دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321Deciphering Dual Deaths in the Quranرمز گشایی مرگهای دوگانه در قرآن11272495010.22059/jqst.2012.24950FAمعصومهآگاهیدانشگاه تهران، دانشجوی دکتریJournal Article19700101There are some verses in the Quran that treat death as being restricted to "the first death." On the other hand, some other verses speak of "dying twice." In their commentaries on such verses, Muslim Quranic commentators have presented various opinions, which not only are not confirmed by other Quranic verses, but are contradictory with their other opinions. Since, as has asserted bythe Almighty, Quranic verses confirm and support each other on the one hand and contradiction of the divine speech is absolutely impossible on the other, the present essay analyzes that paradox by referring to the Quranic verses and hadiths, surveys different commentaries, and discovers its relation withthe Return to Life (al-Raj‘a).در قرآن آیاتی وجود دارد که مرگ را منحصر در «موتة الاولی» میداند(الدخان، 56، الصافات، 59). در مقابل، آیات دیگری از«دو بار مردن» سخن میگوید (غافر،11). در تفسیر آیات فوق، مفسران اسلامی نظرات گوناگونی ارائه کردهاند که نه تنها با آیات دیگر قرآن تأیید نمیشود، بلکه غالباً با دیگر نظرات تفسیری ایشان نیز قابل جمع نیست. از آنجا که بر اساس فرمایش خداوند، آیات قرآن مؤید و مصدق یکدیگرند و امکان وجود تعارض در کلام خداوند حکیم به طور کلی منتفی است، نگارنده دراین نوشتار با استناد به آیات قرآن و روایات، ضمن بررسی تفاسیر گوناگون به تحلیل تعارض نمای مذکور پرداخته، از چگونگی ارتباط آن با «رجعت»، پرده برمیدارد.https://jqst.ut.ac.ir/article_24950_3c4b13432decceff9bf8457d5b658380.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321Methodology of Allama Amini's Criticism of Forged Hadithsروش شناسی نقد علامه امینی (ره) بر احادیث موضوعه29462495110.22059/jqst.2012.24951FAنهلهغروی نائینیدانشگاه تربیت مدرس، استادآتنابهادریدانشگاه تربیت مدرس، دانشجوی دکتریJournal Article19700101Allama Amini was among outstanding, diligent Shiite scholars of 14thHijri century whose efforts on the inquiry into Ghadir event wereunparalleled. There are a lot of notable points in his al-Ghadir fi'l Kitab wa'l Sunna wal 'Adab on the defense of "Shiite hadith" and rejection of accusation of privilege of forged hadiths in Shiite books - a part whose writing was motivated by reaction to the accusation made by some Sunni scholars that forged hadiths are abundant in Shiite works.
Allama narrates names of over seven hundred Sunni liars and hadith forgers and mentions some samples of their forged hadiths on the praise for or vilification of leaders of their four-fold sects on the one hand and reveals their prejudicial consideration of Shiite Imamson the other. He surveys the chain of transmission and text of 145 hadiths in order to reveal some efforts of them in order to conceal Imam Ali's virtues on the one hand and forge some virtues for the three-fold caliphs and some other companions on the other.علامه امینی(ره) از علمای گرانقدر و کوشای عالم تشیع در قرن 14هجری قمری است که زحمات ایشان در تفحص پیرامون واقعه «غدیر» بینظیر است. در خلال کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب مطالب شایان ذکری در دفاع از «حدیث شیعه» و دفع تهمت «رواج احادیث ساختگی در میان کتب آنها» وجود دارد. بخشی که با انگیزه پاسخ به طعنه برخی از علمای عامّه به محدّثان شیعه مبنی بر کثرت وجود مجعولات در آثار آنان، نگاشته شد.
علامه ابتدا در روش نقضی، اسامی بیش از هفتصد نفر از سلسله دروغگویان و حدیثسازان اهل سنّت را ذکر میکند و نمونههایی از احادیث موضوعه را در مدح یا ذمّ ائمه فرق چهارگانه آنان میآورد. سپس با روش حلّی، برخورد دوگانه و متعصّبانه را با شخصیت حدیثی اهل بیت(ع) در مقابل دشمنان ایشان، نشان میدهد. به طوریکه (145) حدیث را سنداً و متناً بررسی میکند تا بخشی از تلاش مغرضان را در سرپوش نهادن بر فضائل امیر مؤمنان علی(ع) و برساختن مناقبی برای خلفای ثلاث و برخی دیگر از صحابه، هویدا سازد.https://jqst.ut.ac.ir/article_24951_4b310532946fd42d11c6fe6674df5eed.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321Descriptive Survey of the Verse on the World of Primal Covenant (‘Alam al-Zarr) in Mull Sadra's Worksبررسی توصیفی تفسیر آیه ذر در آثار ملاصدرا47662495210.22059/jqst.2012.24952FAحسینفصیحیدانشگاه تربیت معلم تهران، کارشناسی ارشدمرتضیمیر باقریدانشگاه تربیت معلم تهران، استادیاربهجتواحدیدانشگاه تربیت معلم تهران، استادیارJournal Article19700101The verse on “the world of primal covenant (‘Alam al-Zarr)” is among difficult Quranic verses whose difficulty can be discovered by consideration of different opinions, which are sometimes opposite to one another, presented by Quranic commentators. Having accepted the existence of “the world of primal covenant,” Mulla Sadra has interpreted and expounded that world in accordance with his philosophical views mentioning it in his various works when dealing with philosophical discussions and hadiths. Referring to Mulla Sadra’s works on the philosophy and Quranic exegesis, the present essay attempts to discover his explanation of “the world of primal covenant.” Investigation of Mulla Sadra's works reveals that in his opinion, “the world of primal covenant” is the very world of divine knowledge. That perspective has remained unchanged in Mulla Sadra’s whole works written in different times of his scholarly life.آیهی ذر از جمله آیات مشکل قرآنکریم است که نظریات مختلف تفسیری ارائه شده از سوی مفسران که گاه متضاد و مخالف با هماند گویای این مطلب است. در میان مفسران ملاصدرا با پذیرش وجود عالم ذر به تفسیر و تبیین این عالم بر اساس دیدگاههای فلسفی خویش پرداخته و در آثار مختلف خود و به مناسبت مباحث فلسفی و حدیثی، عالم ذر را مورد اشاره قرار داده است. در این مقاله نویسنده تلاش کرده است با مراجعه به کتب فلسفی و تفسیری صدرالمتألهین مانند اسفار، شواهد الربوبیه، مبداء و معاد، عرشیه، اسرارالآیات، شرح اصول کافی و تفسیر قرآن، تبیین ایشان از عالم ذر را بدست آورد. با بررسی آثار ملاصدرا روشن میشود که از نظر ایشان عالم ذر همان عالم علم الهی است و این دیدگاه در همهی آثار او که در زمانهای مختلفی از حیات علمی ایشان به رشته تحریر درآمدهاند ثابت مانده است.https://jqst.ut.ac.ir/article_24952_46879b2663d68b37ce39241319dd8960.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321Understanding the Status of Intellect In Shiite Quranic Exegesisفهم جایگاه عقل در تفسیر شیعه67852495310.22059/jqst.2012.24953FAعلیکریم پور قراملکیدانشگاه تربیت مدرس، کارشناس ارشد0009-0004-8017-5835Journal Article19700101Throughout history, Muslims have approached Quranic exegesis in various ways among which being a persuasive, intellectual way on the basis of proofs from the Quran, hadiths, and intellect. Although they benefitted from hadiths up tothe third/fourth Hijri centuries in their commentaries, they did not ignore intellectual method – as will be proved in the present essay. Overshadowing other methods, the intellectual method manifested itself more and more from the fourth century onwards, for thinking independently on the basis of intellect in various dimensions commenced to play a role in benefitting more from Quranic concepts and objectives - something to be expound in length in this essay.مشی مسلمانان در تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی صورت گرفته است. استفاده از روش اجتهادی و عقلی براساس دلایل قرآنی، حدیثی و عقلایی یکی از آن شیوه هاست. درست است که آنها تا قرون سوم و چهارم بیشتر از شیوه تفسیر مأثور بهره میگرفتند ولی به دلایلی که در نوشتار کنونی به آنها اشاره شده است، حتی در آن قرون هم از شیوه تفسیر عقلی کاملاً بیبهره نبودند. لذا شیوه فوق از قرن چهارم به بعد بیش از پیش خود را نمایان، و عرصه را بر دیگر شیوهها تنگتر نموده است؛ چرا که گستره اجتهاد و اندیشه در ابعاد گوناگون در بهرهگیری بیشتر از مفاهیم و مقاصد قرآن نقش ایفاء میکند که تبیین آنها به صورت مشروح در نوشتار کنونی آمده است.https://jqst.ut.ac.ir/article_24953_a843ef1b3699020aa4c166e15b4cd2d6.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321The Book of Zayd b. Wahb al-Juhani, among the Oldest Sources of Nahj al-Balaghaکتاب زید بن وهب جهنی، از کهنترین مصادر نهج البلاغه871052495410.22059/jqst.2012.24954FAمهدیمردانیدانشکده علوم حدیث قم، کارشناس ارشدJournal Article19700101Zayd b. Wahb al-Juhani (84 A.H.), was a companion of Imam Ali andwas among the first ones who gathered Imam's sermons. He composed a book entitled "Imam Ali's sermons on the pulpit on Fridays, festivals, and the like." Being considered among the oldest sources of Nahj al-Balagha, that book existed till al-Shaikh al-Tusi's time (460 A.H.) referred to by Muslim authors. Like a good number of Islamic written heritage, however, it was destroyed and lost after the fifth Hijri century. That is why recognition of that old work, which is among the first Shiite heritage in hadith, should be considered a notable task. Survey of various dimensions of personality of Zayd b. Wahb al-Juhani as well as bibliographical analysis of his book is among topics dealt with in the present essay.زید بن وَهْب جُهَنی (84 ه) یکی از اصحاب امام علی(ع) و از نخستین گردآورندگان خطب حضرت بود که اثری با عنوان «خطب امیرالمؤمنین علی المنابر فی الجُمَع و الأعیاد و غیرها» تألیف کرد. این کتاب که از کهن ترین مصادر نهج البلاغه نیز به شمار میرود، تا زمان شیخ طوسی (460 ه) وجود داشت و مورد استفاده نویسندگان اسلامی قرار میگرفت، لکن پس از قرن پنجم هجری همچون بسیاری از میراث مکتوب اسلامی دستخوش حوادث قرار گرفت و از بین رفت. از اینرو، بازشناسی این اثر کهن که از نخستین مواریث حدیثی شیعه به حساب میآید، از موضوعات در خور توجهی است که این تحقیق عهدهدار آن است. بررسی ابعاد شخصیتی زید بن وهب و نیز تحلیل کتابشناختی کتاب وی از موضوعاتی است که در این مقاله به بحث گذاشته شده است.https://jqst.ut.ac.ir/article_24954_b21ec48d2de99f1275cf8f20729f3f26.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321A Survey of AllamaTabatabaee’s Viewpoint on the Leadership as Guidance by the Commandبررسی دیدگاه علامه طباطبایی در باب امامت به معنای «هدایت به امر»1071252495510.22059/jqst.2012.24955FAفتح اللهنجارزادگانپردیس قم دانشگاه تهران، استادJournal Article19700101There is a disagreement among scholars over the meaning of Abraham’s leadership mentioned in the Quran, 2, 124. In this connection, AllamaTabatabaee presents an innovative opinion and interprets leadership as guidance by the command (al-Hidaya bi’l Amr) since Imam is qualified by guidance by the command as if the qualification is to describe the meaning of leadership (imamat). In Allama’s opinion, guidance by the command is the very inner, existential guidance mentioned in some other verses. That theory is based on the commonness of meaning of the word “command (amr)” in those two groups of Quranic verses. However, no proof can confirm that commonness. On the contrary, there are some proofs which negate that.قرآن پژوهان درباره معناشناسی امامت حضرت ابراهیم در آیه 124 سوره بقره اختلاف نظر دارند. در این میان علامه طباطبائی نظریه بدیعی را ارایه کرده، امامت را به «هدایت به امر» معنا میکند چون در برخی از آیات (مانند السجده، 24؛ الانبیا، 72) هدایت به امر وصف امام قرار گرفته چنانکه گویی در صدد بیان معنای آن است. هدایت به امر از نظر علامه همان هدایت باطنى تکوینی است که در آیات دیگر قرآن از آن یاد شده است (مانند آیه 81 سوره یس). اساس این نظریه بر ادعای اشتراک معنایی در کلمه «امر» در دو دسته از آیات قرآن است. لیکن دلیلی این اشتراک را تایید نمیکند بلکه میتوان بر نفی آن ادلهای را اقامه کرد.https://jqst.ut.ac.ir/article_24955_5d29f9d2411abdba9688eb06cf6590e9.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943044120110321Chronology of Hadiths on the Basis of Synthetic Method of “Analysis of Chain of Transmission and Text”in the Islamic Studies of Orientalistsتاریخ گذاری احادیث براساس روش ترکیبی تحلیل اِسناد و متن در مطالعات اسلامی خاورشناسان1271492495610.22059/jqst.2012.24956FAنصرتنیل سازدانشگاه تربیت مدرس، استادیارJournal Article19700101In order to discover the chronology of hadiths, orientalists have adopted such various methods as text analysis, analysis of chain of transmission, and Synthetic Method of Analysis of Chain of Transmission and Text. In the third method, all various forms of a hadith are collected from different sources first, and their texts and chains of transmission are compared with one another then. Through precise analysis, all inner relations of texts as well as chains of transmission are extracted. Some information concerning the origin and transformations of the hadith in question as well as primary elements of its text can thereby be gathered. In this method, analysis of chain of transmissionis chiefly dependent upon finding the primary common connection and the secondary common connection.خاورشناسان برای تاریخگذاری احادیث از روشهای مختلفی مانند تحلیل متن، تحلیل سند و روش ترکیبی تحلیل متن و سند استفاده کردهاند. در روش اخیر، همه صورتهای مختلف یک حدیث از منابع گوناگون جمعآوری و سپس متن و سندهای آنها با یکدیگر مقایسه میشود. با تجزیه و تحلیل دقیق، تمام ارتباطهای درونی متون و اسناد روایات استخراج میشود. بدین ترتیب میتوان اطلاعاتی دربارة خاستگاه و تطورات حدیث مورد بحث و عناصر اصلی متن آن، بدست آورد. در این روش، تحلیل سند عمدتاً مبتنی بر یافتن حلقة مشترک اصلی و حلقة مشترک جزئی است.https://jqst.ut.ac.ir/article_24956_2b2a44adda8212422e7bcc3ce9b1870f.pdf