دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Understanding the Concept of the Lofty Barrier (Araf) and the men of the Lofty Barrier (Arafs) in Expository Narrativesمفهومشناسی اعراف و اعرافیان در روایات تفسیری113023075FAمهدیاکبر نژاددانشگاه ایلامروح اللهمحمدیدانشگاه ایلامJournal Article19700101One of the Quranic concepts concerning the Hereafter is the Lofty Barrier (Araf) and their men regarding which the Words of Revelation of 46-49 in Araf Surah in the Holy Quran have pointed this concept. There are different viewpoints among commentators concerning what and where the Lofty Barrier is, and also who the men of the Lofty Barrier are. Regarding this, different viewpoints have been taken into consideration among which there are two viewpoints asserting that the men of the Lofty Barrier are considered as intercessors (who are greatly respectable and esteemed), or sinners whose righteous deeds are not superior to other sinners. By investigating such expository narratives, it is concluded that by relying upon manifest and accurate expository narratives which are available and seem to be different from each other regarding the concept of the Lofty Barrier, and also by combining the two aforementioned viewpoints with each other, we can assert that the men of the Lofty Barrier are believers who commit sins and are highly respectable and esteemed, and they must be considered as saviors and intercessors. Therefore, there remains no difference between the available expository narratives concerning the men of the Lofty Barrier, and the Words of Revelations in Araf Surah corroborate the correspondence of the Words of the Revelation and expository narratives concerning the concept of the Lofty Barrier.یکی از مفاهیم قرآنی در باب معاد، مسأله ی اعراف و اصحاب اعراف است که در آیات 46 تا 49 سوره الاعراف به آن اشاره شده است، درباره ی این که منظور از اعراف چیست و کجاست، و اعرافیان چه کسانی هستند؟ دیدگاههای مختلفی در بین مفسران وجود دارد. در این میان، روایات رسیده در این باب، نکات گوناگونی را بیان داشته که عمدتاً به دو نظر اشاره کرده اند که اعرافیان، شفیعان (صاحبان مقام و منزلت) و یا گنه کارانی هستند که حسنات و سیئاتشان بر یکدیگر برتری ندارد. از بررسی و تحلیل این روایات، چنین نتیجه گیری می شود که می توان با تکیه بر روایات صحیح السند و صریح الدلالت، میان این مباحث به ظاهر متفاوت را با هم جمع کرد و آن اینکه اعرافیان دسته ای از مومنان گنه کار و نیز انسان های دارای مقام و منزلتی هستند که به عنوان ناجیان و شافعان گنه کاران هستند؛ از این رو، تمایز و تفاوتی که بین روایات دیده می شود، برطرف شده و از رهگذر آن، همنوایی روایات با آیات اعراف مستفاد می شود.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Influences of theologic presuppositions on interpretation with emphasis on Al jamea le Ahkame el Quranتأثیر گذاری پیش فرضهای کلامی در تفسیر(با تأکید بر تفسیر الجامع لاحکام القرآن)315123076FAمرتضیایروانیدانشگاه فردوسی مشهدابوالفضلعلیشاهیدانشگاه یاسوجبی بی زینبحسینیدانشگاه فردوسی مشهدhttps://orcid.org/00Journal Article19700101"Quran by Quran interpretation" is one of the valid and effective methods in the field of Quran interpretation. However it is vulnerable to bias of interpreter, insofar as even some of famous interpreters could not avoid it. This study is an attempt to show how theological biases of Qurtobi affected his "Quran by Quran interpretation" in "al Jamea le Ahkame el Quran". The research indicates that Qurtobi had ignored some of the important interpretation principles to prove his theological views or engaged "the Quran by Quran interpretation method" in inappropriate ways.روش تفسیر قرآن به قرآن، یکی از روش های معتبر و کارآمد در تفسیر قرآن است؛ با این حال، از آسیب هایی که پیوسته آن را تهدید می کند، گرفتار شدن در دام تفسیر به رأی است؛ چنانکه برخی از مفسران بزرگ و نامدار نتوانسته اند از آن رهایی یابند. این پژوهش، کوشیده است با بررسی نمونه هایی از تفسیر الجامع لاحکام القرآن، اثر مفسر مشهور اهل سنت، قرطبی، نشان دهد که پیش فرض های کلامی مفسر، تا چه اندازه در روش تفسیری قرآن به قرآن وی موثر بوده است. با بررسی های به عمل آمده، آشکار می شود که قرطبی برای اثبات دیدگاه های کلامی خود، برخی از ضوابط مهم تفسیری را نادیده گرفته است و یا از روش تفسیری قرآن به قرآن به شکل نامطلوبی استفاده کرده است.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Methods of Majlesi in document criticism relying on "Mirat al-uqool"روشهای مجلسی در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول537623077FAکامرانایزدی مبارکهدانشگاه امام صادق(ع)محسندیمه کار گرابدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article19700101Allamah Majlesi is one of the great traditionalists who has spent his life in preservating and promoting the teachings of Quran and infallible Imams. He in the field of Fiqh al-Hadith, in addition to his many efforts in "Bihar al- Anwar", in "Mirat al-uqool" in the description of "Alkafi" and in "Malaz al-akhyar" in the description of "Tahzib Al-ahkam" in addition to explaining the traditions, investigates and criticize documents of traditions and evaluates them from the perspective of "Elm Al-rijal". In this article an attempt has been done to express Methods of Majlesi in documentary criticism relying on the "Mirat Al-uqool". Considering characteristics of the narrators, possibility of saying the Hadith by Considering rank of the narrator, detecting the Tas`hifs (distortions), investigation of different possibilities in turning in a document, investigation of possible probabilities in antecedent, criticism based on possible probabilities in diagnosis the narrators, Independent criticism of different versions of a hadith, criticism based on documents of other traditions of one narrator, Final evaluation of Total documents of a hadith, criticism based on compensating the weak document, are the most important methods in "Mirat al-uqool". Since some of these methods, based on opinions of this valuable scientist, in the essential cases we have mentioned to them. In addition to what was said, we point to methods Of Majlisy in compensating for weak documents of traditionsعلامه مجلسی یکی از محدثان بزرگ امامیه است که عمر خویش را صرف صیانت و ترویج آموزه های قرآن و عترت کرده است. وی در حوزه ی فقه الحدیث، علاوه بر تلاش های بسیاری که در بحارالانوار انجام داده، در مرآةالعقول که شرح «الکافی» و ملاذالاخیار که شرح «تهذیب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضیح روایات، به نقد و بررسی اسانید روایات می پردازد و صحت و سقم آنها را از منظر علم رجال ارزیابی میکند. در این نوشتار، تلاشی صورت گرفته است که با تکیه بر کتاب مرآةالعقول، روشهای مجلسی در نقد سند بیان شود. توجه به ویژگی های شخصیتی راویان، امکان نقل روایت با لحاظ طبقه ی راوی، کشف تصحیف، بررسی حالات مختلف عطف در یک سند، بررسی احتمالات موجود در مرجع ضمیر، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخیص راویان، نقد مستقل نسخه های مختلف از یک روایت، نقد بر اساس أسانید روایات دیگر یک راوی، ارزیابی مجموع اسانید یک روایت، نقد بر اساس جبران ضعف سند، از مهمترین این روش های مزبور، در مرآة العقول است. از آنجا که برخی از روشهای مزبور مبتنی بر آراء و دیدگاه های رجالی این عالم گرانقدر است، در موارد نیاز، به این دیدگاهها اشاره شده است. علاوه بر آنچه گفته شد، بیان شیوههای مجلسی در جبران ضعف، سند برخی از روایات محکوم به ضعف از دیگر مباحث این نوشتار است.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321The impact of Imam Ali’s rhetoric on Abu al Atahiyeh’s poetryتأثیر کلام امام علی (ع) در اشعار ابوالعتاهیه779823078FAوحیدسبزیانپوردانشگاه رازیJournal Article19700101The critics and the literary figures believe that Abu al Atahiyeh (213 or 209-230) is the leading poet of Arabic ascetic poetry, and this poetry is embossed on the temple of Arabic ascetic poetry. His innovation and creativity on ascetic poetry have made the researchers draw various interpretations. Some believe that he has been inspired by Hassan Basri, and some claim that he has cherished the thoughts of Manoy and Buddhism, and some other researchers have sought the root of his ascetic writings in Iranian culture. This study, through a comparative analysis of Ali’s rhetoric and Abu al Atahiyeh’s poetry tries to show that Abu al Atahiyeh has fed and nourished himself in the ocean of Ali’s knowledge. It is evidently seen that he uses Ali as his source of inspiration, at least in the issue of (solution and analysis), he has used Ali’s animating rhetoric in seven couplets of his poetry just shifting from prose to verse, but without any rephrasing of the words. He has also decorated his diction with Ali’s words which, has added key points to his locution. He has used a lot of similes from Nahj ul Balagheh in the texture of his poetry. The significance of this study lies on clarification and revival of one aspect of Ali’s rhetoric, namely its unique domain and its extensive impact on Arabic literature; and above all Ali’s rhetoric even before compiling Nahj ul Balagheh was well-known among the great critics and literary figures like Abu al Atahiyeh.ادیبان و صاحب نظران را اعتقاد بر این است که ابوالعتاهیه (213 یا 209ـ30) خداوندگار و قافله سالار شعر زهد عربی است و اشعار زاهدانه ی او بر پیشانی شعر زهد عربی قرار دارد. ابداع و نوآوری او در اشعار زاهدانه، موجب تفاسیر مختلفی از سوی محققان شده است؛ چندان که گروهی، او را متأثر از حسن بصری، برخی او را وام دار اندیشه های مانوی و بودائی دانسته و عده ای از صاحب نظران نیز ریشه ی زهدیات او را در فرهنگ ایرانی جستجو کرده اند. در این تحقیق، با مقایسه ی تطبیقی بین کلام علی (ع) و اشعار ابو العتاهیه، نشان می دهیم که او بر خوان ادب علی (ع) نشسته و در سایهسار آن بالیده و تنفس کرده، به گونه ای که حکمت های روح افزای علی (ع)، دست کم در قالب (حل یا تحلیل) در 7 بیت از اشعار او بدون تغییر واژه، از کسوت نثر به لباس نظم درآمده است؛ به علاوه، واژگان کلام علی (ع) را در لایه های کلام خود گنجانده و در طرز سخن، نکته ها آموخته، تشبیهات و مضامین بسیاری را از نهج البلاغه، در نسج اشعار خود جاری ساخته است. از نتایج این تحقیق، تبیین یکی از جنبه های عمق و اعتلای کلام علی (ع)، یعنی سیطره ی بی مانند و تأثیر گسترده بر ادب عربی است. دیگر اینکه کلام علی (ع)، قبل از گردآوری نهج البلاغه، در بین ادیبان و سخن سنجان بزرگی چون ابوالعتاهیه، معروف و شناخته شده بوده است.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Evaluation of Khu’I’s view concerning concept and conditions of Naskh (revocation)بررسی مفهوم و شروط نسخ از دیدگاه آیتالله خویی(ره)9911823079FAمحمد رضاشاهرودیدانشگاه تهران ، دانشکده الهیات و معارف اسلامیرضاقربانی زریندانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article19700101Prominent contemporary Jurist and commentator, Ayatollah Khu’i opines a comprehensive theory about the Naskh in Al-Bayan. He challenges all claims of Naskh in Quran by setting some conditions, except in one case. Considering that the concept of Naskh is not an optional concept and it has religious effects, it can be expanded or restricted only with valid evidence and foundations. In this paper, his several conditions for Naskh are extracted. Then three foundations have been determined to Judge about Naskh conditions. They are: “True meaning of lexical”, “Applications in Quran and Hadith” and “rational and theological requirements”. Finally only two conditions can be considered as main conditions. They are: Serious conflict between Quran verses and Asynchronous between legislation and revocation. Subsidiary condition is that the verse must be an imperative sentence. By accepting of this comment, viewpoints of Quranic Scholars, Hadiths and Jurisprudence results can be converged. In his Jurisprudence books some of these verses are not considered as a revoked verse.فقیه، اصولی و مفسر گرانقدر معاصر، آیتالله خویی، در کتاب البیان، نظریاتی جامع دربارهی نسخ ارائه کرده و با استفاده از شروطی برای نسخ اصطلاحی، جز در یک مورد، ادعای نسخ سایر آیات را قابل مناقشه برشمردهاند. با توجه به این که مفهوم نسخ در زمره ی جعل اصطلاح نبوده و دارای آثار شرعی است؛ توسعه یا تضییق مفهوم آن، تنها در پرتو مبانی و ادله ی معتبر، قابل انجام است. در این مقاله، شروط متعددی که ایشان برای صدق نسخ قائل شدهاند، استخراج شده است. سپس سه مبنای «صدق معنای لغوی»، «کاربردهای روایی و قرآنی» و «لوازم عقلی کلامی»، به عنوان مبانی لازم برای داوری درباره ی شروط تعیین شده است. در نهایت، «وجود تعارض مستقر» و «همزمان نبودن تشریع و نسخ حکم»، به عنوان شروط اصلی و در رده ی بعد، انشاء بودن آیه ی منسوخ، شروط قابل قبول خواهند بود. با این فرض، بین آراء قرآنی، روایات و فتاوای فقهی تلائم برقرار خواهد شد؛ نیز باید تصریح کرد که منسوخ نبودن برخی آیات، در آثار فقهی این اندیشمند، انعکاس نیافته است.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Evolution process of the orientalist’s views concerning origins of the Qur´nسیر تحوّل دیدگاههای خاورشناسان در مورد مصادر قرآن11913823080FAمحمدکاظمشاکردانشیار دانشگاه قممحمد سعیدفیاضاستادیار دانشگاه پیام نور میبدJournal Article19700101In two recent centuries, Orientalism has undertaken to study academically some issues in which western scholars interested. During this period they have markedly paid attention to Islam and the Quran. The necessity of presenting theories through valid and scientific methods and readiness for accepting logical criticisms from rival theories, were two characteristics of this period of Orientalism. Thus, the Qur'anic studies made by the recent Orientalists are different from what has been done before. The originality of the Qur'an in comparison with other religious texts was one of the fields about which the western Qur'an researchers have made some works. The presupposition of many of the Orientalists is that the Qur'an is a human made work and the prophet Mohammad has used the previous learning and historical reports for creating the Qur'an. However, the Orientalists do not think the same in this respect. This paper seeks the following aims: first, to let the readers be familiar Orientalists' works and their historical process; second, to state transformation of their ideas and their disputes and third, to analyze their theories.در دو سده ی اخیر، اسلام و قرآن از موضوعاتی است که به صورت آکادمیک، در کانون توجه خاورشناسان بوده است. از ویژگی های این دوره از خاورشناسی، لزوم ارائه ی نظریات در قالب روش های علمی معتبر و آمادگی برای پذیرش نقد علمی از سوی نظریه های رقیب است. از این رو، قرآن پژوهی خاورشناسان، با تحوّلی چشم گیر نسبت به گذشته همراه بوده است. یکی از محورهایی که قرآن پژوهان غربی درباره ی آن آثاری را پدید آورده اند، میزان اصالت قرآن نسبت به متون مذهبی گذشته است. پیش فرضِ بسیاری از خاورشناسان این است که قرآن اثری بشری است که پیامبر اسلام برای پدید آوردنش از آموزه ها و گزارش های تاریخی پیش از خود نیز بهره برده است. با این حال، همه ی خاورشناسان، در این باره یکسان نمی اندیشند. این مقاله چند هدف را دنبال می کند: یکی آن که خوانندگان را با آثار خاورشناسان و سیر تاریخی آنها آشنا سازد؛ دوم این که، تحول دیدگاههای خاورشناسان و اختلاف نظر میان خودشان را واگوید؛ و سوم آن که، به تجزیه و تحلیل دیدگاههای ارائه شده بپردازد.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321Interrogation of Quranاستنطاق قرآن13916323081FAحسینصفرهدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانمجیدمعارفاستاد دانشگاه تهران0000-0001-6370-3393منصورپهلواناستاد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Interrogation of Quran means to ask question in presence of Quran and asking of it to utterance and answer. This word first time has been brought up by Imam Ali (peace be upon him). Religious scholars have used it generally to exegesis of Quran to Quran, paraphrase, subjective exegesis and deduction from Quran. All of these applications consists one of the several aspects of interrogation. Interrogation of Quran has stable and clear bases such as universality of Quran, eternity of Quran and system of Quran, but from the point that: questions could be in which fields and who can interrogate Quran, there are some disagreements between scholars. The deliberation in the phrases of them shows that the disagreements have been caused by the difference of point of views. Spread capability of Quran has prepared this possibility that not only the expanse of questions from Quran is very widespread, but also even non-innocents after obtaining the necessary abilities can perform some degrees of Quranic Interrogationاستنطاق قرآن یعنی طرح پرسش در پیشگاه قرآن و طلب نطق و پاسخ از آن. این تعبیر، نخستین بار از سوی امام علی(ع) مطرح گردیده است. عالمان دینی آن را بر تفسیر قرآن به قرآن، تأویل، تفسیر موضوعی و استنباط از قرآن اطلاق کرده اند که هر یک، بعدی از ابعاد استنطاق را در بر می گیرد. استنطاق قرآن، دارای مبانی محکم و روشنی مانند جامعیّت قرآن، جاودانگی قرآن و نظام مندی قرآن است؛ اما از جهت این که پرسش ها در چه حوزهای می تواند باشد و هم از این جهت که استنطاق قرآن، از عهده ی چه کسی بر می آید، میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمّل در سخن هر گروه، معلوم می شود که اختلاف موجود، ناشی از تفاوت نگاه است. ظرفیّت گسترده ی قرآن کریم، این امکان را به وجود آوردهاست که هم گسترهی طرح سؤال در برابر قرآن بسیار وسیع باشد و هم غیر معصوم (ع)، بتواند با کسب شایستگی لازم، از عهدهی مراتبی از استنطاق قرآن برآید.دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943043120100321I A Study and Analysis of the Exegetical Method of Shaykh Bahaiتحلیل و بررسی روش تفسیری شیخ بهایی16518423082FAعباسمصلائی پور یزدیاستادیار دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article19700101Baha al-Din Mohammad b. Husayn Ameli, known as Shaykh Bahai (d.1031 A.H), is an illustrious scholar of the 10th and 11th century A.H., and one of the celebrities of Safavid period. He was a prolific author and highly qualified not only in intellectual sciences but in traditional textual ones. Thus he had a great impact on the posterity as well as his contemporaries. Study and analysis of the exegetical method of Shaykh Bahai is one of the most significant objectives of this article. Adopting an intellectual method based on independent reasoning and drawing upon numerous sources, Shaykh Bahai has interpretted certain verses of the holy Quran. Among the features of the exegetical method of Shaykh Bahai, we may refer to the following: benefitting from the method of the interpretation of the Quran by the Quran, making use of traditions i.e.Hadith and preferring the sayings of the infallible (p.b.u.t) to those of others, mentionong the delicate and subtle points of Quranic verses, explaining exegetical points with scrupulous care, presentindg useful classifications and arrangements.بهاءالدین محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (د1031ق)، دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری و از مشاهیر عصر صفوی، نویسندهای پرکار بوده و با جامعیتی که در معقول و منقول داشته، نه تنها عصر خویش، بلکه آیندگان را تحت تأثیر قرار داده است. تحلیل و بررسی روش تفسیری شیخ بهایی، از مهمترین اهداف این نوشتار است. شیخ بهایی، به شیوه عقلی و اجتهادی، بر پایه ی منابع و مصادر متعدد، به تفسیر برخی از آیات قرآن کریم پرداخته است. بهرهگیری از روش تفسیری قرآن به قرآن، استفاده از روایات و تقدیم قول معصومان (علیهم السلام)، بیان دقائق و ظرائف آیات قرآن، دقت فراوان در تبیین مباحث، ارائهی تقسیمبندیهای مفید از ویژگیهای روش تفسیری شیخ بهایی است.