The Pathological Approach of Mulla Khalil al-Qazwini to Traditions in His Commentary of Usul al-Kafi

Document Type : Research Paper

Abstract

Hadiths of the infallibles (Ma‘sumin)) have been exposed to some distortions during the course of history. The methodological review of hadith with the aim of discovering these distortions and providing their solutions is one of the most important parts of Hadith sciences. This important issue becomes much more important in evaluating the commentaries attributed to Akhbaris and especially the ones written on the book Usul al-Kafi. Mulla Khalil al-Qazwini, one of the commentators of Usul al-Kafi in the Safavid era, has regarded a few of the hadiths in the book Safi as distorted. Although the number of distortions he has mentioned while interpreting hadiths are not much compared to those mentioned by some other commentators, they can be classified in a variety of types including distortions of research material, research methods, and the researcher; and they can include many kinds such as concealment (taqiyyah), fractionating (taq’ti), summarization, polysemy and dissociation of the document. This article seeks to analyze the Al-Qazwini’s method after examining his approach to pathology of traditions in Usul al-Kafi, and then criticize it.
 

Keywords


[1]. آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن (1425). الذریعه­الی­تصانیف­الشیعه، ج 15. بیروت، دارالاضواء.
[2]. ابن­اثیرجزری، مبارک­بن­محمد (1367). النهایه ­فی ­غریب ­الحدیث­ و ­الأثر، ج 3. تحقیق ­و ­تصصیح ­محمود ­محمد طناحی، قم، اسماعیلیان.
[3]. ابن­بابویه، محمدبن ­علی (1398). التوحید. تحقیق و تصحیح هاشم‏ حسینی، قم، جامعۀ مدرسین.
[4]---------- (1378). عیون أخبارالرضا(ع)، ج1. تحقیق و تصحیح مهدی ‏لاجوردی، تهران، جهان.
[5]. ابن­فارس، احمد (1404). معجم­مقاییس­اللغه، ج1و4. تحقیق ­و ­تصحیح­ عبدالسلام ­محمد هارون، ­قم، مکتب الأعلام الإسلامی.
[6]. استرآبادی، ملا محمدامین (1430). الحاشیة ­­على ­أصول ­الکافی. تحقیق ­و ­تصحیح مولی ­خلیل­ قزوینی ­و علی ­فاضلی، قم، دارالحدیث.
[7]. افندی اصفهانی، عبدالله (1390). ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج 2. ترجمۀ محمد باقر ساعدی، مشهد، آستان قدس رضوی.
[8]. جودتی ­استیار، صمد (1394). «برهان­العلماء»، قابل ­دسترسی ­­در پایگاه اینترنتی فرهیختگان­تمدن­شیعی http://nbo.ir__a-477.aspx . ( ۱۲مهر 1394، 16:26)
[9]. جیلانی، رفیع­الدین ­(1429). الذریعه ­إلی ­­حافظ­ الشریعه، ج1. تحقیق ­و ­تصحیح ­­محمدحسین ­‏درایتی، قم، دارالحدیث.
[10]. خویی، ابوالقاسم (؟). معجم­الرجال ­و تفصیل ­طبقات ­الرواة، ج 15 و 18. قم.
[11]. دلبری، علی (1391). آسیب­شناسی ­فهم ­حدیث. مشهد، دانشگاه علوم­اسلامی ­رضوی.
[12]. راغب­ اصفهانی، حسین (1412). مفردات ­ألفاظ­ القرآن. تحقیق ­و ­تصحیح صفوان ­عدنان ­داودی، بیروت-دمشق، دارالقلم-الدارالشامیه.
[13]. ربّانی، محمدحسن (1389). آسیب­شناسی ­حدیث، مشهد، آستان­قدس­رضوی.
[14]. سعیدی­زاده، رسول (1388). «کتابشناسی ­توصیفی ­شروح ­الکافی»، آیینۀ­پژوهش، قم، سال20، شمارۀ4، مهر و آبان، صص106-119.
[15]. سلیمانی ­آشتیانی، مهدی ­و ­درایتی، محمدحسین (1387). مجموعه ­رسائل­ در شرح ­احادیثی ­از کافی، ج 1. قم، دارالحدیث.
[16]. سلیم­گندمی، حمید (1383). « کافی­ در آیینۀ­ پژوهش»، سفینه، تهران، سال 1، شمارۀ 2، بهار، صص141-157.
[17]. شریف ­شیرازی، محمدهادی (1430). الکشف ­الوافی ­فی ­شرح ­أصول­ الکافی، ­تحقیق ­و­ تصحیح ­­علی ­فاضلی، قم، دارالحدیث.
[18]. شهید ثانی، ­زین­الدین (1408). الرعایه ­فی ­علم­الدرایه. تحقیق ­عبدالحسین­ محمدعلی ­بقّال، قم، کتابخانۀ آیت­الله مرعشی ­نجفی.
[19]. شهیدی ­صالحی، عبدالحسین (1387). دایره­المعارف­تشیّع، ج7. زیر­نظر احمد صدر حاج­سیدجوادی، کامران ­فانی و بهاءالدین ­خرمشاهی، تهران، شهید سعید محبّی.
[20]. صدرالدین­شیرازی، محمدبن­ ابراهیم (1383). شرح­أصول­کافی، تحقیق ­و ­تصحیح ­محمد خواجوی. تهران، مؤسسه ­مطالعات و تحقیقات فرهنگی‏.
[21]طباطبایی، محمدکاظم (1390). تاریخ­ حدیث ­شیعه، ج2. قم، دارالحدیث.
[22]. ---------- (1390). منطق­فهم­حدیث، قم، مؤسسه­آموزشی و پژوهشی امام­خمینی.
[23]. طریحی، فخرالدین ­(1375). مجمع­البحرین، ج 5. تحقیق ­و تصحیح ­احمد حسینی ­اشکوری، تهران، مرتضوی.
[24]. طیب ­حسینی، محمود (1388). چندمعنایی در قرآن­ کریم. قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
[25]. عاملی، حسین (1401). وصول ­الأخیار إلی ­أصول ­الأخبار. قم، مجمع­ الذخائر ­الإسلامیه.
[26]. فراهیدی، خلیل ­(1409). العین، ج1 و 7. قم، هجرت.
[27]. فیض­کاشانی، محمد (1406). الوافی،  ج1. اصفهان، کتابخانۀ ­أمیرالمؤمنین(ع).
[28]. قزوینی، ­ملاّخلیل ­(1429). صافی ­در­ شرح­ کافی، ج1 و 2. تحقیق ­و­ تصحیح محمدحسین ­درایتی ­­و­ حمید ­احمدی­ جلفایی، قم، دارالحدیث.
[29]. کلینی، محمد (1429)‏. الکافی، ج 1. قم، دارالحدیث.
[30]. ---------- (1369). الکافی، ج 1 و 2. ترجمۀ سید جواد مصطفوی، تهران، کتابفروشی ­علمیۀ اسلامیه.
[31]. مازندرانی، محمدصالح (1382). شرح­ الکافی، ج1، 3 و 4. تحقیق ­و ­تصحیح ­ابوالحسن­ شعرانی، تهران، المکتبة ­الإسلامیه.
[32]. مامقانی، عبدالله (1369). مقباس ­الهدایه فی­ علم­ الدرایه، ج2 و 3. تهران، دانشگاه­امام­صادق(ع).
[33]. مجذوب­ تبریزی، محمد (1429). الهدایا لشیعة ­أئمة ­الهدی، ج1 و 2. قم، دارالحدیث.
[34]. مجلسی، محمدباقر (1404) .مرآة ­العقول، ج1 و 2. تحقیق ­و ­­تصحیح سید ­هاشم ­رسولی ­محلاتی، ­تهران، ­دارالکتب ­الإسلامیه.
[35]. مسعودی، عبدالهادی (1389). آسیب ­شناخت حدیث، قم،زائر.
[36]. مفید، محمد (1414). تصحیح ­اعتقادات ­الإمامیه. تحقیق­و تصحیح ­حسین ­درگاهی، قم، کنگرۀشیخ­مفید.
[37]. میرداماد، محمد (1403). التعلیقه ­على ­أصول ­الکافی. تحقیق ­و تصحیح ­مهدی ­رجائی، قم، الخیام.‏