@article { author = {Bagheri, Hamid}, title = {Authentic Source and its Evidences to Early Imāmī Ĥadīth Scholars: The Position of “Written Sources” in Ĥadīth Studies of Early Scholars}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {1-25}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51931}, abstract = {Writing of Shī‘ā traditions in the same Imams’ (P.b.u.h) era is one of the prominent characteristics of these traditions. In this era, a lot of works were produced titled “Book” (Kitāb), “Original” (Aŝl), “Component” (Joz’) and “Version” (Noskhah), and etc. that played a significant role in the early Imāmī Ĥadīth scholars’ tradition studies. Relying on the systematic method called "evidential system", the scholars used several evidences in the evaluation of traditions, of which some significant proportion can be titled “source cognition”. Sometimes, depending on different reasons, they considered some writings reliable thereupon the Ĥadīths included in these writings were regarded “reliable” too. Regardless of the specifications of their authors, the features of these sources, themselves, have played an important role in their validation. In addition to indicating the earlier scholars’ attention to the evidences of source reliability, this paper, through analytical study and historical analysis of earlier reports remained, attempts to provide an appropriate answer to this question with an emphasis on “source features”. It also attempts to address the major indications of authentic writings and to illustrate the evidences of each one with a few examples. Some of the features of Ĥadīth books that affected their validation were to submitting the book to the Imam and its verification by him, acceptability of the book by Ĥadīth scholars and schools, reputation of the book and its agreement with standard books.}, keywords = {Early Imāmī Ĥadīth scholars,Ĥadīth criticism,Ĥadīth literature,Source credibility,Source criticism}, title_fa = {«منبع معتبر» و نشانه‌های آن نزد محدّثان مُتقدّم امامی: نگاهی به جایگاه «منبع مکتوب» در حدیث‌ پژوهی قُدما}, abstract_fa = {از جمله ویژگی‌های بارز حدیث شیعه، نگارش آن در همان عصر صدور و حضور ائمه(ع) است. در این بازۀ زمانی آثار فراوان حدیثی با عنوان‌هایی چون «کتاب»، «اصل»، «جزء» و «نسخه» فراهم گردید که جایگاهی خاصّ در نظام حدیث‌پژوهی متقدّمان امامی داشتند. ایشان در جریان احراز صدور احادیث، با تکیه بر نظام «قراین» از نشانه‌های متعدّدی استفاده کرده‌اند که بخش قابل توجّهی از آن‌ها را می‌توان تحت عنوان «منبع‌شناسی» مشاهده کرد. آنان گاه به دلایل و شواهد مختلف، نوشته‌ای حدیثی را قابل اعتماد می‌پنداشته و در نتیجه احادیث آن را نیز معتبر قلمداد می‌کردند. ظاهراً ویژگی‌های خود این منابع ـ فارغ از مؤلّفان آن‌ها ـ در اعتبار آن‌ها نقشی حائز اهمیت داشته است. این نوشتار می‌کوشد تا ضمن اشاره به توجه قدما به نشانه‌های اعتبار منبع، با مطالعۀ تحلیلی و نقد تاریخی گزارش‌های باقی مانده از متقدّمان امامی و با تأکید بر خصوصیات خود منابع حدیثی، به مهم‌ترین نشانه‌های اعتبار منبع مکتوب نزد ایشان پرداخته و شواهد هر یک را با نمونه‌های متعدّدی تبیین نماید. عرضۀ کتاب بر امام و تأیید آن، مقبولیّت کتاب نزد محدّثان و مدارس حدیثی، شهرت کتاب و موافقت با کتب معیار، از جمله ویژگی‌هایی است که سبب اعتبار منابع حدیثی، نزد محدّثان متقدّم امامی بوده است.}, keywords_fa = {اعتبار منبع,تحلیل فهرستی,محدّثان متقدّم امامی,منابع حدیثی,نقد حدیث}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51931.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51931_3f7605967c9c53beb9dc82a895af4656.pdf} } @article { author = {Hosseini, Sayyed Ali Reza and Hammadi, Abd al-Reza}, title = {The Status of Content Criticism in Authentication of the Shi’a Hadith}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {27-51}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51932}, abstract = {The examination of the method of authenticating the Hadith dates back to the history of Hadith itself. Authenticating the Hadith was common among Shiites in different periods of time. Content criticism of the texts, attributed to Shiite Imams, was the criterion for authenticating the Hadith in the time of Imams and previous Shiite scholars. In this research, the factors of authentication approach, based on content criticism of teachings, attributed to Imams and their consequences, are examined and it will be emphasized that it was the criterion of antecedent Islamic scholars for verification or rejection of traditions attributed to the Imams. The approach of Shiite scholars to comprehend the traditions and to retain them, the status of assurance in authentication of Hadith and examination of the effective factors in presentation of traditions has an important role in this status. The difference of beliefs and Al-As-haab’s (companions’) talent capacity, the emergence of Ghuluw (extremism) and the environment of Taqiyya (religious reservation) in Shiite society can be considered as the most important factors of this approach. Revision of this method is important, because of the fact that it was the criterion of Shiite traditionalists to transmit traditions and to use them in their books, and also to criticize other narrators of Hadith.}, keywords = {Hadith,Authentication of Hadith,Content Criticism}, title_fa = {جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه}, abstract_fa = {بررسی روش اطمینان به صدور حدیث، تاریخی همپای عصر صدور حدیث دارد. اعتبارسنجی احادیث در بین اصحاب امامیه در دوره­های مختلف امری رایج بوده است. نقد محتوای آموزۀ منسوب به امام(ع)، معیار اعتبار‌سنجی در دوران ائمه(ع) و محدثان پیشین شیعه است. در این پژوهش، عوامل رویکرد اعتبار‌سنجی مبتنی بر نقد محتوای آموزه­های منسوب به امامان شیعه و پیامدهای آن بررسی و بر این نکته تأکید شده است که این روش، معیار پیشینیان در پذیرش یا ردّ خبر منسوب به معصومان(ع) بوده است. تفاوت دیدگاه‌های اعتقادی و سطح استعداد اصحاب، بروز جریان انحرافی غلو و ایجاد فضای تقیه را می­توان مهم‌ترین عوامل این رویکرد برشمرد. بازخوانی این عملکرد از آن جهت اهمیت دارد که معیار محدّثان شیعه در انتقال احادیث به کتاب‌های خویش و نقد آثار سایر راویان بوده است.}, keywords_fa = {اعتبار سنجی احادیث,رویکرد قدما در اعتبار سنجی,نقد محتوایی}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51932.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51932_709706116e4b1ee0a1b5c2e664d46b0d.pdf} } @article { author = {Khoshmanesh, Abolfazl}, title = {«Umm ul-Qura» the Global Base of «Ummat-e Wasat»}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {53-72}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51933}, abstract = {Designation of a religious centrality and the education of a straight Ummah is the aim of almost even all of the religions. This can be witnessed more clearly in Islam. Allah, the source of truth and justice, has designed a centrality to be Umm ul-Qura or base of the communities. It is a notion that cannot be found completely in the notion of the term, metropolis. Allah commanded his slave Abraham, the hanif and the Muslim to invite the humanity to the straight path and to build His house in Umm ul-Qura and to scarify for it, near which the seal and the last of the prophet appeared and educated the Ummat- e Wasat. This old house, being in the middle of other cities, has particular features like priority, secured, exoteric, and also hidden purity. This religious centrality should be the scene of the appaearnce of the Salvager, Imam Mahdi too.Thus, this Ummat- e Wasat has heavy tasks and important responsibilities upon the mankind: to observe and witness the other community works and become a model for them in developing the global peace. These tasks are more important nowadays we talk about the contemporary difficulties of modern man and when we search for a safe model for human and global civilization based on the sublime values.}, keywords = {Umm ul-Qura,Ummat- e Wasat,Islamic Ummah,Islamic civilisation,Qibla}, title_fa = {«امّ‌القری» پایگاه جهانی «امت وسط»}, abstract_fa = {تعیین یک مرکزیت دینی و برگزیدن و تربیت امّتی منسجم را می­توان هدف اغلب بلکه تمام ادیان گذشته دانست. ما این موضوع در مورد «آیین» و «امت اسلام» شکل کامل‌تری یافته و خدایی که منشأ «عدل» و «حق» و «وسطیّت» است، «مرکزیّت»ی را به نام مادرِ شهرها یا «ام­ّالقری» معیّن کرده است. همو انسانی را که «حقگرا» و «تسلیم» امر وی و نیز دعوت کننده به سوی «ملّت» و «آیین حنیف فطرت» و دور از افراط و تفریطِ راست و چپ است، فرمان داده است تا در مادرِ شهرها و «ام‌ّالقرا»ی مورد اشاره، «بیت»ی را برای او بسازد و آن را تطهیر و تقدیس کند تا در کنار همین «بیت»، پیامبر اعظم(ص) با «شریعت خاتم» ظهور کند و با تعلیم و تربیت خود، «امّت وسط» را پدید آورد. «بیت» مورد اشاره که خود در مرکزیت مادرِ شهرها قرار گرفته است، حائز شرایط ویژه­ای از جمله اولویت و تقدّم دیرینه، ملجأ امن بشر در طول تاریخ، طهارت ظاهری و باطنی و محل آخرین بخش از تاریخ آیینی و ظهور منجی موعود است.«امّت وسط»، به برکت مجموع آنچه بدو داده شده است، عهده‌دار وظایف و مسئولیت‌های مهمی می‌شود که از آن جمله است: نظارت بر اعمال دیگر امّت‌ها و شهادت دادن بر آن، الگو بودن برای‌ آن‌ها و مشارکت بارز در بسط معنویت و صلح و سلام جهانی. این مسئولیت در زمان حاضر که عصر سرخوردگی‌های انسان معاصر است و از الگوی مدنیّت اسلامی و طرحی سالم و کارا برای تمدن بشری سخن می­رود، اهمیتی افزون می­یابد.}, keywords_fa = {امّت اسلامی,امّت وسط,امّ القُری,قِبله}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51933.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51933_94e6c9d4fe73cedd677002d3b9c150d3.pdf} } @article { author = {Shariati Neyasar, Hamed and Ma`aref, Majid and Shahroodi, Mohammad reza}, title = {Sayyed Mortaza's Veiws on the Relation of Reason and Narration}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {73-97}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51934}, abstract = {sayyed mortaza is one of the noble imami scholors in 4-5th century and an specialist in some different Islamic disciplines such as Fegh, Kalam, Tafsir. He believed the preference of reason in explaining and criticizing of the traditions. This article addresses his views on relation of reason and narration. He uses reason to criticize and interpret narrations. Reason in his view has an independent roll and sometimes it helps narration and sometimes narration helps it to express the correct meaning of religious ideas.}, keywords = {Seyyed Mortaza, Reason,Hadith, Narration}, title_fa = {عقل و نقل در دیدگاه سید مرتضی و پی‌جویی رابطه‌‌ٔ آن دو در آثار او}, abstract_fa = {سید مرتضی(ره) عالم بنام امامیه در قرن‌های چهارم و پنجم و صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی از قبیل فقه، اصول، کلام، حدیث و تفسیر قرآن، قائل به ترجیح وجوه عقلی در نقد و تبیین احادیث است. این مقاله ضمن بررسی جایگاه عقل و نقل نزد وی و تبیین اصول عقلانی مورد استناد او، به کشف رابطۀ عقل و نقل از دیدگاه این عالم عقلگرا پرداخته و نشان‌ داده است که او از عقل برای نقد درونی نقل یاری می‌جوید و آن روایاتی را که با احکام بدیهی عقل در تضاد است، یا تأویل می‌کند و یا در صورت عدم قبول تأویل، از پذیرش آن سر باز می‌زند. همچنین او در مواضعی برای هریک از دو منبع معتبر معرفت دینی، یعنی نقل و عقل، نقش استقلالی قائل است و در مواردی آن دو را مؤید یکدیگر می‌داند و در برخی موارد نیز به تعبّد در برابر نقل قطعی حتی با وجود غرابت ذهنی آن ملتزم است.}, keywords_fa = {تأویل,حدیث,خبر,روایت,سنّت,سیّد مرتضی(ره),عقل,نقل}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51934.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51934_f2c2a7b97a4228241f5bdaa79e515fec.pdf} } @article { author = {Shafiezadeh, Marzieh and Baharzadeh, Parvin and Fattahizadeh, Fathieh}, title = {The Semantics of “Kalama” in the Holy Qurān, Based on Syntagmatic and Paradigmatic Relations}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {99-130}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51935}, abstract = {The concept of “Kalama” has always been one of the most important and yet complicated concepts that has been brought to attention in human and divine schools of thoughts. “Kalama” has also claimed a special place in the Holy Qur’an, and the repetition of it throughout the Book is a sign of its importance. Semantics of Quranic words is one of the modern methods of investigation in Holy Qur’an. This research, accordingly, has tried to clarify the concept of “Kalama” and to decipher its semantic components from the Holy Qur’an, by using modern semiotics. The synchronic method allowed the study of the 46 verses in the Holy Qur’an that contained “Kalama” within them. After analyzing their application and deciphering syntagmatic and paradigmatic concepts, the results showed that the concept “Ghol” was the closest concept to the core meaning of “Kalama”, and thus could be used as a paradigm for the phrase. Therefore “Kalama” is a speech or saying attributed to both God and human in the Holy Qur’an. However, over half of these 46 verses point to divine commands which result from God’s will or divine traditions. In one verse it points to infidels and reveals their beliefs about their actions. The rest of these verses are not attributed to anything or anyone, rather they are syntagmised with differing positive and negative traits, which express different monotheism and un-monotheism beliefs.}, keywords = {Holy Qur’an,semantics,Semantic Components,Syntagmatic Relations,paradigmatic relations,Kalama (word),Ghol (Speech,Saying)}, title_fa = {معنا‌شناسی‌ «کلمه» در قرآن کریم با تأکید بر روابط همنشینی و جانشینی}, abstract_fa = {مفهوم «کلمه» یکی از مفاهیم مهم و در عین حال پیچیده‌ای است که از دیرباز مورد توجه مکاتب بشری و الهی بوده است. «کلمه» در قرآن کریم نیز جایگاهی ویژه دارد و تکرار این واژه، نماد اهمیت آن است. معناشناسی واژه های قرآنی، از روش‌های نوین پژوهش در قرآن کریم است و از این رو در نوشتار حاضر با استفاده از برخی روش‌های نوین معناشناختی، مفهوم«کلمه» تبیین و مؤلفه‌های معنایی آن از قرآن کریم استخراج شده است. در این روش از طریق رویکرد همزمانی، چهل‌و‌شش آیۀ مربوط به «کلمه» مورد مطالعه قرار گرفت. با تحلیل کاربردها و از طریق استخراج مفاهیم همنشین و جانشین، مشخص شد که مفهوم «قول» به هستۀ معنایی کلمه نزدیک‌تر است و از این رو می‌تواند جانشین «کلمه» محسوب شود. همچنین مشخص شد که بالغ بر نیمی از آیات اختصاص‌یافته به «کلمه» در قرآن، دربارۀ خداوند به کار رفته و بیانگر «امر» اوست که از اراده‌اش نشأت می‌گیرد و بخشی از آن اوامر، به سنّت‌های الهی باز می‌گردد. در یک آیه نیز «کلمه»، به کافران نسبت داده شده است و بیانگر عقیدۀ آنهاست که عملی را در پی دارد؛ بدین ترتیب «کلمه» در قرآن کریم، قولی است که هم به خداوند متعال و هم به انسان نسبت داده شده است. در بقیۀ آیات نیز، «کلمه» بدون انتساب به کسی، با صفات و  ویژگی های مثبت و منفی متفاوتی همنشین شده است که بر اقوال اعتقادی توحیدی و غیر توحیدی مختلفی دلالت دارد.}, keywords_fa = {روابط همنشینی,روابط جانشینی,قرآن کریم,قول,کلمه,معناشناسی,مؤلفه‌های معنایی}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51935.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51935_5de6accd4a7f04e24e07099d32c58769.pdf} } @article { author = {Faghih Imani, Seyyed Mohammad Reza and Musallai poor, Abbas}, title = {Interpretive Method of Allamah Tabatabaei in “Al - Bayan” compared with “Al-Mizan Interpretation”}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {131-152}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51936}, abstract = {Most of the scholars, know Allamah Tabatabaei mostly through his interpretation "Al–Mizan–fi–tafsire–al-Quran”. But what is less expressed about him is that: he had written the interpretation “Al-Bayan” before writing the “Al - Mizan”. The question here is: what is the cause of authoring "Al–Mizan”? In this paper, with descriptive – analytical method, we focus on the methodology of "Al-Bayan Interpretation", and briefly compare it to the "Al-Mizan interpretation", and also determine the features that has made this interpretation distinguished from "Al–Mizan”. According to the article, since Allamah-Tabatabaei authored his books according to his understanding of the daily needs, when he observed the severe attack of Islam enemies to the Quran and Hadith, wrote “Al-bayan” to defend against the attack. He authored “Al-mizan”, when he saw the lack of a fine, intellectual and comprehensive interpretation among the Shia. It is worth noting that while he gave a particular attention to the logical issues in this interpretation, he didn’t neglect to consider the narratives. The way based on which he wrote his interpretation was the same way to which our imams have leaded us. One can say his different concerns at the time of writing these two fine works, is the cause of structural and formal difference between the two.}, keywords = {Interpretation of ‘Al–Mizan’,Interpretation of ‘Al-Bayan’,Narrative interpretation,Interpretation of Quran by Quran”,Allamah Tabatabaei}, title_fa = {روش علامه طباطبایی در تفسیر«البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسۀ اجمالی با تفسیر «المیزان»}, abstract_fa = {عموم محقّقان، علامه طباطبایی را بیشتر با کتاب المیزان فی تفسیر القرآن می­شناسند؛ امّا آنچۀ دربارۀ ایشان کمتر بیان شده، آن است که این مفسّر بزرگِ قرن، قبل از نگارش این تفسیر، کتاب تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن را به رشته تحریر در آورده است. سؤالی که در اینجا مطرح است آن است که علّت این تألیف دوبارۀ تفسیر چیست؟ در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی به روش شناسی تفسیر البیان و مقایسۀ اجمالی آن با تفسیر المیزان و نیز ویژگی­هایی که این تفسیر را از تفسیر المیزان متمایز ساخته است، می­پردازیم. به نظر نگارندگان، از آنجا که تألیف کتاب از سوی علامه طباطبایی بنا بر موقعیت شناسی و درک نیاز­های روز بود؛ زمانی که وی هجمۀ شدید دشمنان برای نشان دادن مخالفت قرآن و احادیث را مشاهده کرد، برای پاسخگویی به این یاوه‌گویی­ها تفسیر البیان را تألیف کرد. همین مفسّر، زمانی که خرده‌گیری مخالفان شیعه نسبت به فقدان یک تفسیر فاخر اجتهادی و جامع در میان شیعه را مشاهده کرد، به تألیف تفسیر المیزان همّت گماشت. همچنین وی در عین اینکه به مسائل عقلی در این تفسیر توجه ویژه داشت، از پرداختن به روایات نیز غافل نبود و معتقد بود اساس روش او در این تفسیر، همان روشی است که ائمۀ(ع) در روایات ما را به آن رهنمون شده­اند. لذا می­توان گفت که تفاوت دغدغۀ اصلی علامه در زمان تألیف این دو اثر فاخر، موجب تفاوت­های شکلی و ساختاری میان آن‌ها شده است.}, keywords_fa = {البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن,تفسیر روایی,تفسیر قرآن به قرآن,علامه طباطبایی,المیزان فی تفسیر القرآن}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51936.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51936_05f6ef20b50a0ed7a8bdf2c63c749c0d.pdf} } @article { author = {Marzban, Masome and Ahmadi, Mehdi}, title = {The Semantic Relationship of the Ending Divine Attributes of the Quranic Verses to their Theme}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {153-173}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51937}, abstract = {The research argues that the ending divine attributes of the Quranic verses are related semantically to the verses’ theme. According to the content of the Quranic verses, supported by some commentators, the ending divine attributes of the verses have such a deep semantic relationship with the verse content that if we abandon the ending attributes, some disorder is made in the verse theme. This relation can be a kind of causality diligence, arguing, emphasis, inseparability, and so forth.}, keywords = {Semantic Relationship,Sematic,Verse,The theme and content of the verse}, title_fa = {پیوند معنایی صفات الهی پایان آیات قرآن با مضمون آن‌ها}, abstract_fa = {پیوند معنایی صفات پایانی آیات قرآن با مضمون آنها که این نوشتار در مقام بیان آن است، موضوعی بلاغی، تفسیری و کلامی است. به عقیدۀ برخی مفسران، سیاق آیات قرآن، بر ارتباط معنایی عمیق صفات پایان بخش آیات با محتوای آن‌ها دلالت دارد و این ارتباط به گونه‌ای است که اگرآن اوصاف  کنار گذاشته شوند، در مراد و مقصود آیه خلل ایجاد می‌شود. در نوشتار حاضر، انواع این پیوند معنایی ذیل عنوان‌هایی از قبیل تعلیل، تاکید، تلازم، توضیح، تتمیم، تقابل و ترغیب، مورد بحث قرار گرفته است. ر ارتباط معنایی با مضمون آیه استوار است . پیوند معنایی صفات پایانی آیات قرآن با مضمون آن ها موضوعی بلاغی، تفسیری وکلامی است . به موجب سیاق آیات که با گفته برخی مفسران پشتیبانی می شود صفات پایان بخش آیات با محتوای آنها ارتباط عمیق معنایی دارند این ارتباط به گونه ای است که اگر این اوصاف کنار گذاشته شوند، در مراد و مقصود آیه خلل ایجاد می شود. با تکیه بر آنچه گفته شد، می توان این پیوند را درعناوین استنباطی؛ تعلیل، تاکید، تلازم، توضیح، تتمیم، تقابل وترغیب مشاهده نمود.}, keywords_fa = {ارتباط معنایی,پیوند,زوجیّت,صفات,مضمون و محتوای آیه}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51937.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51937_2056d15be0f4b3eb0964f103886f4071.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstract}, journal = {Quranic Sciences and Tradition}, volume = {47}, number = {1}, pages = {1-7}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008_9430}, eissn = {2588-4956}, doi = {10.22059/jqst.2014.51997}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51997.html}, eprint = {https://jqst.ut.ac.ir/article_51997_a29b05a11d105a9744e84f7ce635098c.pdf} }