be anyone other than the Ahlul-Bayt (as), Household of the Prophet (PBUH).

Keywords


[1]. قرآن‌کریم.
[2]. آلوسی، سید محمود بن عبدالله (1415). روح ­المعانی فی تفسیر ­القرآن­ العظیم. جلد 3، بیروت، دارالکتب­ العلمیه.
 [3]. ابن­فارس، احمدبن­فارس (1404). معجم مقاییس ­اللغه. محقق: عبدالسلام محمد هارون، جلد 6، قم، مکتب ­الاعلام ­الاسلامی. 
[4].  ابن­کثیر، اسماعیل­بن­عمرو (1419). تفسیرالقرآن­العظیم. محقق: محمد حسین شمس الدین، جلد 3، بیروت، دارالکتب­العلمیه منشورات محمد علی بیضون.
[5].  ـــــــــــــ (1408). ‌البدایه و النهایه، محقق: علی شیری، جلد 3، بیروت، دار احیاءالتراث­­العربی.
[6]. ابن­منظور، محمدبن­مکرم (1414). لسان­العرب. جلد 10، بیروت، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع. 
[7].  ابن هشام‌، محمد (1383). سیره‌ ابن­­هشام. جلد 2، قاهره، مکتبه‌ محمدعلی‌ صبیح‌ و اولاده‌.
[8]. ابوحیان اندلسی، محمدبن­یوسف (1420). البحرالمحیط فی­التفسیر. جلد 4، بیروت، دارالفکر.
[9]. برقی، احمدبن­محمدبن­خالد (1371). المحاسن. قم، دارالکتب­الإسلامیه. 
[10]. جوادی آملی، عبدالله (1383). ولایت علوی. قم، اسراء.
[11]. حر عاملی، محمدبن­حسن (1425). إثبات­الهداه بالنصوص و المعجزات. محقق: علاء الدین اعلمی، جلد 1، بیروت، اعلمی.
[12]. ـــــــــــــــ (1409). وسائل­الشیعه. جلد 17، قم، مؤسسه آل­البیت(ع) لاحیاء التراث.
[13]. حمیری، عبدالله­بن­جعفر (1413). قرب­الإسناد. قم، مؤسسه آل­البیت (ع) لاحیاء التراث. 
[14]. خصیبی، حسین­بن­حمدان (1419). الهدایه­الکبری. بیروت، البلاغ.
[15]. راوندی، قطب­الدین سعیدبن­هبه­الله (1409). الخرائج و الجرائح. قم، مؤسسۀ امام مهدی?. 
[16]. زحیلی، وهبه­بن­مصطفی (1422). تفسیرالوسیط. دمشق، دارالفکر.
[17]. سیوطی، جلال­الدین (1404). الدرالمنثور فی تفسیرالمأثور. جلد 2، قم، کتابخانۀ آیت­الله مرعشی.
[18]. صادقی تهرانی، محمد (1419). البلاغ فی تفسیرالقرآن بالقرآن. قم، مکتبه محمد الصادقی الطهرانی.
[19]. صدوق، محمدبن­علی  (1378). عیون أخبارالرضا. تهران، نشر جهان.
[20]. ـــــــــــــــ (1376). الأمالی. تهران، کتابچی.
[21]. ـــــــــــــــ (1362). الخصال. قم، جامعۀ مدرسین. 
[22]. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417). المیزان فی تفسیر­القرآن. جلد 6، قم، جامعۀ مدرسین دفتر انتشارات اسلامی.
[23]. طبرسی، فضل­بن­حسن (1372). مجمع­البیان فی تفسیر­القرآن. جلد 3، تهران، ناصرخسرو. 
[24]. طبری، محمدبن­جریر (1412). جامع­البیان فی تفسیرالقرآن. جلد 6، بیروت، دارالمعرفه.
[25]. طنطاوی، محمد سید (1997). التفسیرالوسیط للقرآن­الکریم. جلد 4، قاهره، نهضت مصر.
[26]. طوسی، محمدبن­الحسن (1414). الأمالی. قم، دارالثقافه. 
[27]. ـــــــــــــــ (؟). التبیان فی تفسیرالقرآن. جلد 3، بیروت، دار احیاءالتراث ­العربی.
[28]. فخررازی، محمدبن­عمر (1420). مفاتیح­الغیب. جلد 28، بیروت، دار احیاءالتراث­العربی. 
[29]. قرشی، سیدعلی­اکبر (1377). تفسیر احسن­الحدیث. تهران، بنیاد بعثت.
[30]. کشی، محمدبن­عمر (1363). اختیار معرفه­الرجال. محقق/ مصحح: مهدی رجایی، قم، مؤسسۀ آل‌البیت(ع) لإحیاء التراث.
[31]. کلینی، محمدبن­یعقوب (1407). الکافی. مصحح: علی‌اکبر غفاری، جلد1، تهران، دارالکتب الإسلامیه.
[32]. گنابادی، سلطان­محمد (1408). بیان­السعاده فی مقامات­العباده. بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات. 
[33]. مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالأنوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار، جلد 50، بیروت، دارإحیاء التراث­العربی.
[34]. مدرسی، محمدتقی (1419). من هدی­القرآن. جلد 2، تهران، دار محبی­الحسین.
[35]. مصطفوی، حسن (1380). تفسیر روشن. جلد 7، تهران، مرکز نشر کتاب.
[36]. مغنیه، محمدجواد (1424). تفسیرالکاشف. جلد 3، تهران، دارالکتب­الاسلامیه.
[37]. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. جلد 4، تهران، دارالکتب­الاسلامیه.
[38]. مفید، محمدبن­محمدبن­نعمان (1413). الإختصاص. قم، الموتمرالعالمی لالفیه­الشیخ­المفید. 
[39]. منتجب الدین، علی­بن­عبیدالله­الرازی (1408). الأربعون حدیثا. قم، مدرسه­الإمام­المهدی (عج). 
[40]. واقدی، محمدبن­سعد (1374). طبقات. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی، جلد 1، تهران، انتشارات فرهنگ و اندیشه.
[41]. آرام، محمدرضا و لایقی، فاطمه (1395). «بررسی ساختار سورۀ مائده با رویکرد ساختار درختی»، پژوهش‌نامۀ قرآن و حدیث، شمارۀ 19، صص33-57.
[42].رابینسون، نیل (1391). «دستان باز؛ قرائتی دوباره از سورۀ مائده»، پژوهش‌های قرآنی، شمارۀ 69، صص156-190.
[43]. کلباسی اصفهانی، فهیمه و میرسعید، مصطفی (1394). «روش‌شناسی علامه طباطبایی در بهره‌گیری از سیاق در المیزان». مطالعات روش‌شناسی دینی، سال دوم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان، صص 66-87.
[44]. مؤمنی، عابدین و ضیاءفر، حامد، «واکاوی مفهومی و مصداقی آیۀ تبلیغ بر اساس دلالت سیاق»، مطالعات قرآن و حدیث، شمارۀ 23، صص318-297.