The World of Zar in the Holy Quran

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

The word Zar has two lexical meanings: a tiny ant and an outspread dust in the air, but in Quranic thought, it refers to an era before the present mundane world. The origin of calling this era Zar World, is the Hadiths narrated from Ahl al-Bayt (may peace be upon them all). In the world of Zar, It is believed that, all Humans are created from soil as an imperceptible whit, and it was in this world that the divine trustworthiness (Al-Amanah) was placed upon them and they vowed to obey only Allah and not the Devil.  That whit body includes all of Man’s codes of information and in order to enter this world, The Nutfah Amshaj encompasses both luminous and evil capacities to provide a basis for testing Man’s truth and sincerity. The Nutfah which is formed in the mother’s body/womb  (al-Qarar al-Makin) starts to grow and become “Alaqah”, then “Mudghah”, then …, and eventually the baby is born and, then, is placed in the way of his/her subsequent growth.

Keywords


[۱]. قرآن کریم
[2]. ابن بابویه، محمدبن علی (1378ق). عیون اخبار الرضا(ع). تهران، نشر جهان.
[3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (1362ق) تحف العقول. قم، جامعه مدرسین.
[4]. ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی (1379). مناقب ال ابیطالب علیه السلام ، قم، نشر علامه.
[5]. ابن منظور، محمد بن مکرم (1997م). لسان العرب. بیروت، دار صادر.
[6]. امین، سیده نصرت (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن. تهران، نشر نهضت زنان مسلمان.
[7].  بحرانی، سید هاشم (1416ق). البرهان فی تفسیر القرآن. تهران، بنیاد بعثت.
[8].  بهبودی، محمد باقر (1388). نگاهی به تاریخ انبیا در قرآن کریم. تهران، سنا.
[9].  ـــــــــــ (1378). تدبری در قرآن. تهران، سنا.
[10].  تمیمی آمدی، عبد الواحد (1410 ق). غرر الحکم و در الکلم. قم، دار الکتب الاسلامیه.
[11]. جوهری، اسماعیل بن حماد (1979م). الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة). الطبعة الثانیه، بیروت، دار العلم للملایین.
[12]. سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله (1419ق). ارشاد الأذهان الی تفسیر القرآن. بیروت، دار‌التعارف للمطبوعات.
[13]. سیوطی، جلال الدین (1421 ق).  الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، بیروت، دار احیائ التراث العربی.
[14]. شبّر، سید عبد الله (1412 ق). تفسیر القرآن الکریم. بیروت، دارالبلاغة للطباعة و النشر.
[15]. صدوق، محمد بن علی (1385). علل الشرایع، قم، انتشارات داوری.
[16]. طباطبایی، سید محمد‌حسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین.
[17]. طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر قرآن. تهران، انتشارات ناصر خسرو.
[18]. طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن (1423 ق). التبیان فی تفسیرالقرآن. بیروت، دار الغرب الاسلامی.
[18].  طیب، سید عبدالحسین (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران، انتشارات اسلام.
[19].  العیاشی، محمد بن مسعود (1380ق). تفسیر العیاشی. تهران، چاپخانه علمیه.
[20]. فخر رازی، محمد بن عمر (1420ق).  التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب). بیروت، درا الاحیاء التراث العربی.
[21]. فیض کاشانی، ملا محسن (1418).  الاصفی فی تفسیر القرآن. قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
[22]. ـــــــــــ (1415ق). تفسیر الصافی. تهران، انتشارات صدر.
[23]. قرشی، سید علی اکبر (1377). تفسیر احسن الحدیث. تهران، بنیاد بعثت.
[24]. ـــــــــــ (1412ق). قاموس قرآن. تهران دار الکتب الاسلامیه.
[۲۴]. قمی، علی بن ابراهیم (1367). تفسیر قمی. قم، دار الکتاب.
[۲۵]. قمی مشهدی، محمد بن محمد‌رضا (1368ق). کنز الدقایق و بحر الغرائب. تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[۲۶]. کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. چاپ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[۲۷]. مجلسی، محمد باقر (1403). بحار الانوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. بیروت، موسسة الوفا.
[۲۸]. ـــــــــــ (1363). مرآة العقول فی شرح أخبار آلالرسول، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
[۲۹]. مکارم شیرازی، ناصر (1421ق). الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل. قم، مدرسه امام علی(ع)
[۳۰]. ــــــــــــ (1374). تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه.