Critique of Uri Rubin’s Interpretation of “al-Muzzammil” and “al- Muddaththir” in His Article: The Shrouded Messenger (On the Interpretation of al- Muzzammil and al-Muddaththir)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Qur’anic Interpretation and Sciences, University of Sciences and Teachings of the Holy Qur’an.

2 PhD in Comparative Interpretation, Scientific member of University of Sciences and Teachings of the Holy Qur’an, Maragheh Branch.

3 PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Allameh Tabataba’i University.

Abstract

Uri Rubin, the professor emeritus of Tel Aviv University, has published numerous books and articles on the early Islamic period with a focus on the Holy Quran, its interpretation, and prophetic biography and hadiths, of which is his paper “The Shrouded Messenger (On the Interpretation of al-Muzzammil and al-Muddaththir”, in EQ. In this writing, Rubin classifies the interpretations on the titles “al-Muzzammil” and “al-Mudaththir” as three categories: first, the “Neutral Explanations” that explain the semantic meanings of the terms without mentioning the reason for using them; second, “the Commendation Explanations” that the terms have been considered as praiseworthy and respectable for the holy prophet; third, “the Reproachful Explanations” that indicate the ignorance or inability of the holy prophet while performing his responsibilities and regard the shrouded mode as a reflection of pre-Islamic priests. The latter indicate to the holy prophet’s inaction, isolation, and lack of interest to face with the obstacles against his prophetic responsibilities. Making a critique on three aspects of content, source, and method, the present research investigates Rubin’s viewpoints and evidences. In addition, regarding facts of the Islamic history and the explanation of the meaning of the terms and the hadith of “'ana al-nadhīr al-‘uryān”, it is proved that his claims originate from the fact that he has referred to the sources in a one-dimensional manner, without validating them, and putting forward his own personal views instead of Muslim scholars’ interpretations.

Keywords


[1]. قرآن ­کریم.
[2]. آلوسی، محمود­بن­عبدالله (1405). روح­المعانی فی تفسیر­القـرآن­العظیم و السبع­المثانی. جلد 12 و 15، چهارم، نـشر دار احـیاء­التراث­العربی‌.
[3]. ابن­ابی­داود سجستانی، عبدالله (2004). کتاب المصاحف. سوریه، دمشق، دارالتکوین للنشر و التوزیع.
[4]. ابن­­اثیر جزری، مبارک­بن­محمد (1367). النهایه فی غریب­الحدیث و الأثر. تحقیق و تصحیح: محمود محمد طناحی، قم، مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان.
[5]. ابن­سعد، محمدبن­سعد (1405). الطبقات الکبری. لبنان، بیروت، دار بیروت.
[6]. ابن­عادل، عمربن­علی (1419). اللباب فی علوم­الکتاب. لبنان، بیروت، دارالکتب­العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[7]. ابن­عربی، ابی­بکر محمدبن­عبدالله (1408). احکام القرآن. محقق: محمد علی بجاوی، لبنان، بیروت، دارالجیل.
[8]. ابن­عاشور، محمدطاهر (1420). التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. لبنان، بیروت، مؤسسه التاریخ­العربی.
[9]. ابن­فارس، احمدبن­فارس (؟). معجم مقاییس­اللغه. محقق: هارون عبدالسلام محمد، ج 2 و 3، قم، مکتب­الاعلام اسلامی.
[10]. ابن­مظفر، احمدبن­محمد (1430). مباحث­التفسیر لابن­المظفر (و هو استدراکات و تعلیقات علی تفسیر الکشف و البیان للثعلبی). مملکه­العربیه­السعودیه، کنوز اِشبیلیا.
[11]. ابن‌کثیر، اسماعیل (1419). تفسیر القرآن‌العظیم. محقق: محمد حسین شمس الدین، لبنان، بیروت، دارالکتب‌العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[12]. ابن­­منظور، محمدبن­مکرم (1417). لسان­العرب. لبنان، بیروت، دارالفکر.
[13]. ابوحیان اندلسی، محمدبن­یوسف (1420). البحرالمحیط فی التفسیر. مجلدات 4، 11، 13، 14، لبنان، بیروت، دارالفکر.
[14]. ازهری، ابو منصور محمدبن­احمد (؟). تهذیب­اللغه. لبنان،  بیروت، داراحیاء التراث­العربی.
[15]. بخاری، محمدبن­اسماعیل (؟). صحیح­البخاری. مصر، قاهره، موقع وزاره­الاوقاف­المصریه.
[16]. بغوی شافعی، حسین­بن­مسعود (1420). تفسیر البغوی المسمی معالم­التنزیل. لبنان،  بیروت، داراحیاء التراث­العربی.
[17]. بلاذری، احمدبن­یحیی (1959). انساب­الأشراف. تحقیق: محمد حمیدالله، مصر، قاهره، دارالمعارف.
[18]. بلنسی، محمد­بن­علی (1411). تفسیر مبهمات­القرآن­الموسوم بصله الجمع و عائد التذییل لموصول کتابی­الاعلام و التکمیل. تحقیق: حنیف قاسمی، ج 2 و 3،  لبنان، بیروت، دارالغرب اسلامی.
[19]. بیضاوی، عبدالله­بن­عمر (1418). انوارالتنزیل و اسرارالتأویل المعروف بتفسیر البیضاوی. لبنان، ‏بیروت، داراحیاء التراث­العربی‏.
[20]. ثعلبی، احمدبن­محمد ‏(1422). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. محقق: ابی محمد ابن عاشور،  ج 2 و 5، لبنان، بیروت‏، دارإحیاء التراث­العربی‏.
[21]. جواهری‏، سیدمحمدحسن (1385). پرسمان علوم قرآنی.‏ قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب.
[22]. حسینی زبیدی، محمدبن­محمد ‏(1414). تاج­العروس من جواهرالقاموس. لبنان، بیروت، ‏دارالفکر.
[23]. حقی، اسماعیل­بن­مصطفی‌ (؟). تفسیر روح البیان. لبنان، بـیروت، دارالفـکر.
[24]. خطیب، عبدالکریم (1424). التفسیر القرآنی للقرآن. لبنان، بیروت، دارالفکرالعربی.
[25]. رامیار، محمود (1369). تاریخ قرآن. تهران، دوم، امیرکبیر.
[26]. رضایی هفتادر، حسن؛ ولیزاده، مرتضی (1394). «آسیب شناسی پژوهش روبین دربارۀ حضرت محمد(ص)». معرفت، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، شمارۀ 211، تیرماه 1394، ص123-143.
[27]. زرقانی، محمد عبدالعظیم (؟). مناهل­العرفان فی علوم­القرآن. (؟)، مطبعه عیسی­البانی الحلبی و شرکاه.
[28]. زمخشری، محمودبن­عمر (1417). الفائق فی غریب­الحدیث. لبنان، بیروت، دارالکتب‌العلمیه.
[29].  ــــــــــــ (1407). الکشاف عن حقائق غوامض­التنزیل و عیون­الاقاویل فی وجوه التاویل. محقق: مصطفی حسن احمد، لبنان، بیروت‏، دارالکتاب­العربی.
[30]. سمرقندی، نصربن­محمد (؟). تفسیر السمرقندی المسمی بحرالعلوم. محقق: عمر عمروی، لبنان، بیروت، دارالفکر.
[31]. سمعانی، منصوربن­محمد (1418). تفسیرالقرآن. مملکه العربیه­السعودیه، الریاض، دارالوطن.
[32]. سهیلی، عبدالرحمن­بن­عبدالله (695). التعریف و الأعلام فیما ابهم فی القرآن من الاسماء و الإعلام. لبنان، بیروت، نسخۀ خطی.
[33]. سیوطی، جلال­الدین (؟). الاتقان فی علوم القرآن. (؟)، دارالکتب­العربی.
[34]. شوکانی، محمدبن­علی (1414). فتح القدیر الجامع بین فنی الروایه و الدرایه من علم التفسیر. لبنان، بیروت، دارابن‌کثیر-دارالکلم­الطیب.
[35]. صاحب­بن­عباد، اسماعیل (؟). المحیط فی­اللغه. لبنان، بیروت، عالم­الکتب.
[36]. طباطبایی حکیم، محمدسعید (1391). کاوشی در اصول عقاید. تهران، اول، نشر مشعر.
[37]. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ‏ مدرسین حوزۀ علمیه.
[38]. طبرانی، سلیمان­بن­احمد (2008). التفسیرالکبیر ؛ لتفسیرالقرآن­العظیم. جلد 18 و 20،  اردن، دارالکتاب­الثقافی.
[39]. طبرسی‌، فـضل­بـن­حسن (1395). مجمع­البیان فی تفسیرالقرآن. ده جـلد در پنج مجلد، تهران، پنـجم، المکتبه­الاسـلامیه‌.
[40]. طبری، محمدبن­جریر (1412). جامع البیان فی تفسیرالقرآن‏. مجلدات 7، 10، 26،  لبنان، بیروت، دار المعرفه‏.
[41]. طریحی، فخرالدین­بن­محمد (1375). مجمع­البحرین. محقق: احمد حسینی اشکور،  تهران، مکتبه­المرتضویه.
[42]. طوسی، محمدبن­حسن ‏(؟). التبیان فی تفسیرالقرآن. لبنان،  بیروت‏، دار احیاءالتراث­العربی.
[43]. عدوی، مصطفی (1945). سلسله التفسیر لمصطفی العدوی. (؟)، مرقم آلیا.
[44]. غفار، عبدالرسول (1415). المیسر فی علوم القرآن. لبنان،  بیروت، دار و مکتبه­الرسول­الاکرم.
[45]. فخررازی، محمدبن­عمر (1420). التفسیر الکبیر؛مفاتیح­الغیب. لبنان، بیروت‏، دار احیاء التراث­العربی.
[46]. فراهیدی، خلیل­بن­احمد (1409). کتاب­العین. قم، دارالهجره.
[47]. فیروزآبادی، محمدبن­یعقوب (؟). القاموس­المحیط. بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[48]. فیاض­بخش، محمدتقی (1389). ترجمان وحی. ج 2 و 3،  (؟)، (؟).
[49]. قاسمی، محمدجمال­الدین (1418). التفسیر القاسمی محاسن­التاویل. محقق: محمد باسل عیون سور، لبنان، بیروت، دارالکتب­العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[50]. قرطبی، محمدبن­احمد (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران، ناصرخسرو.
[51]. قندوزی، سلیمان­بن­ابراهیم (1416). ینابیع­الموده لذوی القربی. (؟). دارالأسوه.
[52]. مجلسی، محمدباقر (1404). بحار الأنوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار. بیروت، مؤسسه­الوفاء.
[53]. معارف، مجید (1394). شناخت قرآن؛ دفتر اول؛ قرآن و خاورشناسان، به کوشش: محمد نعمتی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی نبأ.
[54]. ــــــــــ ، حسام امامی دانالو (1395). «تحلیل انتقادی نظریۀ اری ربین دربارۀ آیۀ نخست سورۀ المسد». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1395، صص 63ـ80.
[55]. ــــــــــــ ، سمیه­سادات اعتصامی (1389). «بررسی مقالۀ محمد)». قرآن پژوهی خاورشناسان، دورۀ 5، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1389، صص 11-44.
[56]. معرفت، محمدهادی (1388). التمهید فی علوم­القرآن. قم، دوم،  مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی التمهید.
[57]. مطهری، مرتضی (1389). مجموعۀ آثار. جلد  28؛ بخش سوم تفسیر، تهران، صدرا.  
[58]. مقریزی، احمدبن­علی (1420). امتاع­الأسماع بما للنبی من­الاحوال و الموال و الحفده و المتاع. لبنان، بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[59]. مکارم شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان (1371). تفسیر نمونه. تهران، دهم، دارالکتب­الاسلامیه.
[60]. میبدی، احمدبن­محمد (1371). کشف­الاسرار و عده­الابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری. به اهتمام: علی اضعر حکمت، تهران، امیرکبیر.
[61]. یوری، روبین (1379). رسول پوشانیده (تفسیر کلمات مزمل و مدثر). مترجم: مرتضی کریمی­نیا، شمارۀ 27،بینات، صص 16-28.
[62]. Buhl, F.) 1961), Das‌ Leben Muhammeds, tr. by H. Schaeder, Heidelberg.
[63]. Halperin، D. J. (1976), The Ibn Sayyad traditions..., Journal of the American orientalSociety, 96‌  PP. 213 - 225.
[64]. Noldeke, Th., (1909) Geschichte des Qurans, umgearbeitet von F. Schwally, leipzig.
[65]. Watt, W. M. (1968), Muhammad‌ at‌ Mecca, Oxford .