دانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Future Imagery in the Holy Qur’an: A Reflection on Chronological Position of “Paradise” in Surah Āl-e ‘Imrān: 133تصویرپردازی آینده در قرآن؛تأملی بر جایگاهیابی زمانی «جنت» مطرح در آیۀ 133 سورۀ آلعمران2398514910.22059/jqst.2021.322256.669742FAفرهاداحمدی آشتیانیپژوهشگر دفتر آیندهپژوهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی؛Journal Article20210428A considerable number of the Qur’anic verses are devoted to the futuristic depiction of periods ahead, the description of the situation of the world and the state of humans in these periods. However, the unity of the nature of the following periods as well as the lack of sufficient knowledge about them have led to a complicated determination of the exact time of fulfilling these verses in interpretive works. An attention to the verses portraying the characteristics of Paradise and its residents can be applicable for decreasing the temporal position of verses and reducing this complication; Four examples of the Qur’anic word “<em>jannah</em>” are mentioned in commentaries: Adam’s Paradise, worldly gardens, purgatory Paradise and Paradise after the Resurrection. Having showed the grounds for creating the complication in exemplifying the descriptive verses of the future in the Qur’an, this article examines the interpretation of “Paradise” described in Surah Āl-e ‘Imrān: 133. It proves that this paradise is not included among the above examples. Paying attention to the special features of this paradise, along with other evidences in the verses and hadiths depicting the situation of the world on the Resurrection Day and the Advent of Imam of the Age, makes it clear that this paradise is a pre-resurrection paradise that will be established during the Advent and after the complete destruction of evils. In fact, this verse is a Qur’anic description of the end of the world; a Paradise that includes the heavens and the earth.شمار قابل توجهی از آیات قرآن به ترسیم آیندهنگرانۀ مقاطع زمانی پیشرو و توصیف اوضاع عالم و شرایط انسانها در این مقاطع اختصاص یافتهاند. اما وحدت سنخیت مقاطعِ پیش رو و نبود دانش کافی نسبت به هر کدام از این مقاطع سبب شده تا تعیین دقیق زمان تحقق این آیات در آثار تفسیری با در آمیختگیهایی همراه باشد. توجه به آیاتی که تصویری از ویژگیهای بهشت و اوصاف زندگی بهشتیان ارائه میدهند، میتواند در تعیین جایگاه زمانی آیات و کاهش این درآمیختگی مؤثر باشد. در آثار تفسیری چهار مصداق برای واژۀ «جنت» در آیات قرآن ذکر شده است؛ بهشت آدم(ع)، باغهای دنیایی، بهشتهای برزخی و بهشت پس از قیامت. نوشتار حاضر بعد از نمایان کردن زمینههای ایجاد درآمیختگی در مصداقیابی آیات توصیفگر آینده در قرآن، به بررسی تفسیری «جنت» توصیف شده در آیۀ 133 سورۀ آلعمران پرداخته و نشان داده که این بهشت در زمرۀ هیچ یک از مصادیق چهارگانۀ بر شمرده شده قرار نمیگیرد. توجه به ویژگیهای خاص این بهشت به همراه سایر قرائن موجود در آیات و روایاتی که به ترسیم اوضاع عالم در آستانۀ برپایی قیامت و ظهور امام زمان(عج) پرداختهاند، روشن میسازد که این بهشت، یک بهشت پیشاقیامتی است که در دوران ظهور و بعد از پایان نابودی کامل بدان و بدیها برپا میشود. در حقیقت آیۀ مزبور توصیفی قرآنی از فرجام دنیا است؛ بهشتی که گسترۀ آن آسمانها و زمین را فرامیگیرد.https://jqst.ut.ac.ir/article_85149_0143b578de37107f030f4ad4163c4e7d.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Retrieving Types and Relations of Distances in Verses of a Surahبازیابی گونهها و روابط فواصلِ آیات یک سوره43258515010.22059/jqst.2021.320747.669715FAعلی اصغرآخوندیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-3423-6818سید حسنقاضویاستادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی دانشگاه تهران؛Journal Article20210410The distance at the end of a verse is a rhetorical and miraculous phenomenon in the Qur’an, which is related to the aesthetic and musical subject of the verses of a surah. However, final phrases and sentences of the verses of a surah also semantically and indicatively have a strong and close connection to the content of all verses of that surah. The question is that whether it is possible to recognize these sentences and phrases in one surah and express their relations under one rule? At least four types of indicative distances in a surah are identified: the same verses and distances, different verses and the same distances, close semantic distances, and other distances. On the other hand, a distance may have one or more relations in a surah, in addition to its semantic relation with the verse, including: the relation with the content of the surah, the relation with the context, the relation with the next verse, the distance relation of the first verse with the content of the surah, and finally the distance relation of the last verse with the content of the surah. For each of the types and relations, verses are exemplified according to the interpretations. This research uses narrative-revelatory and descriptive-analytical method to express the types of distances between verses and relations occurring in a surah.فاصله، پدیدهای بلاغی و اعجازی در پایان آیۀ قرآن است که از نظر لفظی و ظاهری به موضوع زیباشناختی و موسیقایی آیات یک سوره مربوط میشود؛ اما از جنبۀ دلالی و معنایی نیز عبارات و جملات پایانی آیات یک سوره با محتوای آیه خود ارتباط معنایی محکم و وثیقی دارند. اکنون میتوان پرسید که گونههای جملات و عبارات پایانی آیات در یک سوره قابل شناسایی هستند؟ آیا روابط آنها را میتوان تحت یک قاعده بیان کرد؟ با دقت نظر حداقل چهار نوع از فواصل دلالی در یک سورۀ قرآن قابل بازشناسی است: آیات و فواصل یکسان؛ آیات متفاوت و فواصل یکسان؛ فواصل به هم نزدیک معنایی و فواصل دیگر. اما یک فاصله میتواند علاوه بر رابطۀ معنایی با آیۀ خود، یکی یا بیشتر از روابط را در سوره داشته باشد: رابطه با محتوای سوره، رابطه با سیاق، رابطه با آیۀ بعد، رابطۀ فاصلۀ آیۀ اول با محتوای سوره و رابطۀ فاصلۀ آیۀ آخر با محتوای سوره. برای هر کدام از گونهها و روابط، نمونههایی از آیات با توجه به تفاسیر یاد شده است. این پژوهش با روش نقلی – وحیانی و شیوۀ توصیفی-تحلیلی، در صدد بیان انواع فاصلۀ آیات و روابط و مناسباتی است که فواصل در یک سوره دارد.
https://jqst.ut.ac.ir/article_85150_9d35ab5926a1f18c8773a459de44ab15.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823An Approach to Distinguishing Temporal and Non-Temporal Hadithsرهیافتی بر تشخیص احادیث زمانمند و غیرزمانمند66458515110.22059/jqst.2021.319411.669700FAعلیحسن بگیدانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه اراک؛0000-0002-9375-8317Journal Article20210228Among the hadith sciences, <em>Fiqh al-Hadith </em>(Comprehending Hadith) ranks a high position. Accordingly, hadith scholars strived to understand hadith in a methodical way by applying the rules of understanding. On the other, it has been always affected by some problems. “Generalization” or conveying a hadith concept on a determined person, group, time and place to other people, groups, times and places is a problem that sometimes threatens the main purpose of the speaker’s statement. This article seeks to introduce ways of distinguishing the ungeneralizable hadith propositions from generalizable ones. It also will examine the causes of generalizability. Considering the cause of issuing hadiths, the Infallibles’ emphases, the ineffectiveness of behavior in another time, the lack of examples in today’s conditions, the Prophet and the Imam as speakers, and the addressee of hadiths, one can distinguish between generalizable and ungeneralizable hadith propositions.در میان دانشهای حدیثی، «فقهالحدیث» از جایگاه رفیعی برخوردار است. بر این پایه، دانشیان حدیث با کاربست قواعد فهم حدیث، تلاش کردهاند تا حدیث، روشمندانه فهم گردد. از سوی دیگر همواره فهم حدیث دچار آسیبهایی گشته است. «تعمیمگرایی» یا تسری دادن آموزة حدیثی دربارة فرد، گروه، زمان و مکان خاصی به افراد، گروهها، زمانها و مکانهای دیگر از آسیبهایی است که گاه فهم مقصود اصلی گوینده را تهدید میکند. این نوشتار درصدد راههای تشخیص گزارههای حدیثی «تعمیمناپذیر» از گزارههای حدیثی «تعمیمپذیر» و بررسی زمینههای پدیداری «تعمیمگرایی» است. با توجه به شأن صدور، تصریح معصوم، بیتأثیری رفتاری در زمانی دیگر، نبودن مصداق در شرایط امروزی، متکلم بودن پیامبر و امام و توجه به مَصَبِّ حدیث میتوان به تفکیک میان گزارههای حدیثی تعمیمپذیر از تعمیمناپذیر اقدام کرد.https://jqst.ut.ac.ir/article_85151_70dd209efb1d25af035abfa1ecfc5dad.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Analysis of the Relation between Truth and Meaning in the Qur’an from the View of Allameh Tabataba’iواکاوی نسبت حقیقت و معنا در قرآن در نظر علامه طباطبایی (ره)83678515210.22059/jqst.2021.321953.669735FAسید عبدالرسولحسینی زادهدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛0000-0002-7015-7623بهزادجلالونددانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،Journal Article20210419 <br />The descent of the Qur’an is from a true source in which the Holy Qur’an and its appearance are its revealed form in correspondence with the formation world. On the other, the specific linguistic and ontological rules of the Qur’an make a connection between words, their meanings and truths, and show the relevance of existence and the Qur’an to each other. This relevance clarifies the nature of the interpretation, prevents others of entering the definition of interpretation, makes the use of the Qur’an as methodical and rejects the interpretation based on personal opinion. Based on the descriptive-analytical method, this article seeks to achieve the relevance of the Qur’anic words, meanings and truth from the view of Allameh Tabataba’i. The authority of appearances, the importance of Qur’anic truths and the existential connection between the outward and the inward are among the results.<br /><br />تنزیل قرآن از منبع حقیقتی است که مصحف شریف و ظاهر قرآن صورت نازلۀ آن بوده و در تناظر با عالم تکوین است. از طرفی قواعد زبانشناسی و وجودشناسی خاص قرآن؛ بین الفاظ، معانی و حقایق آن ارتباط برقرار نموده و تناسب هستی و قرآن را با یکدیگر نمایش میدهد. وصول به این تناسب، چیستی تأویل را روشن، مانع از ورود اغیار به تعریف تأویل شده و استفاده از قرآن را روشمند و تفسیر به رأی را طرد میکند. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی مدون شده، به دنبال دستیابی به نسبت الفاظ، معانی و حقیقت قرآن در نظر علامه طباطبایی برآمده؛ که حجیت ظواهر، اهمیت حقایق قرآنی و ارتباط وجودی ظاهر و باطن، نتایج حاصله از این بحث میباشد.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />https://jqst.ut.ac.ir/article_85152_f646942aa88ad6d611e783fd1b908b19.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Criteria of Criticizing Hadith from the Perspective of Sheikh Ansariمعیارهای نقد حدیث از دیدگاه شیخ انصاری106858515510.22059/jqst.2021.318053.669684FAسید ابوالقاسمحسینی زیدیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی ...محمدحسنقاسمیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضویعلینصرتیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛Journal Article20210222A hadith can be referred when its issuance from the Infallible (AS) is proven by criticism and evaluation. One of the criticizing and validating methods of narrations is to make an investigation into the text and content of a narration and to measure it with the criteria accepted by scholars and narrators. Sheikh Ansari, a thoughtful and unique Shiite jurist, has also criticized many hadiths in his jurisprudential and principled works. Based on the descriptive-analytical method, this paper discusses the critique of the text (content critique) from Sheikh Ansari’s view. It concluded that incompatibility with definite tradition, incompatibility with certain and consensual rules, incompatibility with dignity and innocence of the Infallible (AS), measuring with historical facts, including excellent themes, and weakness of a part of the narrative content are the criteria of content critique on which Sheikh Ansari has used in hadith studies. In addition, famous action and statements, Qomis’ trust and perception of accepting a narration have been used by Sheikh to criticize a hadith.حدیث، زمانی میتواند مورد استناد قرار گیرد که با نقد و ارزیابی، صدور آن از معصوم ثابت گردد. یکی از شیوههای نقد و اعتبارسنجی روایات، نگریستن به متن و محتوای حدیث و سنجیدن آن با معیارهای پذیرفته در نزد عالمان و محدثان است. فقیه ژرفاندیش و بیمانندِ شیعه، شیخ انصاری نیز در تراث فقهی و اصولی خود، احادیث فراوانی را نقد کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی در دو بخش، به نقد از راه متن (نقد محتوایی) در دیدگاه شیخ انصاری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: ناسازگاری با سنت قطعی، ناسازگاری با قواعد مسلم و اجماعی، ناسازگاری با شأن و عصمتِ معصوم، سنجش با واقعیتهای تاریخی، برخورداری از مضامین عالی و مخدوش بودن بخشی از محتوای حدیث از معیارهای نقد محتوایی است که شیخ انصاری در نقد حدیث بدان اعتماد کرده است. همچنین عمل و اعراض مشهور، اعتماد قمیین و تلقی روایت به قبول از قرائن معتبر در نزد شیخ انصاری برای نقد حدیث میباشد.
<strong> </strong>https://jqst.ut.ac.ir/article_85155_4c78fc6e44f2b349e730d5f13426cbb8.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Exploring the Meaning of Beautiful Adjectives of “Al-Rahmān” and “Al-Rahīm,” with a Structural Morphological Approachبازکاوشی در معنای دو زیبا نامِ «الرحمن» و «الرحیم» با رویکرد ساختارشناسی صرفی1251078515610.22059/jqst.2021.324271.669755FAعلیرضایی کهنموییاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران؛Journal Article20210531In the sphere of Qur’anic words, “<em>Al-Rahmān</em>” and “<em>Al-Rahīm</em>” are two beautiful names of God Almighty that have a special place among the God’s names and are mentioned together in a very important verse of <em>Bismila</em> as well as some other verses. Clearly to achieve the Qur’anic knowledge, one inevitably needs to understand these words. However, there are different views on this issue, which are critically often considerable. An important problem in this regard seems to be the lack of effort in analyzing the grammatical structure of these words; Therefore, this research tries to discover their meanings with a grammatical structure through a descriptive-analytical method. It seems that according to the structure of “<em>fa'lān</em>” and “<em>fa'īl,</em>” the word <em>Al-Rahmān </em>indicates the full innate mercy of God. Also the word <em>Al-Rahīm </em>which is rooted in the description of <em>Al-Rahmān </em>refers to the continuous mercy of God, the Glorified. Accordingly, and because of some other inevitable reasons, the phrase “<em>Al-Rahmān al-Rahīm</em>” can be translated (in Persian) as “پُرمهرِ مهرورز” (Full Mercy and Merciful).در سپهر واژگان قرآنی، «الرحمن» و «الرحیم»، دو زیبا نامِ خدای سبحاناند که در میان اسماء حسنای الهی، جایگاهی ویژه داشته و در آیۀ مهم و شاخصِ بسمله و همچنین برخی آیات دیگر در کنار هم آمدهاند و روشن است که برای نیل به عرفانِ قرآنی، گریزی از معرفت آن دو نیست. با اینوجود، وارسی پیشینۀ معناشناسی این دو وصف شریف، دیدگاههای متعددی را پیش مینهد که غالباً قابل نقدند. یک نقطهضعف مهم در این عرصه، عدم اهتمام لازم در واکاوی ساختار صرفی این دو وصف شریف است؛ لذا تحقیق حاضر سعی نموده با روش توصیفی- تحلیلی، معنای دقیقِ این دو واژه را با رویکرد ساختارشناسی صرفی کشف نماید. به نظر میرسد با توجه به خواص اوزانِ «فعلان» و «فعیل»، «الرحمن» به رحمتِ ذاتیِ لبریز و جوشان الهی دلالت داشته، و وصفِ «الرحیم» که ریشه در وصف «الرحمن» دارد، به رحمت فعلیِ مستمرِّ خدای سبحان ناظر است. بر این اساس و با لحاظِ تسامحاتی ناگزیر، میتوان «<strong>الرحمن الرحیم</strong><strong>»</strong><strong> </strong>را به «پُرمهرِ مهرورز» ترجمه نمود.
https://jqst.ut.ac.ir/article_85156_4c653084c6b8e5776f79b57964edce35.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823The Strategy of His Holiness Shoaib (AS)’s Economic Reforms in the Holy Qur’anراهبرد اصلاحات اقتصادی حضرت شعیب(ع) از نگاه قرآن کریم1501278515810.22059/jqst.2021.318509.669691FAاحمدسعدیدانشیار گروه شیعه شناسی و مدرسی معارف دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانادریسعظیمادانشجوی دکتری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210225According to the historical, geographical and social reconstruction of the living space of his holiness Shoaib (AS), we observe the spread of economic corruption in this context, in which the verses of the Qur’an express his concern to the social economic reforms. The purpose of this study is to discover his strategies and then to achieve a proper approach in the present era to carry out these reforms. Through juxtaposing the Qur’anic and narrative family and using interpretations, it is proved that he strived to do economic reforms through the software of communication with God, using four scientific, political, cultural, social and defensive strategies. He implemented these strategies in different ways, by which economic reforms can be carried out in the present age as well.
<strong> </strong>با بازسازی تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی فضای زندگی حضرت شعیب<sup>(ع)</sup> شاهد فراگیر شدن مفاسد اقتصادی در این بستر هستیم که آیات قرآن گویای دغدغه حضرت شعیب<sup>(ع) </sup>برای اصلاحات اقتصادی این جامعه است؛ هدف پژوهش حاضر، کشف راهبردهای آن حضرت و از رهگذر آن دستیابی به رویکرد مناسب در عصر حاضر برای انجام این اصلاحات است. با در کنار هم قرار دادن خانوادة قرآنی و روایی و با بهره بردن از تفاسیر، اینچنین بهدست آمد که آن حضرت برای اصلاحات اقتصادی، با مقدمة نرمافزاریِ ارتباط با خدا، با استفاده از چهار راهبرد علمی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی و دفاعی درصدد اصلاحات اقتصادی برآمد که هریک از این راهبردها را به صورتهای گوناگونی عملیاتی کرد که با جریان دادن این راهبردها میتوان اصلاحات اقتصادی را در عصر حاضر انجام داد.https://jqst.ut.ac.ir/article_85158_7fc232d06067b37cef377b5a897e6243.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Explaining the Pattern of “Precedence in the Closeness to God (Taqarrub)” Based on the Qualitative Content Analysis of Kumayl Supplicationتبیین الگوی «سبقت در تقرب» بر پایۀ تحلیل محتوای کیفی دعای کمیل1701518515910.22059/jqst.2021.320317.669710FAرامینطیاری نژاددانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانعلیحاجیخانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهران؛زهرامنصوریدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآنکریم؛0000-0003-2013-4578Journal Article20210328Supplication (<em>du'</em><em>ā</em>) in the school of Ahl al-Bayt (AS), in addition to spiritual functions in individual self-making, has been a suitable platform for cultivating the forces for the social goals of the Imams (AS). Effective theoretical models in the behavioral system can be extracted from supplication texts. The phrases “<em>asraha 'ilayka f</em><em>ī</em><em> may</em><em>ā</em><em>d</em><em>ī</em><em>n al-s</em><em>ā</em><em>biq</em><em>ī</em><em>n-a</em>”[1] and “<em>’aqrabihim manzelat-an mink-a</em>”[2] in the Kumayl Supplication indicate to a higher position than the closeness to God (<em>taqarrub</em>), i.e. “precedence in the closeness to God.” Accordingly, Kumayl Supplication is a suitable textual context for discovering the pattern related to the precedence in the closeness to God. Explaining and drawing the above conceptual model is the main question of this study. It tries to answer the question through the exploratory method of the thematic content analysis. Findings prove that Kumayl Supplication is a unified text and has a coherent content. Eliminating a serious defect and obstacle in the space of the closeness to God, it suggests a faster path for man’s journey to Him. “Forgiveness”, “honor”, “service”, “precedence” and “closeness” are the five central themes of Kumayl Supplication. These themes form a very meaningful conceptual system. “Service” as the central concept of the supplication is a physical state. In this position, the servant seeks to accomplish what God (the Commander) is willing to do on Earth. The believer’s deprivation of the service state is the result of “the spiritual deficiency caused by sin” and its attainment depends on “permanent forgiveness”. If the believer enters the level of service, he/she enters the realm of “precedence in the closeness to God.”
دعا در مکتب اهلبیت(ع) ضمن داشتن کارکردهای معنوی در خودسازیهای فردی، بستر مناسبی برای پرورش نیروهای باب اهداف اجتماعیِ ائمه (ع) بوده است. الگوهای نظریِ مؤثر در نظامِ رفتاری، از متون ادعیه قابل استخراج است. از این میان، عبارات «أَسْرَحَ إِلَیْکَ فِی مَیَادِینِ السَّابِقِینَ» و «أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْکَ» در دعای کمیل به مقامی برتر از تقرب یعنی «سبقت در قُرب» دلالت میدهد. بر این اساس دعای کمیل، بستر متنیِ مناسبی برای کشف الگوی مرتبط با تسابق در تقرب است. تبیین و ترسیمِ الگوی مفهومی فوق، مسئلۀ اصلی تحقیق حاضر است که تلاش دارد با روش اکتشافی تحلیل محتوای مضمونی به آن پاسخ دهد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دعای کمیل متنی یکپارچه و دارای انسجام محتوایی است. این دعا ضمنِ رفعِ یک نُقصان و مانعِ جدی در وادیِ تقرب إلی الله، مسیرِ سریعتری را برای سیرِ انسان در قُرب الهی پیشنهاد میکند. «مغفرت»، «عزت»، «خدمت»، «سِبقت» و «قُربت»، پنج مضمونِ محوریِ دعای کمیل هستند. این مضامین، نظامِ مفهومیِ کاملاً معناداری را شکل میدهند. «خدمت» بهعنوان مفهومِ کانونیِ دعا، یک مقامِ أرضی و جوارحی است. در این مقام خادم درصدد یاریرسانی به تحقق کاری است که مخدوم ارادۀ انجام آن را در زمین دارد. محرومیتِ مؤمن از مقامِ خدمت، معلولِ «نُقصان روحیِ ناشی از گناه» است و دستیابی به آن وابسته به «مغفرتِ دائم» میباشد. ورود مؤمن به وادیِ خدمت، بهمنزله ورود به عرصۀ «سبقت در تقرب» است.https://jqst.ut.ac.ir/article_85159_05a0c2552810758fcc4d2bd9b3cc30c6.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823The Application of “Linguistic Indication” in Understanding and Interpreting the Holy Qur’an: Case Study of “The Issue of Muhkam and Mutashābih”کاربست «دلالت زبانی» در فهم و تفسیر قرآنکریم؛ مطالعۀ موردی: «مسئلۀ محکم و متشابه»1961718516010.22059/jqst.2021.319950.669707FAمحمدتقیکبریت چیدانشآموختۀ دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران0000-0001-7025-9294محمد رضاشاهرودیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران؛0000-0001-9270-6139Journal Article20210405The issue of “Muhkam and Mutashābih” in the Holy Qur’an has been an ancient and wide-ranging issue in Quranic sciences and its interpretation. Recognition and analysis of this issue play a significant role in understanding and interpreting the Holy Qur’an, preventing the Qur’anic researcher from mistakes and self-misinterpretations. This article studies the issue based on the “linguistic indication” approach, which has recently been used in understanding and interpreting the Qur’an and Sunnah. It also compares its findings to the late Allameh Tabataba’i's views. According to this study, the elements of “verbal similarity,” “disputes in understanding” and “absence of context” are referred as significant reasons of the phenomenon “semantic similarity” in the framework of “linguistic indication”. In addition, the decisiveness of whole Qur’anic verses based on linguistic indication, relativity in resembling verses semantically, and the non-addressees’ need for learning by “Qur’anic scholars,” are important results of the research. Finally, this article leads to present a new interpretation of the verse Āl-e ‘Imrān: 7.«محکم و متشابه»، مسئلهای کهن و پردامنه در علوم قرآن و تفسیر آن بوده و هست. شناخت و تحلیل این پدیده در فهم و تفسیر قرآن کریم، نقشی بهسزا دارد و پژوهشگر قرآنی را از خطا و تفسیر بهرأی بازمیدارد. مقالۀ حاضر با رویکرد «دلالت زبانی» که بهتازگی در فهم و تفسیر قرآن و سنت به کار آمده است، به بررسی مسئلۀ «احکام و تشابه» در قرآن مجید میپردازد و یافتههای خود را در اینباره با نتایج قرآنشناختی مرحوم علامه طباطبایی میسنجد. در این پژوهش سه عنصر: «اشتراک لفظی، اختلاف در اَفهام و غیاب فضای خطاب»، از علل برجستۀ پدیدۀ «تشابه معنایی» در چارچوب دلالت زبانی شناخته شده است. همچنین، محکم بودن تمام آیات قرآن در ساختار دلالت زبانی، نسبیت در تشابه معنایی آیات و نیازمندی غیرمخاطبان به تعلیم از سوی «عالمان قرآن» از دیگر نتایج مهم این پژوهش است. نیز، شایان ذکر است، این نوشتار در تلاش برای پیشنهاد تفسیری نوین از آیۀ هفتم سورۀ آلعمران با بهرهگیری از دلالت زبانی است.
https://jqst.ut.ac.ir/article_85160_4c91769a6d39ee4666a0bdd83de7c40c.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Semantics and Hypertext Analysis of Curse-like Narrative Terms in the Issuance Context (Case Study: “Habl” Narrative Compounds)معناشناسی و تحلیل فرامتنی اصطلاحات نفرینتاب روایی در بستر صدور (مطالعۀ موردی: ترکیبات روایی «هبل»)2171978516110.22059/jqst.2021.327397.669782FAپورانمیرزائیاستادیار گروه حدیث, دانشکده علوم و معارف حدیث دانشگاه قرآن و حدیث، تهران0000-0001-9928-7598محسنخاتمیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم حدیث دانشگاه تهران.0000-0002-8649-5790Journal Article20210718Combining the word “<em>Habl</em>” with other words, especially “<em>umm,”</em> has led to relatively critical metaphorical interpretations in the Arabic language and the narrative literature. Achieving the exact meaning of these narrative allusions is complex for the audience, and sometimes, the apparent meaning of the phrases is unusual. Therefore, we should choose the correct semantic equivalent of these interpretations. This study aimed to find the modern match of the phrase "هَبِلَتکَ أمُّک" (<em>habelatka ummuk</em>) and “similar meaning,” by examining the ancient Arabic texts, scholars’ views, the discourse space of earlier texts, the issuance contexts of narrative texts, and analytical comparison of data. The results indicated that using these terms in Arabic literature is different from common languages such as Syriac, Aramaic, and Hebrew, the monopoly of this interpretation in curse and guilt is not prevalent, these metaphorical interpretations have various uses, different expressions of wonder, warning, praise, benevolence and reprimand instead of guilt and curse in the narrative conceptology are applicable.ترکیب واژۀ «هبل» با دیگر واژگان به ویژه «ام»، منجر به ساخت تعابیر کنایی نسبتاً درخور توجهی در زبان عربی و نیز ادبیات روایی شده است. دستیابی به معنای دقیق این کنایات روایی برای مخاطب، پیچیده و گاه معنای ظاهری عبارات، نامتعارف جلوه کرده است. از اینرو صحیحگزینیِ معادل معنایی این تعابیر، ضروری مینماید. نوشتار حاضر با مقایسۀ تحلیلی دادهها، به کاوش در متون کهن عرب و آراء اندیشمندان پرداخته و با بررسی فضای گفتمانی متون متقدم و بسترهای صدوری متون روایی، سعی دارد معادل امروزیِ عبارت «هَبِلَتکَ أمُّک» و «تعابیر مشابه» را بیابد. تفاوت کاربرد این تعابیر در ادبیات عرب در مقایسه با زبانهای همریشه مانند سریانی، آرامی و عبری؛ نفی پندار رایج بر انحصار این تعبیر در نفرین و ذم؛ اثبات چندکاربردی بودن این تعابیر کنایی؛ جایگزینی تعابیر دال بر تعجب، هشدار، مدح و خیرخواهی، توبیخ؛ بهجای ذم و نفرین در مفهومشناسی روایی، از مهمترین ثمرات این پژوهش است.https://jqst.ut.ac.ir/article_85161_5135632b61133f347557170c63bfb847.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823Semantic Recognition of the Words “Ghayz”, “Ghadab” and “Sakhat” in the Qur’an; An Interpretive Approach«بازشناسی معنایی واژگان «غیظ»، «غضب» و «سَخَط» در قرآن کریم با رویکرد تفسیری»2392198518510.22059/jqst.2021.322181.669740FAزهرهنریمانیاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0001-9757-7225مسعوداقبالیاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریممجیدچهریاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛0009-0005-7426-4337Journal Article20210428Every Qur’anic word is placed in a position which presents a concept that other synonymous words cannot convey. Based on the lexical analysis method and the interpretive approach, a semantic study of the words “<em>ghayz</em>”, “<em>ghadab</em>” and “<em>sakhat</em>” in the Qur’an indicates that they have been expressed to explain a specific concept. As such, any change in their arrangement will distort the meaning. The conceptual study of these words shows that “<em>ghayz</em>”, regarding to explain human emotions, is specific to infidels and hypocrites, and the essence of God and the prophets are free from it. This research proves that the word “<em>ghadab</em>” belongs only to God, which sometimes is a manifestation of the feelings of the prophets and believers. However, “<em>sakhat</em>” means the God’s highest displeasure with His servants. The manifestation of the Divine <em>sakhat</em> only is expressed in dealing with the hypocrites, that in return, the hypocrites feel “<em>sakhat</em>” against God and His Messenger.جایگاه هر واژه در قرآن، صرفاً در خدمت ارائۀ مفهومی است که کلمات هممعنا نمیتوانند آن معنا را القا کنند. بررسی معنایی واژگان «غیظ»، «غضب» و «سخَط» در قرآن، با بهرهگیری از روش تحلیل واژگانی و با رویکرد تفسیری، بیانگر آن است که واژگان مذکور با توجه به مقتضای حال، جهت تبیین مفهومی خاص بیان شده است و هرگونه تغییری در چینش آنها، موجب خلل در معنا خواهد بود. بررسی مفهومی این واژگان نشان میدهد: «غیظ» با رویکرد تبیین عواطف انسانی، مختص کفار و منافقان بوده و ذات خداوندی و انبیاء از آن مبرا هستند. پژوهش حاضر بیانگر آن است که واژه «غضب»<strong>،</strong> مختص خداوند و گاه جلوهای از احساسات انبیاء و مؤمنان است، در حالی که «سخَط» در ادبیات قرآن، اوج ناخشنودی خداوند از بندگان است که جلوۀ این «سخط» خداوندی، صرفاً در برخورد با منافقان بیان شده است و متقابلاً نیز، منافقان از خدا و رسولش دچار «سخَط» میشوند.https://jqst.ut.ac.ir/article_85185_7660de64fc2f5ab1c1c24a3b8c388510.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های قرآن و حدیث2008_943054120210823The Impact of Kufi Hadith School on Narrative Heritage of Qom Ash'arites until the Fourth Century AHتأثیر مکتب حدیثی کوفه در میراث روایی اشعریان قم تا قرن چهارم هجری2592418518710.22059/jqst.2021.323666.669754FAفرهادنعمتیدانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی، دانشکدۀ الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-7901-0388عباساحمدونددانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهرانمحمدحاجی تقیاستادیار گروه تاریخ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20210603As the first and most valid Imami School of hadith, the Hadith School of Kufa played a fundamental role in evolving the next Imami Schools of hadith. By the late of the first century AH, the migration of a Kufi Shiite tribe, the Ash'arites, to Qom led to the emergence of a hadith school in this city. The immigrant Ash'arite connection to the Hadith School of Kufa in the third and fourth centuries formed the foundation of a dynamic and influential school of hadith in Qom. This connection, in the form of scientific travels and the exchange of hadith and Imami hadith works, was generally transferred from Kufi narrators to Ash'arites. Due to this close connection to the school of Kufa, the School of Qom in the third and fourth centuries was known as the main Imami scientific circle, so that it played an important role in hadiths of the main Imami collections. This role often appeared in the form of writing hadith works in this period, which became the basis for writing Imami hadith collections, especially <em>Kāfī </em>and <em>Man lā Yahzuruh al-Faqīh,</em> in the later generations of this school.
مکتب حدیثی کوفه بهمثابه نخستین و معتبرترین مکتب حدیثی امامیه، در تکوین مکاتب حدیثی بعدی امامیه نقش بنیادین داشته است. در اواخر قرن اول هجری، کوچ یکی از طوایف شیعی کوفه به نام اشعریان به قم موجبات پیدایش مکتبی حدیثی در این شهر را فراهم کرد. پیوستگیهای اشعریان مهاجر، به مکتب حدیثی کوفه در قرون سوم و چهارم شالودۀ مکتبی حدیثی پویا و تأثیرگذار را در قم شکل داد. این پیوستگی در قالب رحلههای علمی و تبادل حدیث و آثار حدیثی امامیه، عموماً از محدثان کوفی به محدثان اشعری انتقال یافت. مکتب قم در قرون سوم و چهارم به واسطۀ این ارتباط وثیق با مکتب کوفه بهمثابه عمدهترین حوزۀ علمی امامیه شناخته میشد؛ بهگونهای که توانست با اعتبار خود، سهم مهمی در احادیث مجامیع اصلی امامیه داشته باشد. این سهم غالباً به شکل نگارش آثار حدیثی در این دوره پدیدار شد که مبنای نگارش مجامیع حدیثی امامیه بهویژه کافی و من لایحضره الفقیه در نسلهای متأخر این مکتب شد.
<strong> </strong>https://jqst.ut.ac.ir/article_85187_1dea0bc68eae2ad1e5e058b779d95dbb.pdf