Historical Study of the Stages of Forming the Frequency of the Seven Readings

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Theology, Yasooj University, Iran

2 Professor, the Department of Qur’an and Hadith Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

Abstract

To understand how the idea of frequency (tawātur) of the seven readings was formed is a major challenge in the science of readings. Despite the fact that the history and documents of the seven readings testify that these readings are not authenticated as mutawātir, with its conditions, this theory among the Sunnis has become taken as a common belief, as far as those who deny it are regarded as infidel. The present study is based on the historical-structural method, applying the sequence means in the study of history, in order to explore the origins of the emergence of this idea. Accordingly, it is pointed out to the connection between the history of the Qur’an, the history of Islam and the history of hadith; Although the emergence of the idea of ​​the seven readings is one of the topics of the history of the Qur’an, it is related to various matters of the history of Islam and hadith, as well. Paying attention to these two related areas is the key to reopen the ambiguities of its emergence. Some of these topics include: the book of Ali (AS), the problem of madār al-'isnād of the Sunni jurisprudential hadiths, the hadith plagiarism, the system of classifying the society during the Abbasids, etc.
 

Keywords


 
[۱]. آل­عصفور، محسن (1410). اتحاف الفقهاء. قم، مکتبه­العزیزی.
[۲]. ابن­جزری، محمدبن­محمد (بی­تا). النشر فی القرائات العشر. بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[۳]. ــــــــــــــــ (1428). منجدالمقرئین. بیروت، دارالکلم­الطیب.
[۴]. ابن­جوزی (1992). المنتظم فی تاریخ­الأمم و الملوک. بیروت، دار­الکتب­العلمیه.
[۵]. ابن­خلدون (1363). تاریخ ابن­خلدون. مترجم: آیتی، عبدالمحمد، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
[۶]. ابن­سعد (1408). الطبقات­الکبری. مدینه­المنوره، مکتبه­العلوم و الحکم.
[۷]. ابن­شهر آشوب (1379). مناقب آل­ابی­طالب. قم، انتشارات علامه.
[۸]. ابن­عقده، احمدبن­محمد (1421). الولایه. قم، دلیل ما.
[۹]. ابن­ماجه، محمدبن­بزید (بی­تا). سنن ابن­ماجه. بیروت، دارالکتب­العربیه.
[۱۰]. ابن­مسکویه (1379). تجارب الامم. تهران، سروش.
[۱۱]. ابن­معین، یحیی­بن­معین (1405). معرفه­الرجال. دمشق، مجمع­اللغه­العربیه.
[۱۲]. ابن­مقفع (1409). آثار ابن­مقفع.  بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[۱۳]. احمد­بن­حنبل (1422). العلل. ریاض، دارالنفائس.
[۱۴]. احمد مرتضی (1428). معرفه­المتهمین بسرقه­الحدیث. ریاض، دارالتوحید.
[۱۵]. استوانیچ، ترایان (1386). روش تاریخی یا پارادیم آنال، مترجم: جهانگرد، تهران، نشر فضا.
[۱۶]. اسد حیدر (1423). الامام­الصادق و المذاهب­الاربعه.  قم، المجمع العالمی لاهل­البیت(ع).
[۱۷]. اهل، عبدالعزیز (1954). جعفربن­محمدالصادق (ع). بیروت، دارالشرق.
[۱۸]. باقلانی، ابوبکر محمدبن­طیب (2001). الإنتصارللقرآن. بیروت، دارابن­حزم.
[۱۹]. پاکتچی، احمد (1390). تاریخ حدیث.تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
[۲۰]. ـــــــــــــ ؛ جمعی از نویسندگان (1368). دایره­المعارف بزرگ اسلامی. تهران، انتشارات دایره­المعارف بزرگ اسلامی.
[۲۱]. تستری، نورالله (1367). الصوارم­المهرقه. تهران، انتشارات نهضت.
[۲۲]. جباری، محمد رضا (1393). سازمان وکالت. قم، موسسۀ امام خمینی(ره).
[۲۳]. حاجی­زاده، یدالله (1392). ریشه­ها و علل پیدایش غلو. تاریخ تمدن، قم، ش12، صص 109ـ136.
[۲۴]. حسن جبل، محمد ( 2001). الرد علی­المستشرق­الیهودی. مصر، جامعه­الازهر.
[۲۵]. حسینی، بی­بی­زینب (1396). نگرش تاریخی به روایت قرائت اهل­بیت(ع)،حدیث­پژوهی،کاشان، ش18، صص7ـ38.
[۲۶]. حکیم، حسن (1421). الخطط و البلدان فی فکر الامام الصادق(ع).  نجف، نبراس.
[۲۷]. حیدر اسد ( 1413). الامام الصادق(ع). تهران، مکتبه­الصدر.
[۲۸] .خاقانی، محمد عبدالمنعم ( 1369). الامام الصادق(ع). قم، مؤسسۀ راه حق.
[۲۹]. خرسان، حسن (2014). الامام­الصادق(ع). نجف، دارالبدره.
[۳۰]. خصیبی، حسین­بن­حمدان (1419). الهدایه الکبری. بیروت، البلاغ.
[۳۱]. خطیب، مجیر (2007). معرفه مدارالإسناد. ریاض، دارالمیمان.
[۳۲]. خویی، ابوالقاسم (2001). البیان. دمشق، مکتبه­الفارابی.
[۳۳]. دینوری، ابن­قتیبه (1408). تأویل مختلف­الحدیث. بی­جا، مکتبه­الاشراق.
[۳۴]. ذهبی ، محمد حسین (1413)، تاریخ­الاسلام. بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[۳۵]. رفیق عجم ( 2004). موسوعه مصطلحات ابن­خلدون. لبنان، ناشرون.
[۳۶]. زرکشی، بدرالدین محمد (1410). البرهان. بیروت، دارالمعرفه.
[۳۷]. زیان، رمضان اسحاق (2003). سرقت حدیث. نشریۀ دانشگاه غزه، غزه، صص43ـ83.
[۳۸]. سخاوی، شمس الدین (2004). السرالمکتوم. ابوظبی، امارات، دارالإمام مالک.
 [۳۹]. سید بن­طاووس (1416). اقبال الاعمال. بیروت، مکتبه­الاعلام­الاسلامی.
[۴۰]. شاشی، ابوبکر (1980). حلیه العلماء فی معرفه مذهب الفقهاء. بیروت، الرساله.
[۴۱]. شافعی، محمد بن ادریس (2006). التفسیر. عربستان، دارالتدمریه.
[۴۲]. شامی، رشاد (2002). موسوعه المصطلحات­الدینیه­ الیهودیه. قاهره، مکتبه­المصری.
[۴۳]. شاهین، عبدالصبور (1987). اثرالقرائات فی­الاصوات و النحوالعربی. قاهره، مکتبه خانجی.
[۴۴]. شیبانی، محمدبن­حسن (1403). الحجه علی اهل­المدینه. بیروت، عالم­الکتاب.
[۴۵]. صفار، محمد بن حسن ( 1404). بصائرالدرجات. قم، مؤسسۀ مرعشی نجفی.
[۴۶]. صنعانی، عبدالرزاق (1403). المصنف. بیروت، مکتب­الاسلامی.
[۴۷]. طوسی، محمدبن­حسن (1385). الغیبه. تهران، مکتبه نینوی.
[۴۸]. عمری، اکرم­بن­ضیاء (2009). عصر الخلافه­الراشده. ریاض، مکتبه­العبیکان.
[۴۹]. عوفی، حاتم­بن­عارف (1428)، اضاءات بحثیه فی علوم­السنه­النبویه. ریاض، دارالصمیعی.
[۵۰]. فراهیدی، خلیل­بن­احمد (١۴١٠). کتابالعین. قم، دارالهجره.
[۵۱]. فریمن، آرون (1386). زندگی نامه حسین­بن­حمدان خصیبی. هفت­آسمان، قم، ش33، صص137ـ170.
[۵۲]. فوزی، آل سیف (بی­تا). فی رحاب الامام الصادق(ع). حاره، دارالمحجه­البیضاء.
[۵۳]. قابه، عبدالحلیم (1999). القرائات­القرآنیه تاریخها. بیروت، دارالغرب­الاسلامی.
[۵۴]. کاشانی، ابی­بکر (1409). بدائع الصنائع. پاکستان، مکتبه­الحبیبه.
[۵۵]. کردی، محمد طاهر (بی­تا). تاریخ­القرآن. قاهره، مکتبه حلبی.
[۵۶]. کریمی­نیا، مرتضی (1386). سیره­پژوهی در غرب. تهران، مجمع تقریب بین مذاهب.
[۵۷]. کلینی، محمدبن­یعقوب (1429). الکافی. قم، دارالحدیث.
[۵۸].مالک­بن­أنس ( 2004). الموطأ. ابوظبی، مؤسسۀ زایدبن­سلطان.
[۵۹]. مامقانی، عبدالله (1422). تنقیح المقال. قم، مؤسسۀ احیاءالتراث.
[۶۰]. مجلسی، محمد باقر (1403). بحارالانوار. ‌بیروت، داراحیاءالتراث­العربی.
[۶۱]. مدرسی­طباطبایی، حسین (1380). بررسی­ستیزه­های دیرین دربارۀ تحریف قرآن. هفت آسمان، قم، ش11، صص41ـ72.
[۶۲]. معرفت، محمدهادی (1415). التمهید فی علوم­القرآن. قم، مؤسسۀ نشر اسلامی.
[۶۳]. مفید، محمدبن­محمد (1413). الاختصاص. قم، دارالمفید.
[۶۴].مقدسی، ابوشامه (2003). المرشدالوجیز. بیروت، دارالکتب­العلمیه.
[۶۵]. مکی عاملی، یوسف (1407). عقیده­الشیعه فی­الامام­الصادق(ع). بیروت، دارالزهراء.
[۶۶]. مناوی، محمدبن­علی (1999). الیواقیت والدرر فی شرح نخبه­ابن­حجر. ریاض، مکتبه‌ الرشد.
[۶۷]. منشاوی، عیود (1391). الامام ابوحنیفه و عنایته بالحدیث. الازهر، قاهره، ش6، صص 543ـ547.
[۶۸]. نجاشی، احمدبن­علی (1407). رجال­النجاشی. قم، انتشارات جامعۀ مدرسین.
[۶۹]. ولهاوزن (1998). الخوارج و الشیعه. قاهره، دارالجیل.
[۷۰]. هیتو، ( 1976). الحدیث المرسل. سوریه، دارالفارابی.
[۷۱]. یعقوب رشید (2011). سرقت حدیث. علوم الشریعه و القانون، اردن، صص108ـ122.