per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
1
10
10.22059/jqst.2016.64165
64165
Research Paper
صفحات اغازین مجله
the first page
صفحات اغازین مجله پژوهش های قران و حدیث
abstracts
https://jqst.ut.ac.ir/article_64165_4759dd2202ccb5703df2c4501efc7c72.pdf
کلید واژه ندارد
کلید واژه ندارد
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
1
21
10.22059/jqst.2016.58714
58714
Research Paper
درونی سازی اصول مدیریتی با توجه به نامههای امام علی(ع)
The internalization of management principles due to the letters of Imam Ali (as)
محمد ابراهیم نژاد
m.en1248@gmail.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
هر اجتماعی برای نیل به اهداف طراحی شده، و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است. اندیشه اداره کردن مربوط به روزگار معاصر نیست. بلکه از دیرباز، بشر متوجه بود که برای رسیدن به آرمانهای خود، ناگزیر باید با بهرهگیری از تمامی امکانات و رهبری این امکانات به سوی رسیدن به آن اهداف معین اقدام نماید. شیوه رهبری و مدیریت هر جامعهای بستگی به ساخت فرهنگی آن جامعه دارد. از اینرو چگونگی مدیریت و همچنین نهادینه کردن اصول مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از منظر اسلام بنابه تبیین علی(ع) حکومت بار سنگینی است که خداوند برعهده زمامداران قرار داده، چهار چوب مشخص و اصول منضبطی بر آن تعریف نموده است.
در خصوص حکومت عدالت محور و مردم گاری علی(ع) کتابها و مقالات بسیاری به رشته تحریر در آمده است. آنچه در این نوشتار در پی آنیم، چگونگی فرهنگ سازی اصول مدیریتی مبتنی بر مکتب الهی از سوی آن حضرت میباشد. آن پیشوای بیهمتا در اندک زمان خلافت خود، سعی وافر داشت تا حاکمان منتصب به خلافت اسلامی، عدالت محوری، امانتانگاری قدرت و حفظ کرامت انسانی را در شیوه مدیریتی خود، به عنوان یک هدف مقدس و الهی بنگرند و در طول حاکمیت خود، از اصول اخلاقی، خدا محوری و تقوا پیشگی تبعیت نمایند و عشق به انسانها را سرلوحه خویش قرار دهند. زیرا تنها راه رستگاری بشریت و تکامل جامعه، از بعد حاکمیتی، همان است که علی(ع) ترسیم نموده است.
Each society requires a kind of management according to its structure and attainment of the goals it has been planned for. The idea of management is not new. Long time ago, human had noticed the necessity of using all the facilities and leading them towards scheduled ideals. The kind of managing and leading the society depends on the cultural structure of it. So the way of management and internalizing it get the high importance. From the Islamic point of view, as Imam Ali (a.s.) explained it, the government is the responsibility loaded by God on the governors and has a defined framework and discipline. Many books and articles have been written on the justice-center and people-oriented government of Imam Ali (a.s.).This paper discusses the way of internalizing of those principles of management presented by Him on the base of Islamic divine school. Imam Ali (a.s.) tried abundantly, in his short period of Caliphate, for the governors who were appointed as Islamic caliphates to base their government on justice, human dignity, and viewing the government as a trustee of God. He invited them to adhere, during their caliphate, to the ethic fundamentals, God-centeredness, God- fearing and love of human. This is the only way of salivation of the human being and the development of society on behalf of governors as Imam Ali (a.s.) describes it.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58714_667495e55cd21a21c2f75ebad4cd9f26.pdf
نهجالبلاغه
اصول مدیریتی
فرهنگسازی
حاکمیت
عدالت محوری
مردمداری
Nahj al-Balagha
management principles
internalizing
government
justice-center
people-oriented
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
23
40
10.22059/jqst.2016.58715
58715
Research Paper
مراقبه درنهج البلاغه
Meditation in Nahj al-Balagha
رضا رنجبر
r_ranjbar4@yahoo.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
مراقبه از ریشهی رقب در لغت به معنای گردن است. با توجه به این که انسان در نظارت عمیق و همه جانبه گردن خود را به حالت کشیده نگه میدارد فلذا برای نظارت خدا بر انسان و نظارت انسان بر اعمال و حالات خویش و همنوع خویش مراقبت گفته میشود. مراقبت خدا بر انسان و انسان بر خود یک وجه اشتراکی در خصوص تکامل روحی و اخلاقی انسان دارد. ولی فرق نظارت خدا بر انسان با نظارت انسان بر خویش از این جهت است که مراقبت و نظارت خداوند همه جانبه بوده و هیچ نقص، کاستی و اشتباه ندارد. نتیجه این نظارت به خود خداوند برنمیگردد. مراقبت انسان بر حالات و رفتار خویش به وسعت مراقبت خداوند نمیرسد و احتمال دارد که همراه با غفلت نیز باشد. در این تحقیق ابعاد موضوعات فوق و همچنین اقسام مراقبت از دیدگاه امام علی(ع) بررسی شده است.
“Muraqaba” (meditation) literally is derived from the root of “رقب” meaning neck in Arabic. Given that Man in his deep and comprehensive monitoring keeps his neck in pulled mode, so God’s monitoring and supervision over man and man’s monitoring over his moods and his fellows is called meditation. God's monitoring for man and man’s for himself, have common aspects on his spiritual and moral evolution. But the difference between God's supervision and human monitoring and surveillance over himself is in this sense that God’s is all-encompassing, with no deficiencies and no mistake. Its results of this monitoring will not return to the God, while human monitoring of his states and his behavior is not to the extent of God’s care and may also be along with neglect. This paper studies dimensions of the above issues from viewpoints of Imam Ali (as).
https://jqst.ut.ac.ir/article_58715_4329908e7515ea499f2efb1bbedf7990.pdf
امام علی (ع)
مراقبه
نهج البلاغه
نظارت خدا
نظارت انسان
Imam Ali (AS)
meditation
Nahj al-Balagha
God surveillance
man’s monitoring
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
41
55
10.22059/jqst.2016.58716
58716
Research Paper
در ترجمه دو نامه امام علی (ع) در نهجالبلاغه
On the Translation of Two Letters of Imam ‘Alī in Nahj al-Balāgha
Sano Tosei
sano@world.ryukoku.ac.jp
1
Ryukoku University
فرصتی برای ترجمه دو نامه بسیار معروف امام علی (ع) در نهجالبلاغه، یکی از متون مقدس شیعه پس از قرآن، از عربی به ژاپنی برای من دست داد. یکی نامه امام به امام حسن، پسر ارشد او و دومین امام است، و دیگری نامه او به مالک اشتر به عنوان فرماندار مصر است. در این مقاله، ابتدا جزئیات ترجمه و انتشار آنها در دو جزوه در ایران و ژاپن توضیح و نشان داده شده که توصیه موسسه نهجالبلاغه در قم و کمک محققان ژاپنی در این راستا سودمند بوده است. سپس، مطالب اخلاقی آنها، به ویژه با استفاده از کتاب حکمت معیشت، تجزیه و تحلیل شده است. در نامه اول، امامعلی(ع) بر ضعف انسان در تمایل به بدی اشاره شده است، و امام به انسانها سفارش می نماید که با ابتکار خود و با کسب حکمت از طریق آموزههای او به انجام اعمال خوب بپردارند و در برابر خدا فروتن باشند. در این زمینه، در نامه دوم، بر امام حکمرانان توصیه می کند که مردم را امر به معروف و نهی از منکر نموده و ارزشهای بنیادی اخلاقی اسلام را ترویج نموده و برای محافظت از رفاه مردم عادی و جلوگیری از ظلم و ستم در جامعه اقدام نماید.
I had an opportunity to translate the two most famous letters of Imam ‘Alī (a.s.) in Nahj al-Balāghah (Peak of Eloquence), the famous collection of the preaching and letters of Imam ‘Alī and one of the most sacred books of Shia Islam after the Qur‘an, from Arabic into Japanese. One of them is his letter to Imam Ḥasan, his eldest son and the second Imam, and the other is an appointment letter to Mālik Ashtar as the governor of Egypt. In this article, I explained first the details to translate and publish them in two booklets in Iran and Japan, indicating the recommendation of Institute of Nahj al-Balāghah in Qom and assistance of Japanese scholars. Second, I made an analysis on the contents’ ethical qualities, referring especially to the book of ‘Abdol-Karīm Soroush, Hekmat va Ma‘īshat. In the first letter, ‘Alī stresses the feebleness of human beings inclined to vice, and instructs to do good with their own initiative, by acquiring wisdom through his teachings and becoming humble in the face of Allah. In this context, in the second letter ‘Alī instructs governors to enjoin good and forbid evil, the fundamental ethical value of Islam, to protect the welfare of the common people and avoid tyranny in administration.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58716_708f1661b01212cbae6bbbdec1ad1feb.pdf
امام علی (ع)
نهج البلاغه
ارزش اخلاقی
تواضع
امر به معروف و نهی از منکر
Imam ‘Alī
Nahj al-Balāghah
ethical value
humbleness
enjoining good
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
57
90
10.22059/jqst.2016.58717
58717
Research Paper
عدالت اجتماعی در نهج البلاغه
Social Justice in Nahj al-Balagha
قربان علمی
gelmi@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران
مقاله حاضر به بررسی عدالت اجتماعی در گفتهها و اعمال علی بن ابی طالب (ع) میپردازد. عدالت و حقیقت مادر همه ارزشهای اجتماعی تلقی میشود. پس از حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) بهترین نمونه اخلاق، از جمله عدالت بود. او برای عدالت زندگی کرد و بر این باور بود که هر کس باید از حق امنیت در زندگی برخوردار باشد. به نظر وی، عدالت قرار دادن هر چیزی در محل مناسب خود است. بنا به نظر امام علی (ع) ارتباطی عمیق بین عدالت و حقیقت وجود دارد. نقطه مقابل عدالت ظلم و ستم بوده و ستمگر دشمن خدا است. عدالت یکی از چهار ستون "ایمان" است. عدالت اجتماعی یکی از مهمترین جنبههای عدالت است. عدالت اجتماعی به معنای دادن حق شایسته هر فرد در توزیع منافع در جامعه و برآوردن نیازهای اساسی افراد است. عدالت اجتماعی شامل چند عنصر است که مهمترین آنها عبارتند از: (1) کرامت انسان و اهمیت جامعه، (2) برابری و توزیع عادلانه ثروت، (3) مقابله با ظلم و حفاظت از ضعیف در برابر قوی، (4) تامین امنیت اجتماعی و (5) رعایت حقوق اجتماعی انسان. همه این عناصر در گفتار و کردار امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر او اعتدال و عدالت اصل راهنمای زندگی انسان است.
The present paper deals with justice in general, but with Social justice according to the words and deeds of ‘Ali ibn Abi Talib. The search for justice and truth is considered as the mother of all social values. After the Prophet Mohamed, Imam Ali was the best example to great morals and ethics, including justice. He lived for justice and was very firm in his belief that everyone should have a right to live in security. According to him, Justice is the proper placement of things in their places. Imam ‘Ali’s writings explicitly make the connection between Justice and Truth in the sense of the proper ordering of things. Opposite of justice is oppression and oppressor one is the enemy of Allah. Justice is one of the four pillars of “faith”. Social justice is one of the most important aspects of justice. “Social justice means giving each individual what he/she deserves in the distribution of financial benefits in the society, and providing equally for basic needs. Social justice includes several elements that the most important of them are as follows: (1) The dignity of the human being and the importance of the community, (2) equality and equitable distribution of wealth, (3) standing against oppression and protection of the weak against the strong, (4) provision of social security and (5) observation of man's social rights. All these elements have been dealt with in the words and deeds of Imam Ali and adopting moderation and justice is the guiding principle of his life.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58717_54764f802c34fafe49c409b87a367121.pdf
امام علی (ع)
عدالت
عدالت اجتماعی
نهجالبلاغه
اسلام
Imam Ali
Justice
Social Justice
Nahj al-Balagha
Islam
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
91
116
10.22059/jqst.2016.58718
58718
Research Paper
مفهوم انسان در نهجالبلاغه
The concept of man in Nahj al Balagha
معصومه فتحی
masoomeh.fathi2016@gmail.com
1
اسماعیل سلیمانی
2
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
مدرس گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران
متون مقدس ادیان مختلف تا حدودی تصویری گوناگون از ماهیت واقعی انسان ارائه میدهند. با توجه به گستردگی موضوع، این مقاله به بررسی مفهوم و ماهیت انسان از دیدگاه امام علی (ع) پرداخته است. در انجام این کار، مهمترین منبع، یعنی نهجالبلاغه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسی بیانگر آن است که به نظر امام، انسان برترین مخلوق و محور و خلاصه آفرینش الهی است. او غایت و میوه خلقت است. در میان تمام مخلوقات در آسمان و زمین، تنها او دارای بسیاری از ویژگیهای ممتاز است. انسان دو بعد دارد. همراه با بعد مادی دارای بعد الهی است. برتری انسان نسبت به سایر موجودات به همین بعد الهی برمیگردد. طبیعت و فطرت خدایی انسان مانند بذرهای بالقوهایی است که آغاز خلقت در او به ودیعت گذاشته شده است که باید شکوفا گردد. انسان باید در قبال همه فعالیتهای خود احساس مسئولیت نماید. هر انسانی پاک از گناه بدنیا میآید و از حق آزادی برخوردار است مشروط بر اینکه آزادی او حق دیگران را نقض نکند. همه افراد بشر برادران نوعی یک دیگر هستند. برتری یک فرد بر دیگری تنها بر اساس تقوا و وظیفه شناسی است.
The concept of man in the different religious scriptures gives somewhat a diverse understanding towards what is the true nature of man. Due to the vastness of the topic, this paper would like to limit the paper in discussing what human nature is all about from Imam Ali’s perspective. In doing so, it will refer to the most important source, namely the Nahj al-Balagha. According to the teachings of Nahj al Balagha man is the highest creature and the center of the visible universe. Man is the epitome of creation. He comes at the end of creation. Among all creations in the heaven and earth, only man has been bestowed with many distinctive qualities. Human being has two dimensions. Along with the material he has a divine dimension as well. Excellence of human being to other creatures returns to the same dimension. Man’s God-given nature and colour are like seeds and potentials which are hidden in him at the beginning of creation and will flourish when man follows the right path. The great position of human being is to take the responsibility in all major and minor works, overt and covert activities. Every human being is born free from subjugation, sin, inherited inferiority, and ancestral hindrance. His right of freedom is sacred as long as he does not deliberately violate the law of God or desecrate the right of others. All human beings are brothers to one another. The superiority of one individual over another is only on the basis of his piety and dutifulness to Him.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58718_743908550c544cfbde907d6306a5fc5c.pdf
قرآنکریم
امام علی (ع)
نهج البلاغه
مفهوم انسان
وضعیت انسان
Holy Quran
Imam ‘Alí
Nahj al Balagha
concept of man
Status of Man
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
117
140
10.22059/jqst.2016.58719
58719
Research Paper
مدارای مذهبی و برادری جهانی
Religious Tolerance & Universal Brotherhood
سید مصطفی محقق داماد
mdamad@ias.ac.ir
1
منصور پهلوان
pahlevan@ut.ac.ir
2
. استاد دانشگاه شهید بهشتی
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
هدف این مقاله بررسی مفهوم و اهمیت مدارای مذهبی و اخوت و برادری جهانی در آموزههای امام علی(ع)، به خصوص در نهجالبلاغه است. اسلام آزادی اندیشه، آزادی بیان عقاید و اعمال قضاوت مستقل در مسائل دینی را تایید میکند. آن همچنین مدارای مذهبی در میان پیروان ادیان، جوامع مذهبی، اقوام و ملل را تصدیق نموده و به درک متقابل و همکاری میان تمامی مردم استدلال مینماید. حضرت علی (ع)، در راستای آموزههای اسلامی، مردم را برادر در دین یا خلقت میداند. بنابراین، او به حفظ امنیت همه مردم، به خصوص غیرمسلمانان معتقد است. او اصل برابری برای تمام مردم به عنوان حق مادرزادی تاکید ورزیده و نابرابری و تبعیض مبتنی بر قبیله، ملیت و خانواده را ناشایست میداند. او به برادری همه انسانها به عنوان آفریدگان خدا توصیه مینماید. این جهان شمولی بر روی سه پایه استوار است، یعنی جهانشمولی پیام حضرت محمد (ص)، یگانگی خداوند و در نتیجه وحدت ادیان و وحدت بشر. خدا پیامبر را فرستاده تا دستورات او را آشکار کرده و به ذکر خدا فرا خواند. امام علی معتقد است که فرمانروا باید با رحمت و مدارا با همه افراد تحت حکومت خود رفتار نماید.
The purpose of the present paper is to survey and analyse the concept and significance of religious tolerance and universal brotherhood in Imam Ali’s teachings, especially his Nahj al Balagha. Islam admits the freedom of thought, free expression of opinions, and exercise of independent judgment in religious matters. It also acknowledges tolerance among religions, religious communities, nations and tribes and commands mutual understanding and cooperation among all people as we shall demonstrate with clear proofs. Hazrat Ali, in line with the Islamic teachings, regards the people either brothers in religion or one like you in creation. Therefore, he believes to regarding safety of all people, especially non-Muslims. The principle of equality was established for the entire mankind as its birth right, forbidding inequality or discrimination on the ground of tribe, nationality and family, as mankind belongs to one universal brotherhood. This universality is based on three pillars which are first the universality of the Muhammad and Message and second the Unicity of God and therefore the unity of religions and third the unity of mankind. He sent the holy Prophet to manifest His commands and speak about His remembrance. Consequently, he fulfilled it with trustworthiness, and he passed away while on the right path. Imam Ali believes that the governor must rule with mercy and tolerance towards all his subjects.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58719_a2c5c146e300fa333834c486b191497d.pdf
امام علی
مدارای مذهبی
برادری جهانی
نهجالبلاغه
اسلام
Imam Ali
Religious Tolerance
Universal Brotherhood
Nahj al-Balagha
Islam
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
141
161
10.22059/jqst.2016.58721
58721
Research Paper
دنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام
This-Worldly Affairs and Preparation for Death from Imam Ali’s Viewpoint
علیرضا هدائی
hodaee@ut.ac.ir
1
مصطفی هدائی
mhodaee@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران.
کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران.
در خصوص هدف آفرینش انسان حداقل دو دیدگاه میتواند وجود داشته باشد. یکی اینکه انسان هدفی جز شرکت در مسابقۀ گردآوری مال، دستیابی به مقامات بالای اجتماعی، و به دست گرفتن قدرت ندارد و در این راه میتواند تمامی ارزشها و اصول انسانی را نادیده بگیرد؛ گویی جاودانه خواهد زیست و مرگ هیچگاه بر او چیره نخواهد شد. دیدگاه دیگر، دیدگاه الهی ـ دینی است که نقطۀ مقابل دیدگاه اول به شمار میرود. مقالۀ حاضر میکوشد با تمرکز بر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام دیدگاه دوم و مشخصههای آن را با سبکی ادبی تبیین کند.
Concerning purpose of man’s creation there, at least, can be two viewpoints. First, man has no purpose but to participate in the competition of gathering wealth, reaching high ranks in the society, and taking power ignoring all human virtues and principles, as if he would live for good and death would never capture him. This is the practical conduct of human beings in general. The second is that of divine religions which stands in opposition to the first. The present essay is an attempt to describe the second viewpoint in a literally fashion, focusing on the words of the Commander of the Faithful, Imam Ali.
https://jqst.ut.ac.ir/article_58721_ac36109499b4586c557c7d8350ed64b2.pdf
دنیا
حب دنیا
مرگ
تفکر در مرگ
آمادگی برای مرگ
The world
Love of this-worldly affairs
death
preparation for death
per
دانشگاه تهران
پژوهش های قرآن و حدیث
2008_9430
2588-4956
2016-03-20
49
1
1
10
10.22059/jqst.2016.64167
64167
Research Paper
چکیده ها
the first page
چکیده های لاتین مجله پژوهش های قران و حدیث
abstracts
https://jqst.ut.ac.ir/article_64167_55a0f3e6de8a80c2604f25691af4092e.pdf
کلید واژه ندارد