The Possibility of Thematic Reflection on the Holy Qur’an by All Individuals

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate, Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University of Yazd

2 Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University of Yazd

3 Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, University of Yazd.

Abstract

God has revealed only one Qur’an to guide the whole people of the world, obliging them to contemplate in the Qur’anic verses, whether it be thematic or in accordance with the revelation order. Some researchers believe that the thematic reflection and research of the Qur’an is exclusively the duty of specialized scholars and exegetes. Examining the traditions of the Imams (PBUTH), the present paper points to the multi levels of the Qur’anic teachings and then enumerates the evidences of the understandability of the Qur’an by every individual. It verifies the possibility of thematic reflection on the Qur’anic verses by a non-expert, regarding the goal of the Qur’an revelation, namely guiding the general public, and the duty of all to contemplate in its verses. Constant close connection to Qur’anic verses by the reciter increases his/her encyclopedic knowledge and enables him/her to benefit from thematic contemplation of appearance of the Qur’an, by the aid of Qur’anic soft wares, as well as keywords and thematic searches in Qur’anic lexicons. Promotion of proper thematic reflection among the general public will facilitate the implementation of this universal duty.

Keywords


[1]. قرآن­کریم.
[2]. الهی­زاده، محمدحسین (1393). درسنامۀ تدبر موضوعی قرآن، مبادی، مبانی، روش و نمونه. مشهد، انتشارات مؤسسۀ فرهنگی تدبر در قرآن و سیره.
[3]. ابن­تیمیه، احمدبن­عبدالحلیم (1409). مقدمه فی اصول التفسیر. لبنان،  بیروت، دار مکتبه­الحیاه.
[4]. ابن­جزی­الکلبی، محمدبن­أحمد (1415). التسهیل لعلوم التنزیل. تحقیق: محمدسالم هاشم، لبنان، بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[5]. ابن­شعبه حرانی، حسن­بن­علی(1404ق)‏. تحف­العقول. تصحیح: علی­اکبر غفاری، چاپ دوم، قم، جامعۀ مدرسین.
[6]. احمدی، حبیب­الله (1381). پژوهشی در علوم قرآن. چاپ چهارم، قم، فاطیما.
[7]. آل­موسی، علی (1430). التدبر الموضوعی فی القرآن­الکریم. لبنان، بیروت، دار کمیل للطباعه و النشر.
[8]. جلیلی، سیدهدایت (1372). روش‏شناسی تفاسیر موضوعی قرآن‏. تهران، انتشارات کویر.
[9]. جوادی آملی، عبداللّه (1378). تسنیم تفسیر قرآن کریم. جلد1، قم، مرکز نشر اسراء.
[10]. حریری‏، محمدیوسف (1384). فرهنگ اصطلاحات قرآنی. چاپ دوم، قم، هجرت.
[11]. حرعاملی، محمدبن­حسن‏ (1409). وسائل­الشیعه. قم، مؤسسۀ آل­البیت(ع)‏.
[12]. حکیم، سیدمحمدباقر (1417). علوم القرآن. چاپ سوم، قم، مجمع الفکر­الاسلامی.
[13]. الخضری، محمودراغب (2016). منهج التدبر الموضوعی المعاصر للقرآن الکریم. السعودیه، الریاض، مکتبه­التوبه.
[14]. خمینی، سیدروح­الله (1387). آداب­الصلاه، آداب نماز. چاپ پانزدهم، تهران، مؤسسۀتنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
[15]. الذهبی‏، محمدحسین(؟). التفسیر و المفسرون. جلد1، لبنان، بیروت، دار احیاء­التراث­العربی.
[16]. رجبی، محمود (1388). «تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح». قرآن شناخت، قم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان، صص 111ـ146.
[17]. ــــــــــــــ (1383). روش تفسیر قرآن‏. قم، پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه.
[18]. سعیدی روشن‏، محمدباقر (1383). تحلیل زبان قرآن و روش­شناسی فهم آن. تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، مؤسسۀ پژوهشی حوزه و دانشگاه.
[19]. شحاته، عبدالله (2001). علوم التفسیر. قاهره، مصر، دارالشروق.
[20]. صدر، محمدباقر (1395). پژوهش­های قرآنی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، درس­های علوم قرآن، مقالات قرآنی. ترجمۀ سیدجلال میرآقایی، قم، دارالصدر.
[21]. صدوق، محمدبن­علی­بن­بابویه (1378). عیون أخبار الرضا(ع). تهران، نشر جهان.
[22]. ـــــــــ (1406). ثواب­الأعمال و عقاب­الأعمال. چاپ دوم، قم، دارالشریف­الرضی للنشر.
[23]. طباطبایی، محمدحسین (1372). قرآن در اسلام. چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
[24]. طبرسی، احمدبن­علی‏ (1403). الإحتجاج علی أهل­اللجاج. تصحیح محمدباقر خرسانی، جلد 1، مشهد، نشر مرتضی.
[25]. طریحی، فخرالدین­بن­محمد (1375). مجمع­البحرین‏. جلد 6، چاپ سوم، تهران، مرتضوی.
[26]. العروسی­الحویزی، عبدعلی­بن­جمعه (1415). تفسیر نور­الثقلین. تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، جلد 5، چاپ چهارم، قم، اسماعیلیان.
[27]. علوی­مهر، حسین (1384). آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران‏. قم، مرکز جهانی علوم اسلامی.
[28]. علوی­نژاد، سیدحیدر (1385). «ظاهر و باطن قرآن در گسترۀ روایات». پژوهش­های قرآنی، مشهد، شماره پنجم و ششم، بهار و تابستان، ص 138ـ171.
[29]. فیض­کاشانی، محمدمحسن­بن­شاه­مرتضی (1406). الوافی. جلد 9، کتابخانۀ امام أمیرالمؤمنین علی(ع)، اصفهان.
[30]. قائمی­نیا، علیرضا (1389). بیولوژی نصّ: نشانه­شناسی و تفسیر قرآن. تهران، فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
[31]. کلینی، محمدبن­یعقوب­بن­اسحاق (1407). الکافی. چاپ چهارم، تهران، دارالکتب­الإسلامیه.
[32]. لسانی فشارکی، محمدعلی؛ غفاری، مهدی (1390). آموزش زبان قرآن. قم، اسراء.
[33]. ــــــــــ ؛ مرادی زنجانی، حسین (1396). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم. چاپ چهارم، قم، بوستان کتاب.
[34]. لک­زایی، علی­رضا؛ محمدی آشنانی، علی (1394). «گسترۀ تدبر در قرآن مجید». اولین کنگرۀ بین­المللی علوم قرآن و حدیث، ایران، تهران، 11/11/زمستان. ص 30ـ42.
[35]. مجلسی، محمدباقربن­محمدتقی (1403). بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمه­الأطهار. جلد 89، چاپ دوم، بیروت، لبنان، دار إحیاء­التراث­العربی.
[36]. ـــــــ (1364). کتاب الروضه در مبانی اخلاق؛ ترجمۀ جلد74 بحارالانوار. مترجم: سید عبدالحسین رضایی، چاپ دوم، تهران، اسلامیه.
[37]. ـــــــ (1406). ملاذالأخیار فی فهم تهذیب­الأخبار. قم، کتابخانۀ آیت­الله مرعشی نجفی.
[38]. مدرسی، سیدمحمدتقی (‏1419). من هدی­القرآنتفسیر سور الحمد ـ البقره ـ آل­عمران. جلد1، تهران، دار محبی­الحسین.
[39]. مرادی زنجانی، حسین؛ لسانی فشارکی، محمدعلی (1386). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم. چاپ دوم، زنجان، قلم مهر.
[40].  مسعودی­پور، سعید؛ سپهری، مهدی (1394). «روش شناسی تحقیق موضوعی در قرآن کریم برای پژوهش­های میان­رشته­ای». پژوهش­های میان­رشته‌ای قرآن کریم، تهران، شمارۀ اول، بهار و تابستان، صص 79-98.
[41]. مسعودی، عبدالهادی (1393). آسیب شناسی حدیث. چاپ دوم، تهران، سمت.
[42]. مشکینی، علی (1381). ترجمۀ قرآن‏، چاپ دوم، قم، الهادی.
[43]. مصباح یزدی، محمدتقی (1380). قرآن‏شناسی؛ معارف قرآن. جلد 2، چاپ دوم، قم، مؤسسۀ آموزشی و پ‍‍ژوهشی امام خمینی(ره).
[44]. مصطفوی، حسن‏ (1430). التحقیق فی کلمات­القرآن­الکریم. جلد 1، چاپ سوم، لبنان، بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[45]. معرفت، محمدهادی (1379). «آزادی در قرآن». بازتاب اندیشه، قم، شمارۀ 1 و 2، فروردین و اردیبهشت، ص40ـ42.
[46]. ــــــــــ (1379). تفسیر و مفسران‏. جلد 1، مترجم: علی خیاط و علی نصیری، قم، مؤسسۀ فرهنگی التمهید.
[47]. ــــــــــــ (1386). التمهید فی علوم­القرآن. جلد 5، قم، مؤسسۀ فرهنگی التمهید.
[48]. معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی (متوسط). جلد 1، چاپ نهم، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
[49]. مفید، محمدبن­محمدالنعمان­العکبری­البغدادی (1413). الإختصاص. تحقیق و تصحیح: علی­اکبر غفاری و محمود محرمی زرندی، قم، المؤتمر العالمی لالفیه­الشیخ­المفید.
[50]. مقامی، مهدی (1396). تدبر در قرآن در بیان حضرت آیت الله خامنه­ای. مشهد، مؤسسۀ فرهنگی تدبر در قرآن و سیره.
[51]. میرباقری، محسن (1385). ظاهر قرآن باطن قرآن. تهران، محمد.
[52]. نقی­پورفر، ولی­الله (1381). پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. چاپ چهارم، تهران، اسوه.
[53]. نکونام، جعفر (1378). «عرفی بودن زبان قرآن»، صحیفۀ مبین، تهران، شمارۀ 20، پاییز، صص 13ـ25.
[54]. یدالله­پور، بهروز (1383). مبانی و سیر تاریخی تفسیر موضوعی قرآن. قم، دارالعلم.