@article { author = {khoshmanesh, Abolfazl}, title = {From the ignorance of Mecca to the civilization of Medina with reference to Fath and Hojorat verses}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {48}, number = {2}, pages = {195-221}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2016.58654}, abstract = {Based on the interests of the future thought and human spirituality, God made Abraham's mission to raise the walls of the Kaaba and the opening of the first public house and the largest global pulpit at the point where the city was founded which later became the mother of cities. The aforementioned House was built in a dry and hot land that the mood of its people was also hard and tough. The last prophet lived in this city for thirteen years, however the harassment of the adversaries and opponents and finally, his dismissal by them forced the Prophet to leave that city and come to Medina. In this latter city he could spread his invitation, create brotherhood alliances among the emigrants and the Helpers and Arab and non-Arab and make contact and communicate with the tribes of the Arabian Peninsula and the leaders of the major countries of the world. The total amount of what exist in the Qur'an and tradition about the Muhammad utopia is the comprehensive picture and prism of civilization based on morality, justice, and spirituality. Among the Quranic verses, the two verses that seem to link together, and depict the rational communication of ignorance of Mecca and Medina civilization together are the Fath and Hojorat verses. Finally the article explains these two verses.}, keywords = {Fath and Hojorat verses,Ignorance Mecca,Islamic civilization,Medina civilization,Thaqalayn civilization}, title_fa = {از جاهلیت مکه تا مدنیت مدینه‌}, abstract_fa = {خداوند متعال ابراهیم خلیل(ع) را مأموریت برافراشتن دیوارهای کعبه و گشودن اولین خانۀ همگانی و بزرگ‌ترین منبر جهانی در نقطه‏ای دور از هیاهوهای تمدنی مناطق بین‏النهرین و شام و مصر داد. آن «بیت خدا» و «خانۀ همگانی»، ذخیره‏ای برای آیندۀ دیانت و فرهنگ و معنویت بشر بود و بعدها هستۀ شهری شد که خود، «مادرِ شهرها» نام گرفت. پیامبر(ص) سیزده سال در این شهر که زمینی سخته و سوزان و مردمانی سرسخت و خشن داشت، دعوت و استقامت کرد اما آزارهای دشمنان و مخالفان، او را وادار به ترک مکه و درآمدن به مدینه کرد. او در مدینه توانست دعوت خویش را بگسترَد، میان مهاجر و انصار، پیمان برادری پدید آورَد و با قبایل جزیرة‏العرب و سران کشورهای مهم جهان ایجاد ارتباط و مکاتبه کند و در نهایت، تصویری جامع و منشوری از مدنیت مبتنی بر اخلاق و عدالت و معنویت به دست دهد. اجزای سیمای مدینه را در سوره‌های مختلف قرآن، به‌خصوص سوره‌های مکی می‌توان یافت و از بین سوره‏ها، سورۀ حجرات تصویر رسایی از طرح مدینۀ نبوی به ما ارائه می‏دهد. حال اگر این سوره را کنار سورۀ فتح قرار دهیم، به مقایسه‏ای دست خواهیم یافت که مبیّن انتقال از جاهلیت مکه به فضای مدنیّتِ مدینه و نشانگر عمق کوشش آخرین فرستادۀ الهی برای عائلۀ انسانی است.}, keywords_fa = {جاهلیت مکه,سوره‌های فتح و حجرات,مدنیت اسلامی,مدنیت ثقلین,مدنیت مدینه}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_58654.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_58654_71c8c170c527bf39d7daf583f3467a12.pdf} }