The Impact of Wittgenstein's Epistemological Foundations on Izutsu in the Semantic Analysis of Ethico-Religious Concepts in the Qur'an

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Sciences of Quran and Hadith

Abstract

Izutsu, affected byWittgenstein's epistemological foundations, made an effort to deal with language of the Qur'an through semantics and to dothe semantic analysis of ethico-religiousconcepts on the basis of Qur'anic weltanschauung. As regards meaning, the difference of words is due to their use variety in the semantic field. Although a word has one basic and primary meaning, once introduced into a particular system like Qur'anic weltanschauung, acquires a lot of new semantic elements. According to Izutsu's semantical method, each word in a certain context, say, the Qur'an, acquires its meaning with presenting all features of that word and its derivatives and finally semantic model. Surely, all beliefs, presuppositions and fore-knowledge of every person effect on the semantic model that they present. Elucidating Izutsu's semantical method in the analysis of ethico-religiousconcepts in the Qur'an, the present article emphasizes the epistemological foundations that he is affected byWittgenstein, including "seeing as", "context principle" and "use theory of meaning".

Keywords


[1]. قرآن کریم.
[2]. ابوزید، نصر حامد (1382). معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن، ترجمۀ مرتضی کریمی‌نیا، چاپ سوم، تهران، طرح نو.
[3]. ایازی، سید محمد علی(1382). «چهرۀ پیوستۀ قرآن در دیدگاه ایزوتسو». گردآورنده: شهرام یوسفی‌فر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی.
[4]. ایزوتسو، توشیهیکو (1378). مفهوم ایمان در کلام اسلامی. ترجمۀ زهرا پورسینا، تهران، سروش.
[5]. ---------- (1361). خدا و انسان در قرآن. ترجمۀ احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار.
[6]. ---------- (1386). مفاهیم اخلاقی- دینی در قرآن مجید. ترجمۀ فریدون بدره‌ای، چاپ دوم، تهران، نشر و پژوهش فرزان.
[7]. ---------- (1385). صوفیسم و تائوئیسم. ترجمۀ محمد جواد گوهری، چاپ سوم، تهران انتشارات روزنه.
[8]. پازوکی، شهرام (1382). «گفتگوی فراتاریخی و فراگفتگو در اندیشۀ ایزوتسو». گردآورنده: شهرام یوسفی‌فر،  سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی.
[9]. صفوی، کورش (1387). درآمدی بر معنی‌شناسی. چاپ سوم، تهران، شرکت انتشارات سوره مهر.
[10]. عدالت‌نژاد، سعید (1382). «روش سمانتیکی در مطالعات اسلامی». گردآورنده: شهرام یوسفی‌فر،  سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی.
[11] نیازی، شهریار (1382). «ایزوتسو و معنیشناسی قرآن». گردآورنده: شهرام یوسفی‌فر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی.
 
[12]. Budd, Malcolm (Jan.1987). “Wittgenstein on Seeing Aspects”. Mind, Vol. 96, No. 381, 1-17.
[13]. Fleming, Noel (Apr. 1957). “Recognizing and Seeing As”. The Philosophical Review, Vol. 66, No. 2, 161-179.
[14]. Fogelin, Robert J. (1987). Wittgenstein. London and New York: Routledge & Kegan Paul.
[15] Glock, Hans-Johann (1996). A Wittgenstein Dictionary. Oxford: Blackwell.
[16]. Hanfling, Oswald (1988). “Theories of Meaning: From Reference to Use”. in G. H. R. Parkinson, ed., An Encyclopedia of Philosophy, Routledge.
[17]. Izutsu, Toshihiko (2002). Ethico-Religious Concepts in the Quran. London: McGill-Queen's University Press.
[18]. Kenny, Anthony, ed. (1994). The Wittgenstein Reader. Oxford: Blackwell.
[19]. Monk, Ray (1990). Ludwig Wittgenstein: The Duty of Genius. New York: Free Press.
[20]. Morris, Katherine J. (Jul. 1994). “The ‘Context Principle’ in the Later Wittgenstein”. The Philosophical Quarterly, 44, 294-310.
[21]. Mulhall, Stephen (2001). “Seeing - Aspects”. in Hans – Johann Glock, ed., Wittgenstein: A Critical Reader, Oxford: Blackwell, 246-267.
[22]. Popper, Karl R. (1963). Conjectures and Refutations, The Growth of Scientific Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul.
 [23]. Rundle, Bede (2001), “Meaning and Understanding”. in Hans-Johann Glock, Wittgenstein: A Critical Reader, Oxford: Blackwell.
[24]. Seligman, David B. (Dec. 1976). “Wittgenstein on Seeing Aspects and Experiencing Meanings”. Philosophy and Phenomenological Research, 37, 205-217.
[25]. Stiver, Dan R. (1996). The Philosophy of Religious Language: Sign, Symbol and Story. Oxford: Blackwell.
[26]. Wilkerson, T. E. (Oct. 1973). “Seeing - As”. Mind, 82, 481-496.
[27]. Wittgenstein, Ludwig (1967). Zettel. ed. G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright, trans. G. E. M. Anscombe, Oxford: Blackwell. (References are to sections).
[28]. ---------- (1969). On Certainty. ed. G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright, trans. D. Paul & G. E. M. Anscombe, Oxford: Blackwell. (References are to sections).
[29]. ---------- (1969). Tractatus Logico-Philosophicus. trans. D. F. Pears and B. F. McGuinness, London: Routledge & Kegan Paul. (References are to numbered sections).
[30]. ---------- (1973). Philosophical Investigations. ed. G. E. M. Anscombe and R. Rhees, trans. G. E. M. Anscombe, 3rd edn., Oxford: Blackwell. (References are to sections of part I and to pages of part II).