@article { author = {Iravani Najafi, Morteza and Shahpasand, Elaheh}, title = {The Relation between the Intellect and Miraculousness (A Research on the Suitability of Miracles)}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {45}, number = {اول}, pages = {11-37}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2012.29304}, abstract = {Conformity of miracle of every prophet with the prevailing art and occupation of every time is a well-known matter among scholars. Such a theme is narrated for the first time through a chain of transmitters from the 10th Shi‘a Imam (al-Hadi), though it is attributed to the 8th Imam (al-Rida). As the chain of transmission of the hadith is poor, investigation of its theme is necessary. In this hadith, the transmitter asks first the reason of difference of prophets’ miracles first and Imam treats conformity of miracles with the prevailing art of prophet’s time as necessary considering eloquence of people of the time as an accomplishing factor in this regard. Then, the transmitter asks about the authoritative agent of his own time and Imam introduces the intellect. In order to present a way for understanding why authority of the intellect is presented as opposing the miraculousness of the Quran which may allude to non-authority of the Quran because of lack of eloquence in people of later times, the present essay investigates the role of intellect in the authority of miracles, whether sensory or intellectual, and comes to the conclusion that the intellect has simultaneously been present even in sensory miracles playing a significant role in accomplishment of the latter’s authority. On the other hand, authority of the Quran in all times is concluded by mentioning various dimensions of Quranic miraculousness and eternity of its miraculousness. Therefore, it is concluded that the final part of hadith does not intend to negate authority of the Quran; rather, it introduces the intellect as an authoritative proof which can distinguish between truthful and liar people.}, keywords = {authority of the intellect,authority of the Quran.,miraculousness of the Quran,suitability of miracles}, title_fa = {ارتباط عقل و اعجاز (پژوهشی در حدیث تناسب معجزات)}, abstract_fa = {تناسب معجزه‌ی هر پیامبر با حرفه و هنر رایج در عصرش، مبحثی شناخته شده میان دانشمندان است. این مضمون به طور مسند، اولین بار از امام هادی(ع) نقل شده است. اما به دلایلی که در متن خواهد آمد، به امام رضا(ع) نسبت داده شده است. سند این خبر ضعیف است؛ در نتیجه، بررسی مضمون آن ضروری است. در این خبر، راوی ابتدا از دلیل تفاوت‌ معجزات پیامبران می‌پرسد و امام(ع) تناسب معجزه‌ی هر پیامبر با فن رایج در عصر وی را برای اتمام حجت بر مردمان ضروری می‌شمارد و فصاحت مردم عصر نزول را تمام کننده‌ی حجت بر آنان می‌داند. در انتهای حدیث، راوی از حجت زمان خویش می‌پرسد و امام(ع) عقل را معرفی می‌نماید. اما مقاله حاضر برای ارائه‌ی راهکاری برای فهم دلیل رویارویی حجیت عقل و اعجاز قرآن که موهم عدم حجیت قرآن به دلیل عدم فصاحت مردمان زمان‌های بعد از نزول است، به بررسی نقش عقل در حجیت معجزات ـ اعم از حسی و عقلی ـ پرداخته و به این نتیجه می‌رسد که عقل ـ حتی در معجزات حسی ـ همزمان با ارائه‌ی معجزه مطرح بوده و در اتمام حجیت آن، نقش بسزایی ایفا می‌نماید. از سویی دیگر، با اشاره به ابعاد گوناگون اعجاز قرآن و جاودانگی اعجاز آن، حجیت آن در تمام اعصار را نتیجه‌گیری می‌شود. لذا، انتهای این حدیث در مقام سلب حجیت از قرآن نیست، بلکه عقل را به عنوان حجتی معرفی می‌نماید که می‌تواند با فهم کتاب خدا، مدعیان راستین را از دروغگویان بازشناسد.}, keywords_fa = {اعجاز قرآن,تناسب معجزات,حجیت عقل,حجیت قرآن}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_29304.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_29304_d144fa893dad84c9906cd053983fda4c.pdf} }