Interrelations between the Qur’an and the Bible from the Point of View of Angelika Neuwirth:Reflection or Effectiveness?

Document Type : Research Paper

Author

PhD of comparative studies of religions, researcher of Islamic Sciences and Culture Academy, Iran;

Abstract

The issue of interrelations between the Qur’an and the Bible has been continuously discussed by orientalists and Qur’anic scholars, leading to some various or sometimes contradict ideas. The scholar Angelika Neuwirth studied this interrelation and brought new theories. Based on notions including speaking language of the Qur’an and the late antique, she seeks to prove that the speaking and dynamic nature of the Qur’an was the very reason that the Qur’an talked about issues and information which existed in the late antique. Among the subjects and teachings of this period were the Biblical teachings which led to some notable questions and discussions. Reviewing this perspective and its possible features, including adaptation, reflection and effectiveness, the present paper tries to evaluate and criticize Neuwirth’s view of the interrelations between the Qur’an and the Bible; reflection or effectiveness. Briefly in conclusion, the idea of Neuwirth mostly shows the reflection of biblical narratives in the Qur’an without any effect on, claiming with several reasons and evidences.

Keywords


[1]. قرآن کریم.
[2]. استوارت، دون (1395). قرآن در فرآیند شکل­گیری امت اسلامی. مترجم: سید علی آقایی، آیینۀ پژوهش، سال 27، شمارۀ 4، صص93ـ98.  
[3]. انوری، حسن و همکاران(1382).  فرهنگ بزرگ سخن. چاپ دوم، تهران، سخن.
[4]. ایازی، سیدمحمدعلی(1380).  قرآن و فرهنگ زمانه. قم، انتشارات کتاب مبین.
[5]. بل، ریچارد(1382). درآمدی بر تاریخ قرآن. مترجم: بهاءالدین خرمشاهی، بازنگری و بازنگـاری: ویلیـام مـونتگمری وات، قم، مرکز ترجمۀ قرآن به زبان­های خارجی.
[6]. پول، جورج(1374). نگاهی به زبان یک بررسی زبان شناختی. مترجم: نسرین حیدری، تهران، انتشارات سمت.
[7]. خرمشاهی، بهاءالدین(1374). «قرآن و بازتاب فرهنگ زمانه». بینات، شمارۀ 5، صص 90‌ـ97.
[8]. زمانی، محمدحسن(1385). مستشرقان و قرآن. قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
[9]. سیوطی، جلال‌الدین (بی­تا). المزهر. بیروت، دار احیاءالکتب­العربیه.
[10]. طباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. مترجم: سیدمحمدباقر موسوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین.
[11]. طوسی، محمدبن­حسن (1383)، التبیان. نجف، مکتبه­النعمان.
[12]. کتاب مقدس (2009). انگلیس،  انتشارات ایلام.
[13]. مصطفوی، حسن (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
[14]. مونتگمری، ویلیام وات (1373). برخورد آرای مسلمانان و مسیحیان. مترجم: محمـد حـسین آریـا، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[15]. میشل، توماس(1377). کلام مسیحی. مترجم: حسین توفیقی. قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
[16]. نویورت، آنجلیکا (1386). «شکل و ساختار قرآن». مترجم: محمد جواد اسکندرلو، قرآن پژوهی خاورشناسان، شمارۀ 3.
[17]. نویورت، آنجلیکا (١٣٨٦). «قرآن پژوهی در غرب»، مجلۀ هفت آسمان، شمارۀ 34، ص 21.
[18]. نویورت، آنجلیکا (1389). «تصاویر و استعارات در بخش­های آغازین سوره­های مکی»، مترجم: ابوالفضل حری، رهیافت­هایی به قرآن (جرالد هاوتینگ/ عبدالقادر شریف، به کوشش مهرداد عباسی)، تهران، انتشارات حکمت.
[19]. نویورت، آنجلیکا(1393). دو چهره از قرآن: قرآن و مصحف. مترجم: مهدی عزتی آراسته، تفسیر اهل­بیت(ع)، شمارۀ 1.
[20]. Luxenberg, Christoph (2000), Die Syro-Aramäische Lesart des Koran: Ein Beitrag zur Entschlüsselung der Koransprache, Berlin, Verlag Hans Schiler.
[21]. Neuwirth, Angelika (1981), Studien zur Komposition der mekkanischen Suren, W. de Gruyter, Berlin.
[22]. Neuwirth, Angelika (2002),” Form and Structure of the Quran”, Encyclopedia of the Quran, General Editor: Jane Dammen McAuliffe, vol. 2, pp.245-266, Leiden.
[23]. Neuwirth, Angelika (2003), “Myths and Legends in the Qur’an", Encyclopedia of the Quran, General Editor: Jane Dammen McAuliffe, vol. 3, Leiden.
[24]. Neuwirth, Angelika (2007), Structural, linguistic and literary features, Cambridge University press.
[25]. Neuwirth, Angelika (2010), “Two Faces of the Qur’ān: Qur’ān and Muṣḥaf”, Oral Tradition, 25/1, pp. 141-156.
 
[26]. Neuwirth, Angelika (2010), Der Koran als Text der Spätantike, Berlin, Verlag der Weltreligionen.
[27]. Neuwirth, Angelika; Sinai, Nicolai; Marx, Michael (2010), The Quran in context: historical and literary investigations into the Quranic milieu. Leiden, Brill.
[28]. Neuwirth, Angelika (2013), Locating the Qur’an in the Epistemic Space of Late Antiquity, Ankara, Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 54:2, pp. 189-203.
[29]. Neuwirth, Angelika (2014), Scripture, Poetry and the Making of a Community: Reading the Qur’an as a Literary Text. Oxford, OUP.
[30]. Neuwirth, Angelika (2016), Qur’anic Studies and Historical-Critical Philology: The Qur’an’s Staging, Penetrating, and Eclipsing of Biblical Tradition, philological encounters 1, Brill, pp. 31-60.
[31]. Rippin, Andrew, book review of “Der Koran als Text der Spätantike. Ein europäischer Zugang”, Religion, Vol. 40, No. 3, September 2011, 487–527, Routledge.
[32]. Stewart, Deven (2016), “Book Review of Scripture, Poetry and the Making of a Community. By Angelika Neuwirth (New York: Oxford University Press, 2014), Journal of Quranic Studies, 18:3, 135-142.
[33]. Tisdall, William St. Clair (1905), The Original Sources of the Qur'an, London, Society for promoting Christian Knowledge.
[34]. https://corpuscoranicum.de.